hoi allen,
ongetwijfeld dat dit al doodgevraagd is op dit forum maar daar gaat hij nog een keer,
ik heb bij mijn stawag 1980 109 serie 3 het remsysteem onder handen genomen. de hoofremcilinder, bekrachtiger, remcilinders en leidingen voor, en leidingen achter vervangen.
nu heb ik het systeem onlucht, eerst met de pedaalmanier, en daarna met een overdruksysteem. en er komt geen lucht meer uit.
nu als ik het pedaal in trap krijg ik geen tegendruk. na een paar keer pompen begint hij hard te worden maar na wat rust is de druk weg. heeft iemand dit ook meegemaakt? en hoe is dit opgelost?
help!!!!
109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
-
spaarnerover
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 03 Okt 2013, 19:44
109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
Series 109 (verkocht)
Verydisco 1990 200TDI
Verydisco 1990 200TDI
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
Hi,
Heb je OEM onderdelen gebruikt en heb je de remslangen ook vervangen?
Heb zelf de nodige problemen gehad met geen pedaaldruk na 1 keer trappen. Bleek bij de remschoenen achter te zitten. Die waren van dubieuze kwaliteit en met OEM schoenen trek ik nu met 1 keer pedaal intrappen 4 zwarte strepen op het asfalt....
Succes, Fenna (SIII 109 stawag uit 1975)
Heb je OEM onderdelen gebruikt en heb je de remslangen ook vervangen?
Heb zelf de nodige problemen gehad met geen pedaaldruk na 1 keer trappen. Bleek bij de remschoenen achter te zitten. Die waren van dubieuze kwaliteit en met OEM schoenen trek ik nu met 1 keer pedaal intrappen 4 zwarte strepen op het asfalt....
Succes, Fenna (SIII 109 stawag uit 1975)

- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
Hoi,
Ik heb iets soortgelijks gehad maar niet zo extreem. Ik moest twee keer trappen voor een hard pedaal. Als er geen lucht in het systeem meer zit dan levert een keer trappen te weinig oliedruk. Dat kan door te weinig opbrengst of te veel volume. Als je de juiste onderdelen hebt gebruikt kan het zijn dat d de wiel eencilinders telkens te ver terug komen. Bij een series steunt niet elke remschoenen tegen de excentrische stelnok. Als je dan de veer verkeerd monteerde trekt die elke keer een remschoenen te ver terug. Als je dat bij vier wielen hebt gedaan kan ik me voorstellen dat je drie keer moet trappen.
Ik heb iets soortgelijks gehad maar niet zo extreem. Ik moest twee keer trappen voor een hard pedaal. Als er geen lucht in het systeem meer zit dan levert een keer trappen te weinig oliedruk. Dat kan door te weinig opbrengst of te veel volume. Als je de juiste onderdelen hebt gebruikt kan het zijn dat d de wiel eencilinders telkens te ver terug komen. Bij een series steunt niet elke remschoenen tegen de excentrische stelnok. Als je dan de veer verkeerd monteerde trekt die elke keer een remschoenen te ver terug. Als je dat bij vier wielen hebt gedaan kan ik me voorstellen dat je drie keer moet trappen.
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
Bij een 109 heb je voor dubbele cilinders waarbij de ontluchtingsnippel op de onderste cilinder zit. dit zorgt voor lastig ontluchten.
ik heb er ook veel mee zitten kloten. het helpt om de cilinders met een spanbandje dicht te houden.
en zorg als laatste dat de trommels goed opgesteld staan. zo stellen dat ze net vrij draaien.
ik heb er ook veel mee zitten kloten. het helpt om de cilinders met een spanbandje dicht te houden.
en zorg als laatste dat de trommels goed opgesteld staan. zo stellen dat ze net vrij draaien.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
ja de veren en de schoenen juist monteren heel belangrijk.k*t werk
afgelopen donderdag nog de 2a opnieuw afgesteld donders was dat koud s'avonds op de grond liggen buiten
maar rechts achter de laatste was het die kon een nokje om
tevens het pendaal opnieuw gesteld mogelijk is dat anders omdat mijne onbekrachtigd is.
maar ik kon goed zien dat als ik het rem pendaal bediende er eerst speling was
daarna steeg het peil in de voorraad pot totdat het "bij vul gaatje"afgesloten werd.
daarna begon dus pas het remdruk opbouwen.
speling eruit gaat niet dus heb ik hem zo strak als normaal mogelijk was afgesteld tot net voor het gaatje.
dat scheelt weer een kwart slag van het pendaal wat het hoger zit.
dus ook een kwart slag meer druk opbouwen.
dat is ook kl*te met de stel nokjes als je 3 wielen hebt die er net niet aan toe zijn is het of aanlopen of te laag met je pendaal maar wat is te laag he
bodem vrij is bodem vrij
maar dan ben ik liever wat verderop
maar je zegt een paar keer pompen dan zit het waarschijnlijk in je afstelen als je zeker weet dat de lucht eruit is.
afgelopen donderdag nog de 2a opnieuw afgesteld donders was dat koud s'avonds op de grond liggen buiten
maar rechts achter de laatste was het die kon een nokje om
tevens het pendaal opnieuw gesteld mogelijk is dat anders omdat mijne onbekrachtigd is.
maar ik kon goed zien dat als ik het rem pendaal bediende er eerst speling was
daarna steeg het peil in de voorraad pot totdat het "bij vul gaatje"afgesloten werd.
daarna begon dus pas het remdruk opbouwen.
speling eruit gaat niet dus heb ik hem zo strak als normaal mogelijk was afgesteld tot net voor het gaatje.
dat scheelt weer een kwart slag van het pendaal wat het hoger zit.
dus ook een kwart slag meer druk opbouwen.
en zorg als laatste dat de trommels goed opgesteld staan. zo stellen dat ze net vrij draaien.
dat is ook kl*te met de stel nokjes als je 3 wielen hebt die er net niet aan toe zijn is het of aanlopen of te laag met je pendaal maar wat is te laag he
maar dan ben ik liever wat verderop
maar je zegt een paar keer pompen dan zit het waarschijnlijk in je afstelen als je zeker weet dat de lucht eruit is.
groet jelle
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
ik las even terug
maar je hebt toch per remschoen een nok of zie ik dat verkeerd
lijkt me levensgevaarlijk als er geen contact is tussen nok en schoen
Bij een series steunt niet elke remschoenen tegen de excentrische stelnok
maar je hebt toch per remschoen een nok of zie ik dat verkeerd
lijkt me levensgevaarlijk als er geen contact is tussen nok en schoen
groet jelle
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
Ik heb een 88 met een wielremcilinder per wiel voor beide remschoenen en daar zit per wiel maar een stelnok. De voorste remschoenen.
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
oke weer wat geleerd .
ik kan zo gauw even geen tekening ervan vinden maar wel las ik op het www dat een 88 een andere hoofd remcilinder heeft.
met minder capaciteit dus niet geschikt voor een 109.
dus spaarnerover ik weet niet of het al gelukt is ondertussen anders is het misschien iets om na te kijken of je wel de juiste hoofdremcilinder erop heb zitten
ik kan zo gauw even geen tekening ervan vinden maar wel las ik op het www dat een 88 een andere hoofd remcilinder heeft.
met minder capaciteit dus niet geschikt voor een 109.
dus spaarnerover ik weet niet of het al gelukt is ondertussen anders is het misschien iets om na te kijken of je wel de juiste hoofdremcilinder erop heb zitten
groet jelle
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
er zijn ook verschillende diameter wielremcilinders, als je dan een met grote diameter gemonteerd hebt op een hoofdremcilinder die bij de kleine diameter hoort dan krijg je ook niet voldoende vloeistof naar de wielremcilinders om dat met en pedaalslag te laten werken...
gone
Re: 109 stawag series 3 remmen komen niet op druk.
klopt.
wij hebben op onze series 3 109 11 inch trommels zitten plus een gescheiden rem systeem.
Het ontluchten hebben wij gedaan door onderdruk te creeren. ofwel met een compressor tool op de onluchtingsnippel de lucht er uit gezogen. langste leiding eerst. in ons geval twee langste leidingen omdat het systeem gescheiden is (voor en achter)
wij hebben destijds ook gelijk de slangen vervangen. gelijk goede stevige genomen omdat dat ook een zwakte punt is namelijk.
maar dat is idd maar de helft van je afstelwerk. daarnaast heb je ook nog je afstel nokken om je remschoenen idd naar de trommels te drukken. in ons geval hebben wij per remschoen (zowel voor als achter) een afstelschroef zitten. afstellen is niet moeilijk maar gewoon even werk. krik er onder, en aan de achterkant voelen waar dat ding zit.. bij ons is dat 9/16 de. en dan aandraaien tot je het wiel niet meer kunt draaien, om dan vervolgens weer nokje voor nokje los te draaien (je voelt het klikken dan ook) tot je het wiel met kunt draaien zonder schaven. en dat dan met elke remschoen (ons ons geval dus 8 keer). vervolgens even rijden, dan kunnen de remschoenen zich nog wat zetten en dan kun je alles nog een keer nalopen.
vond deze link nog even:
http://www.landroverclub.net/Club/nl/remmen_afstellen.htm
wij hebben op onze series 3 109 11 inch trommels zitten plus een gescheiden rem systeem.
Het ontluchten hebben wij gedaan door onderdruk te creeren. ofwel met een compressor tool op de onluchtingsnippel de lucht er uit gezogen. langste leiding eerst. in ons geval twee langste leidingen omdat het systeem gescheiden is (voor en achter)
wij hebben destijds ook gelijk de slangen vervangen. gelijk goede stevige genomen omdat dat ook een zwakte punt is namelijk.
maar dat is idd maar de helft van je afstelwerk. daarnaast heb je ook nog je afstel nokken om je remschoenen idd naar de trommels te drukken. in ons geval hebben wij per remschoen (zowel voor als achter) een afstelschroef zitten. afstellen is niet moeilijk maar gewoon even werk. krik er onder, en aan de achterkant voelen waar dat ding zit.. bij ons is dat 9/16 de. en dan aandraaien tot je het wiel niet meer kunt draaien, om dan vervolgens weer nokje voor nokje los te draaien (je voelt het klikken dan ook) tot je het wiel met kunt draaien zonder schaven. en dat dan met elke remschoen (ons ons geval dus 8 keer). vervolgens even rijden, dan kunnen de remschoenen zich nog wat zetten en dan kun je alles nog een keer nalopen.
vond deze link nog even:
http://www.landroverclub.net/Club/nl/remmen_afstellen.htm
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten