Voor een overland trip van ruim een maand ben ik bezig een overzicht te maken van reserveonderdelen om mee te nemen.
Trefwoorden voor de trip: Azië, 15.000 km, warm (boven de 30 C), stoffig, off-road
De auto: op zich goed onderhouden Defender 90 Td5 2002 met 150.000 km op de teller.
Ik heb internet afgestruind, de fora en elders en de conclusie is dat het meest safe is om een complete LaRo achter mij aan te slepen voor reserve-onderdelen
Maar goed, ik ben dus op zoek naar een mooi lijstje van erg handige onderdelen om mee te nemen die je ook in het veld kan vervangen. En dan moet ik ook een beetje rekening houden met de omvang, want het blijft een D90.
Ik heb alle info die ik heb gevonden onderverdeeld in drie groepen:
a) vooraf controleren
b) preventief vervangen
c) meenemen (en die dan weer in speciaal gereedschap en onderdelen)
Ik heb zoveel mogelijk vertaald, maar soms is de hele opmerking in het Engels handiger, of heb ik geen flauw idee hoe het betreffende onderdeel in het Nederlands heet. Dus dan staat er iets in het Engels.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over dit lijstje, en aanvullingen er op. Hier en daar heb ik er zelf iets bijgezet, waar ik ook graag een reactie op wil. Alvast dank!
(Gemakshalve zal ik de regels nummeren, dat is makkelijker reageren.)
a) Vooraf controleren:
1. Radiator op lekkages
2. Radiatorbevestiging
3. Intercooler (Vraag, wat zijn “intercoolerfins”?)
4. Check the fuel pressure regulator isn't leaking onto the starter motor. If it is, replace it AND the starter. (Beware the wet look on the starter can also be oil leaking from the rear camshaft bung - this is not such an issue, it's dieselwash that destroys the starter.)
5. Get the clutch and flywheel checked before you go
6. The cooling system pressure tested too
b) Preventief vervangen:
7. brandstofpomp
8. alle vloeistoffen verversen
9. kabelboom ecu (de mijne is tot nu toe schoon van olie bij de connectors, dus ik was niet van plan die nu te vervangen, wél meenemen)
10. dynamo (heeft dat zin? Hij doet het of doet het niet, dus waarom preventief vervangen?)
11. PAS pump (onvertaald, want ik weet niet wat het is…)
c) Meenemen:
gereedschap
(natuurlijk los van de diverse tangen, dop- en steeksleutels, etc.)
12. nanocom (lijkt mij zinnig voor het vinden van de oorzaak van een probleem, graag tip voor simpel type dat een Td5 snapt)
13. bodging kit (geen idee wat dat is…)
14. radweld (ook geen idee)
15. block repair (idem)
16. hi-jack
17. threaded bar (M8 & M10 with nuts and washer, about 300mm length (so can make a bolt if needed))
18. bandenlichters
19. burst hose tape (is dat Ducttape?)
20. Belzona liquid metal
21. liquid rubber
22. Super glue (Brilliant on deep cuts)
23. sillicon sealer
24. ijzergaren met naalden, veiligheidsspelden, enkele scheerlijnen.
25. electrical wire
26. tie wraps, etc.
27. Rave Manuals on CD (hoe kom ik daar aan?)
28. Grease gun (nogal groot…. Is er een handiger oplossing?)
29. grease for front hubs
30. Voor het koelsysteem: een aantal stukjes metalen buis van ongeveer tien centimeter lang en van verschillende diameters, een set klemringen (200 Tdi-tip, neem aan ook handig voor Td5)
onderdelen:
31. Twee reservebinnenbanden met reparatiekit.
32. a spare ECU (benieuwd of jullie dat noodzakelijk vinden)
33. brandstofpomp (hmm, groot en duur… ik heb hem net vervangen, dan liever niet)
34. a rear and front shock (schokbrekers/veren staan op inspectielijst en achter wordt nog vervangen, toch ook reserve meenemen?)
35. engine oil (hoeveel liter raden jullie aan? Voor één vervanging of voor bijvullen of meer)
36. gearboxoil
37. axle oil
38. spare oil filters
39. fuel filters
40. CPS, Crank Position Sensor
41. MAF, Mass air flow sensor
42. leafsprings (? Dat zijn toch bladveren? Die heeft een Td5 niet… stond toch op een Td5-lijstje)
43. startmotor
44. wheel bearings and a hub seal (wiellagers dus? Wat is een hubseal?)
45. koppeling; master- en slavecylinder (TRW/genuine Land Rover ONLY!)
46. pakkingen (“take every seal as they are small and light”, ja maar dan wel die je ook in het veld kan vervangen, dus welke wel/welke niet?)
47. starter solenoid repair kit
48. Fuel pressure regulator
49. dynamo (inderdaad nodig?)
50. remvloeistof
51. alternator belt/serpentine belt (is dat twee keer hetzelfde?)
52. Reserve lampset
53. Reserve zekeringen
54. key fob battery
55. Hoses (ja, welke dan? Of beter inderdaad véél ducttape en slangklemmen en stukjes pijp?)
Op een 200 tdi lijstje vond ik nog deze twee, zijn die ook handig voor een Td5?
56. Remmen: cupjes voor de hoofd- en bijcilinders, twee zuigers en een set remblokjes voor de voorremmen
57. Koppeling: cupjes voor de hoofd- en bijcilinder
d. tips:
“Land Rover axles will run on virtually any gear oil with an EP (extreme pressure) rating, as will the transfer box.
The gearbox on a TD5 will be happy enough on ATF D2 auto transmission fluid, (although the later spec MTF94 is smoother on the change) These and Dot 4 clutch/brake fluid I have found all over the world.”
Dank voor alle reacties!!
Ernst