Heb me onlangs een diagnoseapparaat aangeschaft voor een defender td5 en begin er stilaan mee overweg te kunnen.
Ik snap alleen 1 'onderdeel' van het systeem niet. Cylinder roughness. Ik neem aan dat dit iets met het vlot draaien van de motor te maken heeft. Alleen vraag ik mij af wat de waardes betekenen. ELke cilinder heeft een eigen roughness en tijdens een testrit heb ik deze waardes eens opgenomen.
Cilinder roughness wordt opgemeten in RPM. Kan iemand mij vertellen wat de gemeten waardes exact betekent en hoeveel deze waarde mag afwijken van 0?
groeten Rob
cilinder roughness?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: cilinder roughness?
So Cylinder Balance or Roughness if you like, probably the most hyped figure in the diagnostic tool arsenal. OOOOhhh look it says 12, 15, 30, 17, 0, -10, 25, -7 etc etc
It's an engine ... they are not perfect and each cylinder does not operate in the same way as it's neighbour due to engineering tolerances in the injector, cylinder wall, piston, piston rings, valves, valve seats, big end bearings, little end bearings etc etc etc.
The Td5 ECU has a bit of software that tries to vary the amount of fuel given to an individual cylinder so that in perfect conditions all of the cylinders would move in perfect harmony ... dream on girls this is the real world.
The only use for this figure is to see if you have oil in the harness and the injector is misfiring which would give one particular cylinder a higher or lower figure than it's neighbour, the magic figure is 8, anything regularly above 8 or below -8 indicates that the injector is trying to compensate outside it's parameters but it has to be a regular value not just a peak. Oh and if you just filled up with shit diesel then that will affect it too.
So based on the fact that I use a diagnostic computer everyday for all sorts of Land Rover engines, read what it says by all means but then try and apply real world engineering skills to interperate the results, computers lie all the time ( ... oh did I mention that I worked for IBM for 24 years, I know that software is shit)
Rob
It's an engine ... they are not perfect and each cylinder does not operate in the same way as it's neighbour due to engineering tolerances in the injector, cylinder wall, piston, piston rings, valves, valve seats, big end bearings, little end bearings etc etc etc.
The Td5 ECU has a bit of software that tries to vary the amount of fuel given to an individual cylinder so that in perfect conditions all of the cylinders would move in perfect harmony ... dream on girls this is the real world.
The only use for this figure is to see if you have oil in the harness and the injector is misfiring which would give one particular cylinder a higher or lower figure than it's neighbour, the magic figure is 8, anything regularly above 8 or below -8 indicates that the injector is trying to compensate outside it's parameters but it has to be a regular value not just a peak. Oh and if you just filled up with shit diesel then that will affect it too.
So based on the fact that I use a diagnostic computer everyday for all sorts of Land Rover engines, read what it says by all means but then try and apply real world engineering skills to interperate the results, computers lie all the time ( ... oh did I mention that I worked for IBM for 24 years, I know that software is shit)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: cilinder roughness?
Soheeee Rob gaat effe los
Heb een huidig probleem met mijn Td5 1999; ding staat te stampen en gaat niet harder dan 80 vol gas. Is een Td3 geworden. Nanocom zit op het dashboard gemonteerd en laat inderdaad zien dat cylinder 2 en 3 waardes hebben van +50 tot -50. Er is dus iets goed fout
Zal inderdaad wel zo zijn dat die getallen niets voorstellen, maar ik voel en merk ook een groot " onrond" lopen. Heb er nog niets aan gedaan (geen tijd), maar hoop dat het zo iets simpels als de kabelboom onder het kleppendeksel is. Geen olie in de rode stekker en betreffend kort kabelboompje is 5 jaar geleden vervangen.
Is er nog een andere mogelijkheid waarom die Td5 zo ontzetten beroerd loopt???
Heb een huidig probleem met mijn Td5 1999; ding staat te stampen en gaat niet harder dan 80 vol gas. Is een Td3 geworden. Nanocom zit op het dashboard gemonteerd en laat inderdaad zien dat cylinder 2 en 3 waardes hebben van +50 tot -50. Er is dus iets goed fout
Zal inderdaad wel zo zijn dat die getallen niets voorstellen, maar ik voel en merk ook een groot " onrond" lopen. Heb er nog niets aan gedaan (geen tijd), maar hoop dat het zo iets simpels als de kabelboom onder het kleppendeksel is. Geen olie in de rode stekker en betreffend kort kabelboompje is 5 jaar geleden vervangen.
Is er nog een andere mogelijkheid waarom die Td5 zo ontzetten beroerd loopt???
Re: cilinder roughness?
Ik zou beginne met de kabelboom onder het kleppendeksel, ik heb die ook een keer moeten vervangen toen 1 cilinder niet meer meedeed. Eerst goed schoonmaken, dan pas kleppendeksel er af enz.
5 jaar is een gemiddelde, het kan verkeren. Ik heb steeds een reserve in de auto liggen.
5 jaar is een gemiddelde, het kan verkeren. Ik heb steeds een reserve in de auto liggen.
Re: cilinder roughness?
Heeft een maat van me ook gehad, bij hem waren er twee!! pompverstuivers kapot.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: cilinder roughness?
Ook weer opgelost; draadboompje vervangen onder kleppendeksel en hij gaat weer als de brandweerrrrr 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten