[2.5NA] dynamo geeft geen spanning

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

[2.5NA] dynamo geeft geen spanning

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2014, 09:20

zoals vaker aangegeven hebben wij twee dynamo's in de laro zitten. 24V voor de auto zelf en 12V voor bijvoorbeeld aanhangers enzo.

nu hebben we laatst besloten om de 12V dynamo eens aan te gaan sluiten. dat was blijven liggen omdat er geen mogelijkheid hadden om de 12V accu goed weg te kunnen zetten.

Bij het meten kwamen we er achter dat de dynamo geen voltage af gaf. wel was er een goede verbinding tussen het blok en de dynamo en daarmee ook de massa. omdat de dynamo al ongeveer een jaar zonder accu mee draait was onze eerste gedachte dat de dynamo gewoon kapot was.

daarom gisteren een nieuwe dynamo gehaald. deze netjes aangesloten en na het starten hadden we weer geen spanning. ook de massa van de dynamo was weer goed, maar ik meet geen spanning tijdens het draaien.

nu ben ik aan het kijken geweest in het schema en dan zie ik dat wij een draad missen, namelijk die van de laad spanning indicator lamp op het dashboard. deze zit er natuurlijk niet omdat het lampje in het dashboard al gebruikt word door de 24V :P.

maar is dit ook de oorzaak van ons probleem?? ik zag namelijk dat het lampje namelijk zijn plus van de ignition key kreeg en ik heb me vaker uit laten leggen dat een dynamo een spanningsregelaar enzo er in heeft zitten.

dit is het schema van de 10J. ik heb de draad geel gemaakt (voor zover dat dat geel is op grijs tinten :P)
Bijlagen
dynamo waarschuwingslapm.jpg
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gerard4t

Re: [2.5NA] dynamo geeft geen spanning

Berichtdoor Gerard4t » 07 Mar 2014, 12:04

Is het veldcircuit wel aangesloten?

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2014, 12:07

wat bedoel je met het veld circuit? is dat dat circuit dat op die kleine pool uit moet komen?? want in dat geval is het antwoord nee.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mar 2014, 13:24

Hallo Piet,

Je moet gewoon een (extra) laadlampje monteren. De stroom die door het laadlampje (en de dynamo) gaat wanneer de auto op contact staat, zorgt er voor dat de dynamo kan beginnen met laden (de veldwikkelingen worden door het stroompje "bekrachtigd"). Wanneer de dynamo stroom begint te leveren, gaat het laadlampje uit omdat dan aan beide kanten van het lampje spanning staat.
Je zou een apart circuit kunnen maken. 12 V laadlampje middels een schakelaar (of relais) naar dynamo. Een schakelaar moet je telkens in en later weer uit schakelen, door een (24 V) relais via je contactslot te schakelen gebeurt dit 'automatisch' en kun je het uitschakelen niet vergeten (en blijft het laadlampje niet branden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2014, 13:41

Thanks voor de uitleg. net even naar een onderdelen handel gereden en een lampje gehaald en een houder.. toen idd via de houder 12v op die laatste pool gezet en nu werkt het :D.

voordeel bij ons is dat we de massa uitschakelen, dus hij zit nu tijdelijk direct op de 12v accu achter een zekering.

Joeppie :D
------

axelaro88

Berichtdoor axelaro88 » 07 Mar 2014, 14:52

En je `oude` dynamo?

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2014, 15:06

geen idee.. eigenlijk geen zin om die terug te gaan hangen nu :P. het was nogal een werk om hem te vervangen :P

even kijken. misschien die oude even door laten meten of zo... dan hebben we gewoon een reserve zegmaar.
------

axelaro88

Berichtdoor axelaro88 » 07 Mar 2014, 15:24

precies. kan niet verkeerd zijn. en jij en anderen hier hebben weer wat geleerd

Terug naar “Techniek”