UItleg Schakelpoken.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
landdriver
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 Feb 2014, 12:43

UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor landdriver » 04 Mar 2014, 18:03

Betreft een series 111 diesel van bwj.75 Graag zou ik een simpele uitleg
over de pook met gele knop waarvoor dient deze?
Hetzelfde geldt voor de Rode pook.
En de pook met zwarte dop? Heb zelf wel Haynes workshop manual maar staat niks over in.
Dan nog een vraag waar dient het zwarte kastje met schuif voor bovenop
links of rechtsondervoor bij mij links om dat dit een rechtsgestuurde is.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor Roger B. » 04 Mar 2014, 18:15

Weet zeker dat dit al vaak aan bod geweest is.

Gezien ik nooit in zo'n ding rij vergeet ik het telkens weer :mrgreen:
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor RobStewart » 04 Mar 2014, 18:31

Simple answer to this one.

You have your normal gear lever with 4 speeds and reverse with the Black Round Knob, this randomly selects gears in no particular order and gives you a good excuse to feel your passengers knee when trying to select a gear.

The Yellow Flat headed Knob is 2 Wheel Drive / 4 Wheel Drive Selection for High Gear. You push the knob down and assuming the gate on the front of the transfer box hasn't rusted solid it will engage the dog clutch in the transfer box and start turning the front propshaft to drive the front wheels. If you use this on the road then you will find that the steering will get very heavy and then there will be a bit of a bang and you can collect the bits of the transfer box or half shaft up later. To disengage 4 Wheel Drive move the Red Lever all the way back and then all the way forward and the Yellow Knob will pop back up (assuming the spring is fitted)

The Red Lever is to change from High Gear to Low Gear. So you depress the clutch, move the lever from all the way forward to all the way towards you and you are now in Low Range and 4 Wheel Drive, again do not use this on road (unless you are pulling a ridiculously heavy trailer up a straight hill) and flat out you will probably get up to 50kph with the engine trying to rip itself out of it's mountings. To go back to High 2 Wheel Drive you can depress the clutch and slot it back in by pushing forwards even when moving (but only slowly)

If you have another Black Knob next to the Red and Yellow ones, then you have an overdrive :) this gives you an additional 4 gears but is only really used in 4th and basically gives you a 5th Gear for "Motorway Cruising", whatever that is. I used it a lot on my Series III Diesel when driving the 560kms from my house to work every week, it gave me a warm fuzzy feeling that I was saving fuel and reducing engine wear whilst saving the environment, I must add that I was doing a lot of drugs at the time too ;)

Real Men.jpg


Oh and if you mean the box under the passenger seat, it's for keeping all the crap you want to hide from the wife in.

Hope this Helps.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
ErwinD90
Berichten: 622
Lid geworden op: 03 Apr 2010, 21:21
Locatie: Tilburg, Netherlands
Contact:

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor ErwinD90 » 04 Mar 2014, 20:03

Bestellen en ergens vastschroeven! Zie manual.
;)
Bijlagen
tmp_index-1377077495.jpeg
Het is niet moeilijk maar hoe zat het ook al weer?
tmp_index-1377077495.jpeg (11.1 KiB) 6247 keer bekeken
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top


Gebruikersavatar
Nicogroennl
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 Okt 2013, 00:06
Locatie: Munnekeburen

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor Nicogroennl » 05 Mar 2014, 07:54

Het zwarte kastje met de schuif, daar bedoel je waarschijnlijk je handgas mee. Daarmee kun je handmatig gas geven of in vaste positie zetten.
Makkelijk in terrein als je een lang zandspoor volgt of op de snelweg.
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Mar 2014, 08:58

Mooie uitleg van Rob weer! :mrgreen:
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
Dommel
Berichten: 407
Lid geworden op: 12 Jan 2012, 21:25

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor Dommel » 05 Mar 2014, 13:46

Met de boodschap van Nicogroennl erbij, is het alsof jullie 't over oude tractoren schrijven...
Schuifhendel voor handgas :!: :?: :shock:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

axelaro88
Berichten: 136
Lid geworden op: 16 Jan 2013, 19:35

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor axelaro88 » 05 Mar 2014, 14:02

Een series is toch eigenlijk ook een trak tor.

Op lange ritten op de snelweg. 4e versnelling, overdrive in. handgas( primitieve cruise control) erop. Heel relaxed.
TS nog even kijken of je misschien ook vrij-loop naven hebt op je voor wielen.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: UItleg Schakelpoken.

Berichtdoor RobStewart » 05 Mar 2014, 20:00

axelaro88 schreef:Op lange ritten op de snelweg. 4e versnelling, overdrive in. handgas( primitieve cruise control) erop. Heel relaxed


.,. it's fantastic, with a small point to make, do not do this on the M1 on a Friday afternoon and nod off ... the Series will keep moving forwards whatever the traffic jam in front of you is doing and it will continue for some miles until the sound of grating metal of soft skin Euro Boxes gently awakes you from your slumbers and you reqalise that you are now at the head of a 10 mile tail back and there is a little bit of chaos behind you ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten