Enkele weken geleden de motor uiteen gehad.
Afgelopen vrijdag hoorde ik een piep(kuiken) uit de motorkap komen. Bleek de multiriem 1 rib te zijn versprongen op de pulley van de PAS pomp. Gevolg was wat rubber spagetti. Heb 'm vervangen maar gisteren weer versprongen en hevige slijtage. Bouten PAS pomp kon ik aandraaien, gedaan en riem weer goed gezet. Deze ochtend gekeken, weer versprongen.
Iemand enig idee waar het probleem kan liggen?
Multiriem D2 "loopt" uit de pas**Opgelost**
Multiriem D2 "loopt" uit de pas**Opgelost**
Laatst gewijzigd door Roamer op 20 Mar 2014, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Disco 2
- JoostKenya
Re: Multiriem D2 "loopt" uit de pas
Kan je één van de pulleys axiaal bewegen?
Ik heb het zelfde met de stuurpomp van een 300 TDI gehad. Toen bleek dat borging van de as van de stuurpomp het in axiale richting begeven had. Gevolg was een nieuwe pomp terwijl het hydraulisch gedeelte nog goed was.
Ik heb het zelfde met de stuurpomp van een 300 TDI gehad. Toen bleek dat borging van de as van de stuurpomp het in axiale richting begeven had. Gevolg was een nieuwe pomp terwijl het hydraulisch gedeelte nog goed was.
- arjan_de_jong
Liggen alle poelies in lijk? Het kan zijn dat er bij een een ring te veel op te weinig achter zit.
Ook kan het zijn dat er een poelie scheef zit. Als bijvoorbeeld een steun verbogen is of gebroken.
Ook kan het zijn dat er een poelie scheef zit. Als bijvoorbeeld een steun verbogen is of gebroken.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
De pulley van de PASpomp zat te ver naar voor.
Heb met de montage van de nieuwe riem de schijf op de juiste plaats kunnen duwen. Nu vraag ik me af... hoeveel speling mag zo'n as hebben?
Heb met de montage van de nieuwe riem de schijf op de juiste plaats kunnen duwen. Nu vraag ik me af... hoeveel speling mag zo'n as hebben?
Percy
Disco 2
Disco 2
Axiaal mag er geen speling op zitten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
niet, of in ieder geval niet zo veel, die loopt in enkele seconden weer naar voren
gone
Ok, dat wordt dan dus een andere pomp...
Bedankt.
Bedankt.
Percy
Disco 2
Disco 2
Re: Multiriem D2 "loopt" uit de pas**Opgelost**
Pomp is gewisseld. Oude had een speling van enkele mm's.(= millimeters, niet die dingen met soms een nootje erin)
Hoefde enkel de AC-pomp en kleine slangenbracket te verwijderen. Was alles bij elkaar een kleine 2 uurtjes bezig.
Hoefde enkel de AC-pomp en kleine slangenbracket te verwijderen. Was alles bij elkaar een kleine 2 uurtjes bezig.
Percy
Disco 2
Disco 2
Nou, hopen dat het nu opgelost is. Voorlopig heb je wel weer genoeg gesleuteld. 
Edward van Vugt
Jah, al het goede komt in drieen zeggen ze weleens... 
Percy
Disco 2
Disco 2