Vandaag wou ik even een ritje maken in dit mooie weer. ik vertrek en terwijl ik rustig rijdt springt de tractie controle aan. het lampje brandt een paar seconden en de remmen treden in werking. Dan maar de avs zekering eruit getrokken zodat ik toch nog even kon genieten van het ritje. (bij uittrekken zekering uiteraard geen problemen meer)
Heb er mijn lynx diagnostic tool aangehangen: er zijn geen fouten te vinden! Dan heb ik de sensoren getest. Bij deze test krijg ik te zien met welke snelheid elk wiel draait. Uit de testen blijkt dat het rechtervoorwiel 0 km/per uur draait terwijl ik aan het rijden ben en de andere wielen allemaal met de juiste/zelfde snelheid draaien. Dus het probleem zit bij het rechtervoorwiel MAAR er komt geen foutcode van 'sensorbedrading' of 'te grote luchtspleet' die ik verwacht had aan te treffen. de 3 amigos branden NIET.
Dus de TC treed in werking omdat mijn rechtervoorwiel ZOGEZEGD stilstaat tov de andere wielen. Maar waar moet ik het probleem gaan zoeken aangezien de bedrading en de sensoren mij OKE lijken aangezien ze geen fout geven?
groeten
Tractie controle probleem
- RobStewart
Re: Tractie controle probleem
Just because you have no fault codes it doesn't mean that the sensor is not at fault, so you can check the sensor with a multi-meter (old school).
A "normal" sensor will have a resistance of 950±80 ohms and when you spin the wheel will give a voltage of between 2.0 and 2.4 Volts.
... and as it is right hand front it is 95% of the time that it has moved slightly upwards in the swivel pin housing so try tapping it back first.
Rob
A "normal" sensor will have a resistance of 950±80 ohms and when you spin the wheel will give a voltage of between 2.0 and 2.4 Volts.
... and as it is right hand front it is 95% of the time that it has moved slightly upwards in the swivel pin housing so try tapping it back first.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
RobStewart schreef:Just because you have no fault codes it doesn't mean that the sensor is not at fault, so you can check the sensor with a multi-meter (old school).
Rob
Oke Rob, bedankt.
Dus de diagnose apparaturen gaan een kapotte sensor niet als fout beschouwen?
Ook dacht ik dat de Lynx de 'Air gap' als fout aanschouwde en ik dat dus kon uitsluiten.
Oke morgen ga ik de sensor even uitmeten. kan ik de sensor er zo uittrekken of moeten hiervoor de 2 bouten van de swivel pin los?
Mag ik deze 'tappen' met doorslag en hamer of moet ik het rustiger aanpakken en met de hand er in proberen te krijgen?
groeten bas
- ikke jelle
(old school)
off topic en niet persoonlijk bedoeld maar wie weet dat nog (old school)
ik zie het helaas te vaak dat de moderne laptop monteurs het niet snappen van achter het beeldscherm en dat dan de oude garde met een lange draad en een lampje evt multimeter
het oplossen
Just because you have no fault codes it doesn't mean that the sensor is not at fault
hij is leuk
gelukkig zijn er nog mensen die weten hoe het ook anders kan.
groet jelle
- RobStewart
def92 schreef:... kan ik de sensor er zo uittrekken of moeten hiervoor de 2 bouten van de swivel pin los?
It pulls out, it is an interference fit in the swivel housing so you don't need to undo anything.
def92 schreef:Mag ik deze 'tappen' met doorslag en hamer of moet ik het rustiger aanpakken en met de hand er in proberen te krijgen?
... well I wouldn't be using a 1.5Kg Mel
Oh and Jelle, I spent 24 yrs in IT before I got a proper job, never trust a computer
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
bij de D1 en RRC kon je de sensors doorgaans wel met de hand indrukken, dacht dat de sensors van de Defender vrijwel identiek systeem hadden......
ik ken het systeem dan de defender niet goed, maar bij de D2 en de P38 blijft de ABS lamp branden als niet op alle wielen een sensorsignaal opgepikt wordt volgens mij....
maar geen signaal binnen krijgen kan ook betekenen dat een wiel stil staat.... dus geen fout....
blindstaren op foutmeldingen is gevaarlijk duur.....
zo zie ik op vrijwel elk autoforum van die lui die een diagnoseapparaat of programma hebben en zelf hun fout uitlezen... ja, het programma/apparaat zei dat die en die sensor stuk was, nu heb ik er een nieuwe sensor in en de fout komt nog steeds terug........
Zo'n computer kan je alleen vertellen dat het signaal dat van die sensor komt niet plausibel (of totaal niet aanwezig) is..... of dat dan aan de sensor ligt, of aan de bedrading en stekkers tussen sensor en ECU of zelfs nog aan iets anders, dat is aan de monteur om te bepalen.
ik ken het systeem dan de defender niet goed, maar bij de D2 en de P38 blijft de ABS lamp branden als niet op alle wielen een sensorsignaal opgepikt wordt volgens mij....
maar geen signaal binnen krijgen kan ook betekenen dat een wiel stil staat.... dus geen fout....
blindstaren op foutmeldingen is gevaarlijk duur.....
zo zie ik op vrijwel elk autoforum van die lui die een diagnoseapparaat of programma hebben en zelf hun fout uitlezen... ja, het programma/apparaat zei dat die en die sensor stuk was, nu heb ik er een nieuwe sensor in en de fout komt nog steeds terug........
Zo'n computer kan je alleen vertellen dat het signaal dat van die sensor komt niet plausibel (of totaal niet aanwezig) is..... of dat dan aan de sensor ligt, of aan de bedrading en stekkers tussen sensor en ECU of zelfs nog aan iets anders, dat is aan de monteur om te bepalen.
gone
Bedankt voor de reacties.
Ik heb zojuist de sensor van het rechtervoorwiel uitgemeten: de weerstand is 890 Ohm bij stilstaand wiel en varieert van 750 - 1300 Ohm wanneer ik aan het wiel draai. wanneer ik spanning probeer te meten krijg ik geen waarde, ook niet wanneer ik met het wiel draai. sensor is zeer licht beschadigd aan de onderzijde(krasjes). Duid dit op een kapotte sensor? bedrading lijkt mij inorde.
groeten
Ik heb zojuist de sensor van het rechtervoorwiel uitgemeten: de weerstand is 890 Ohm bij stilstaand wiel en varieert van 750 - 1300 Ohm wanneer ik aan het wiel draai. wanneer ik spanning probeer te meten krijg ik geen waarde, ook niet wanneer ik met het wiel draai. sensor is zeer licht beschadigd aan de onderzijde(krasjes). Duid dit op een kapotte sensor? bedrading lijkt mij inorde.
groeten
- RobStewart
If you get no voltage then as a double check you can swap the left and right sensors and check again, but I think it's new sensor time
Rob
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery