piepende remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

piepende remmen

Berichtdoor def92 » 05 Mar 2014, 00:06

Ik zit al een tijdje met volgende vraag:

Piepende remmen (waarbij de blokken niet volledig op zijn en dus NIET ijzer op ijzer het lawaai produceert) hebben tal van oorzaken:

Remblokken die schuin afgesleten zijn, vastzittende remzuigers, geen vet op de achterkant van de remblokken en de pengeleiders. (welk vet is hiervoor nu het best geschikt? aangezien ik op het net veel uiteenlopende reacties lees ivm het soort vet?-> is kopervet hier geschikt voor?),....

Mijn vraag is: wat zorgt nu in feite voor het gepiep? hoe kan een schuin afgesleten remblok bijvoorbeeld een piepgeluid produceren alsook Hoe zorgt een vastzittende remzuiger voor dit gepiep? Kan iemand mij dit duidelijk verklaren?

alvast bedankt,

bas

GJ Disco 300 Tdi

Re: piepende remmen

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 05 Mar 2014, 01:32

de remblokken heb je er zo uit.
Kopervet is idd prima.
Voorkom dat de blokken tegen de schijven aan 'schuren" door alles gangbaar te maken.
Disco 1994 300TDI

Roger

Berichtdoor Roger » 05 Mar 2014, 10:49

Zoals alle geluid wordt piep veroorzaakt door een vibratie.

In dit geval dmv frictie van 2 bewegende delen.

Kan blokken/remklauw zijn, in welk geval kopervet de oplossing biedt, of iets aanlopend blok aan schijf, in welk geval beter gangbaar maken blokjes of zuigers een oplossing biedt.

In sommige gevallen zijn bepaalde remblokken van een matige kwaliteit zodat ze altijd piepen als je remt.

Maar een constante piep moet je oplossen. Veroorzaakt naast irritatie hoog brandstofverbruik, je blaast je remschijf ermee op, uiteraard slijten je blokken te snel, je stuurgedrag kan veranderen en zelfs remmen kan onmogelijk worden als de combinatie oververhit.

Succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Mar 2014, 23:33

Roger schreef:In sommige gevallen zijn bepaalde remblokken van een matige kwaliteit zodat ze altijd piepen als je remt.
Maar een constante piep moet je oplossen.

Mijn remblokken piepen soms ook tijdens het remmen, er zal dan wel bagger "op of in" de remvoering zitten.
Een constante piep kan veroorzaakt worden door een steentje tussen remschijf en blikken spatplaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Apr 2014, 10:44

def92 schreef:Ik zit al een tijdje met volgende vraag:

Piepende remmen (waarbij de blokken niet volledig op zijn en dus NIET ijzer op ijzer het lawaai produceert) hebben tal van oorzaken:

Remblokken die schuin afgesleten zijn, vastzittende remzuigers, geen vet op de achterkant van de remblokken en de pengeleiders. (welk vet is hiervoor nu het best geschikt? aangezien ik op het net veel uiteenlopende reacties lees ivm het soort vet?-> is kopervet hier geschikt voor?),....

Mijn vraag is: wat zorgt nu in feite voor het gepiep? hoe kan een schuin afgesleten remblok bijvoorbeeld een piepgeluid produceren alsook Hoe zorgt een vastzittende remzuiger voor dit gepiep? Kan iemand mij dit duidelijk verklaren?

Dag Bas,

Bij schuin-afgesleten is er in ieder geval aan een paar zaken voldaan: Schuin afgesleten komt vaak door niet goed terugtrekken van de remblokken, die dus blijven aanlopen, en als de remblokken eenmaal schuin zijn dan willen ze nog lastiger terug ...
D'r zitten (vaak/altijd) kleine veertjes tussen de remblokken. Die veertjes roesten uiteindelijk en dan doen ze het niet meer, je kan ze dan weglaten, maar je hebt dan meer kans op schuine blokjes. (Vlgs mij zitten bij niet alle nwe blokjes-setjes ook direct nwe veertjes.) Anyway: ik had ooit van die roestige uitgeputte veertjes, en na het weglaten schuine blokjes, na nieuwe blokjes met nieuwe veertjes was het weer goed (die veertjes lijken te slap om iets te doen, kennelijk is dat genoeg). En die schuine blokjes piepten ook meer als de rechte.

En dan het piepen zelf: juist lichtjes slepen geeft een piep. In principe geeft het aanlopen gewoon "geluid", ruis dus, maar er zijn dan altijd wel bepaalde frequenties die door resonantie versterkt worden, dus de ruis is slechts de aanjager van de piep.

(Ik heb op mijn fiets graag piepende remmen - lichtjes in de remmen knijpen en hij gilt het uit - een heel veilig signaal, veel beter als een fietsbel, je hoort het zelfs in de best geisoleerde auto. (En bovendien heb ik dan mijn handen klaar om stevig te remmen mocht dat nodig zijn.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”