Def '02 Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
ernsts
Berichten: 236
Lid geworden op: 09 Aug 2012, 17:15
Locatie: Dordrecht

Def '02 Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor ernsts » 27 Feb 2014, 13:31

Het grote reserveonderdelen-overzicht voor een Td5 :D

Voor een overland trip van ruim een maand ben ik bezig een overzicht te maken van reserveonderdelen om mee te nemen.

Trefwoorden voor de trip: Azië, 15.000 km, warm (boven de 30 C), stoffig, off-road
De auto: op zich goed onderhouden Defender 90 Td5 2002 met 150.000 km op de teller.

Ik heb internet afgestruind, de fora en elders en de conclusie is dat het meest safe is om een complete LaRo achter mij aan te slepen voor reserve-onderdelen :o , en dan nog zal je zien dat, zoals ik ergens las: “in the end, the part you need is the part you didn't bring...” :cry:

Maar goed, ik ben dus op zoek naar een mooi lijstje van erg handige onderdelen om mee te nemen die je ook in het veld kan vervangen. En dan moet ik ook een beetje rekening houden met de omvang, want het blijft een D90. :?

Ik heb alle info die ik heb gevonden onderverdeeld in drie groepen:
a) vooraf controleren
b) preventief vervangen
c) meenemen (en die dan weer in speciaal gereedschap en onderdelen)

Ik heb zoveel mogelijk vertaald, maar soms is de hele opmerking in het Engels handiger, of heb ik geen flauw idee hoe het betreffende onderdeel in het Nederlands heet. Dus dan staat er iets in het Engels.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over dit lijstje, en aanvullingen er op. Hier en daar heb ik er zelf iets bijgezet, waar ik ook graag een reactie op wil. Alvast dank!

(Gemakshalve zal ik de regels nummeren, dat is makkelijker reageren.)

a) Vooraf controleren:
1. Radiator op lekkages
2. Radiatorbevestiging
3. Intercooler (Vraag, wat zijn “intercoolerfins”?)
4. Check the fuel pressure regulator isn't leaking onto the starter motor. If it is, replace it AND the starter. (Beware the wet look on the starter can also be oil leaking from the rear camshaft bung - this is not such an issue, it's dieselwash that destroys the starter.)
5. Get the clutch and flywheel checked before you go
6. The cooling system pressure tested too

b) Preventief vervangen:
7. brandstofpomp
8. alle vloeistoffen verversen
9. kabelboom ecu (de mijne is tot nu toe schoon van olie bij de connectors, dus ik was niet van plan die nu te vervangen, wél meenemen)
10. dynamo (heeft dat zin? Hij doet het of doet het niet, dus waarom preventief vervangen?)
11. PAS pump (onvertaald, want ik weet niet wat het is…)

c) Meenemen:
gereedschap
(natuurlijk los van de diverse tangen, dop- en steeksleutels, etc.)
12. nanocom (lijkt mij zinnig voor het vinden van de oorzaak van een probleem, graag tip voor simpel type dat een Td5 snapt)
13. bodging kit (geen idee wat dat is…)
14. radweld (ook geen idee)
15. block repair (idem)
16. hi-jack
17. threaded bar (M8 & M10 with nuts and washer, about 300mm length (so can make a bolt if needed))
18. bandenlichters
19. burst hose tape (is dat Ducttape?)
20. Belzona liquid metal
21. liquid rubber
22. Super glue (Brilliant on deep cuts)
23. sillicon sealer
24. ijzergaren met naalden, veiligheidsspelden, enkele scheerlijnen.
25. electrical wire
26. tie wraps, etc.
27. Rave Manuals on CD (hoe kom ik daar aan?)
28. Grease gun (nogal groot…. Is er een handiger oplossing?)
29. grease for front hubs
30. Voor het koelsysteem: een aantal stukjes metalen buis van ongeveer tien centimeter lang en van verschillende diameters, een set klemringen (200 Tdi-tip, neem aan ook handig voor Td5)

onderdelen:
31. Twee reservebinnenbanden met reparatiekit.
32. a spare ECU (benieuwd of jullie dat noodzakelijk vinden)
33. brandstofpomp (hmm, groot en duur… ik heb hem net vervangen, dan liever niet)
34. a rear and front shock (schokbrekers/veren staan op inspectielijst en achter wordt nog vervangen, toch ook reserve meenemen?)
35. engine oil (hoeveel liter raden jullie aan? Voor één vervanging of voor bijvullen of meer)
36. gearboxoil
37. axle oil
38. spare oil filters
39. fuel filters
40. CPS, Crank Position Sensor
41. MAF, Mass air flow sensor
42. leafsprings (? Dat zijn toch bladveren? Die heeft een Td5 niet… stond toch op een Td5-lijstje)
43. startmotor
44. wheel bearings and a hub seal (wiellagers dus? Wat is een hubseal?)
45. koppeling; master- en slavecylinder (TRW/genuine Land Rover ONLY!)
46. pakkingen (“take every seal as they are small and light”, ja maar dan wel die je ook in het veld kan vervangen, dus welke wel/welke niet?)
47. starter solenoid repair kit
48. Fuel pressure regulator
49. dynamo (inderdaad nodig?)
50. remvloeistof
51. alternator belt/serpentine belt (is dat twee keer hetzelfde?)
52. Reserve lampset
53. Reserve zekeringen
54. key fob battery
55. Hoses (ja, welke dan? Of beter inderdaad véél ducttape en slangklemmen en stukjes pijp?)

Op een 200 tdi lijstje vond ik nog deze twee, zijn die ook handig voor een Td5?
56. Remmen: cupjes voor de hoofd- en bijcilinders, twee zuigers en een set remblokjes voor de voorremmen
57. Koppeling: cupjes voor de hoofd- en bijcilinder

d. tips:
“Land Rover axles will run on virtually any gear oil with an EP (extreme pressure) rating, as will the transfer box.
The gearbox on a TD5 will be happy enough on ATF D2 auto transmission fluid, (although the later spec MTF94 is smoother on the change) These and Dot 4 clutch/brake fluid I have found all over the world.”

Dank voor alle reacties!!
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor Gerard4t » 27 Feb 2014, 14:15

De kabelboom (harness) onder het kleppendeksel heb ik een keer onderweg moeten vervangen. Verder ging het contactslot defect (de contacten dus, dat stukje van het contactslot is los verkrijgbaar heeft men mij verteld).
Ik zou ook een paar extra luchtfilters meenemen. Verder aan de kant van de luchtinlaat voor de interieurluchtverversing de naad tussen de motorkap en het spatbord dicht maken met dik tochtprofiel. Zo komt er geen hete lucht van onder de motorkap in de inlaat. Dat scheelt behoorlijk. Misschien een 2e accu plaatsen (met een daarvoor speciaal bedoeld relais? Dan heb je een stand-accu en een extra om te starten (via het relais koppelbaar).
Ook handig: een handdoek die over de rugleuning past en daar vastgezet kan worden. Dan kan je met bloot bovenlijf sturen en blijft het toch comfortabel voelen. Dat is mijn soort van airco ;-)

Ton S
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 Okt 2006, 19:08

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor Ton S » 27 Feb 2014, 17:03

In mei 2010 was er een technische clubavond met deze vraag als onderwerp.
Simon vd Velde van Elephant Offroad vertelde hier wat over en gaf voorbeelden van zijn ervaringen als mecanicien in de Dakar Ralley.

In LRCH Magazine verscheen een verslagje. Het is geen complete opsomming maar geeft wel wat tips en trucs.


Ton
Bijlagen
Technische avond 11 mei versie magazine 4.pdf
(310.71 KiB) 303 keer gedownload

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor Roger B. » 27 Feb 2014, 17:38

In rood mijn idee er over en verder commentaar

ernsts schreef:Het grote reserveonderdelen-overzicht voor een Td5 :D

Voor een overland trip van ruim een maand ben ik bezig een overzicht te maken van reserveonderdelen om mee te nemen.zo weinig mogelijk. Twijfelachtige zaken vooraf vervangen en mocht er iets stuk gaan iemand van het thuisfront parts laten opsturen door paddock of wie dan ook 15.000 km is minder dat een serviceinterval......

Trefwoorden voor de trip: Azië, 15.000 km, warm (boven de 30 C), stoffig, off-road
De auto: op zich goed onderhouden Defender 90 Td5 2002 met 150.000 km op de teller.

Ik heb internet afgestruind, de fora en elders en de conclusie is dat het meest safe is om een complete LaRo achter mij aan te slepen voor reserve-onderdelen :o , en dan nog zal je zien dat, zoals ik ergens las: “in the end, the part you need is the part you didn't bring...” :cry:
precies...je kunt moeilijk alles meenemen...paar luchtfilters. Paar dieselfilters paar liter vloeistoffen...thats it

Maar goed, ik ben dus op zoek naar een mooi lijstje van erg handige onderdelen om mee te nemen die je ook in het veld kan vervangen. En dan moet ik ook een beetje rekening houden met de omvang, want het blijft een D90. :?

Ik heb alle info die ik heb gevonden onderverdeeld in drie groepen:
a) vooraf controleren
b) preventief vervangen
c) meenemen (en die dan weer in speciaal gereedschap en onderdelen)

Ik heb zoveel mogelijk vertaald, maar soms is de hele opmerking in het Engels handiger, of heb ik geen flauw idee hoe het betreffende onderdeel in het Nederlands heet. Dus dan staat er iets in het Engels.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over dit lijstje, en aanvullingen er op. Hier en daar heb ik er zelf iets bijgezet, waar ik ook graag een reactie op wil. Alvast dank!

(Gemakshalve zal ik de regels nummeren, dat is makkelijker reageren.)

a) Vooraf controleren:
1. Radiator op lekkages
2. Radiatorbevestiging
3. Intercooler (Vraag, wat zijn “intercoolerfins”?)de lamellen.. die dunne plaatjes die tussen de kanalen zitten om het warmte wisselend oppervlak te vergroten
4. Check the fuel pressure regulator isn't leaking onto the starter motor. If it is, replace it AND the starter. (Beware the wet look on the starter can also be oil leaking from the rear camshaft bung - this is not such an issue, it's dieselwash that destroys the starter.)
5. Get the clutch and flywheel checked before you go
6. The cooling system pressure tested too
gewoon niet veel km voor vertrek een heeeeeel grondige inspectie waarbij alles wat twijfelachtig is wordt gerepareerd
b) Preventief vervangen:
7. brandstofpomptja....ja en nee...begrijp de zorgen...maar om nu voor de zekerheid alvast een nieuwe te monteren voor ...wat kost het ding? 400 euro plus arbeidsloon.... voor het zelfde geld gaat ie nog 50.000 a 100.000 mee
8. alle vloeistoffen verversen
9. kabelboom ecu (de mijne is tot nu toe schoon van olie bij de connectors, dus ik was niet van plan die nu te vervangen, wél meenemen)grote onzin tenzij de boel doordrenkt is met olie....al moet je onderweg elke avond die stekkers schoonmaken...thuis kom je er wel mee
10. dynamo (heeft dat zin? Hij doet het of doet het niet, dus waarom preventief vervangen?)bij de grote inspectie even eraf halen. Koolborstelbrug vervangen als de lagers geen vreemd geluid produceren en dan zal ie vast wel 15000km redden
11. PAS pump (onvertaald, want ik weet niet wat het is…)
Power Assisted Steering pump. De stuurpomp dus als ie droog is lekker laten zitten

c) Meenemen:
gereedschap
(natuurlijk los van de diverse tangen, dop- en steeksleutels, etc.)
12. nanocom (lijkt mij zinnig voor het vinden van de oorzaak van een probleem, graag tip voor simpel type dat een Td5 snapt)
13. bodging kit (geen idee wat dat is…)
14. radweld (ook geen idee)radiatorweld.. flesje zooi om in je koelsysteem te kiepen om lekkages te dichten...normaal geen voorstander van.maar in deze situatie fijn om bij je te hebben
15. block repair (idem)
16. hi-jack
17. threaded bar (M8 & M10 with nuts and washer, about 300mm length (so can make a bolt if needed))
18. bandenlichters
19. burst hose tape (is dat Ducttape?)
20. Belzona liquid metal
21. liquid rubber
22. Super glue (Brilliant on deep cuts)
23. sillicon sealer
24. ijzergaren met naalden, veiligheidsspelden, enkele scheerlijnen.
25. electrical wire
26. tie wraps, etc.
27. Rave Manuals on CD (hoe kom ik daar aan?)kopen of downloaden zoek op ebay en marktplaats
28. Grease gun (nogal groot…. Is er een handiger oplossing?)
29. grease for front hubs
30. Voor het koelsysteem: een aantal stukjes metalen buis van ongeveer tien centimeter lang en van verschillende diameters, een set klemringen (200 Tdi-tip, neem aan ook handig voor Td5)

onderdelen:
31. Twee reservebinnenbanden met reparatiekit.
32. a spare ECU (benieuwd of jullie dat noodzakelijk vinden)stierenstront! Ding gaat zelden stuk...als het gebeurd laat je er een opsturen
33. brandstofpomp (hmm, groot en duur… ik heb hem net vervangen, dan liever niet)ik zou hem al niet preventief vervangen en meenemen daarna al zeer zeker niet. Indien nodiv op laten sturen
34. a rear and front shock (schokbrekers/veren staan op inspectielijst en achter wordt nog vervangen, toch ook reserve meenemen?)ook hier...zeker als net vervangen...absoluut onzin...mocht het nodig zijn met paar dagen bij je..ook met kapotte demper rijdt ie nog ...wel even uitveerbegrenzing verzorgen
35. engine oil (hoeveel liter raden jullie aan? Voor één vervanging of voor bijvullen of meer)vlak voor vertrek grote beurt.....niet nodig meer dan bijvullen te verzorgen...en ook in azie verkopen ze olie
36. gearboxoil
37. axle oil
38. spare oil filters
39. fuel filters
40. CPS, Crank Position Sensor
41. MAF, Mass air flow sensor
42. leafsprings (? Dat zijn toch bladveren? Die heeft een Td5 niet… stond toch op een Td5-lijstje)
43. startmotor
44. wheel bearings and a hub seal (wiellagers dus? Wat is een hubseal?)
45. koppeling; master- en slavecylinder (TRW/genuine Land Rover ONLY!)
46. pakkingen (“take every seal as they are small and light”, ja maar dan wel die je ook in het veld kan vervangen, dus welke wel/welke niet?)
47. starter solenoid repair kit
48. Fuel pressure regulator
49. dynamo (inderdaad nodig?)
50. remvloeistof
51. alternator belt/serpentine belt (is dat twee keer hetzelfde?)
52. Reserve lampset
53. Reserve zekeringen
54. key fob battery
55. Hoses (ja, welke dan? Of beter inderdaad véél ducttape en slangklemmen en stukjes pijp?)al die zooi aan onderdelen...hoeveel daarvan kun jij zelf vervangen...hoe vaak gaat het stuk? Oliefilters? Ga je onderweg een beurt doen ofzo? Koppeling...ja die gaan wel vaker lek...wiellagers en dergelijke, hubseal is naafkeerring, voor vertrek vervangen of minstens opnieuw invetten indien nodig...dhl komt wereldwijd

Op een 200 tdi lijstje vond ik nog deze twee, zijn die ook handig voor een Td5?
56. Remmen: cupjes voor de hoofd- en bijcilinders, twee zuigers en een set remblokjes voor de voorremmen
57. Koppeling: cupjes voor de hoofd- en bijcilinder remklauwzuigers valt onder bij twijfel vervangen bij inspectie en dan lijkt me stug dat je binnen een maand weer moet koppelingscilinderrevisie werkt niet. Zeker niet als je dat in het veld moet doen
d. tips:
“Land Rover axles will run on virtually any gear oil with an EP (extreme pressure) rating, as will the transfer box.
The gearbox on a TD5 will be happy enough on ATF D2 auto transmission fluid, (although the later spec MTF94 is smoother on the change) These and Dot 4 clutch/brake fluid I have found all over the world.”

Dank voor alle reacties!!
Ernst
gone

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor VeeTee » 27 Feb 2014, 20:47

Hoeveel jaar ging je naar de onbewoonde wereld zei je? :twisted: ;)

Ik doe 20.000 per jaar, kleine en grote beurt. Tussendoor gaat er heel soms eens een lampje stuk, en heel soms (niet eens altijd) vul ik een klein beetje olie bij tussen de beurten. Toch is mijn 300Tdi al 18 jaar oud (nu 340.000 op de teller), maar wel heel goed (preventief) onderhouden.
Op langere vakantietrips (3-4000 km rond) neem ik mee (in volgorde van belangrijkheid ;) ): creditcard, telefoonnummer van mijn lr specialist en onderdelenleveranciers, basic gereedschappenset, div. lampjes en zekeringen, tie wraps, duc tape, filter, beetje motorolie, koelvloeistof.

Goede reis! ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor Johnny » 28 Feb 2014, 07:47

Kan er overheen gelezen hebben het is ZOOOOOOOOOOOOO'n lange lijst.. Maar ik mag nogal graag een luchtfilter meenemen..

Daarnaast vind ik de lijst van to dos before en je paklijst echt belachelijk... Als de auto goed is zou ik nog een wiellager overwegen een luchtfilter en een beetje reserve vloeistoffen en als gereedschap zo Een 300 delig gereedschap koffertje kun je alles aan.. Daarbij DHL bezorgd wereld wijd voor al het andere mocht je toch stuk rijden..
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

bcmeijer
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 10:15

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor bcmeijer » 28 Feb 2014, 08:51

Ik weet dat een lastig deel van de voorbereiding is. Hier mijn overwegingen en wat wij hebben meegenomen op onze reis van 20k km in ZuidAmerika.

Om te beginnen, neem je voor om te accepteren dat het laten komen van onderdelen uit NL ong 500 euro kost. Voor dit bedrag kun je een versnellingsbak waar ook ter wereld krijgen in 72 uur. Dat scheelt het meenemen van een halve auto als reserve.

Ruim voor dat je begint, moet de auto zeer grondig gecontroleerd worden. Persoonlijk vind ik het prettig om in NL nog een 5k km te maken zodat je vertrouwen krijgt in de gedane reparaties. (Onderdelen sneuvelen voor al aan het begin en einde van hun leven, nauwelijks in het midden). Kruisjes, lagers, slangen, keerringen etc dienen met een nog kritischer oog bekeken worden.

Meenemen:
filters en pakkingen voor 1 oliechange. (de olie niet)
2 luchtfilters.
2 - 5 brandstof filters. Hier heb ik mij in vergist met onze reis in zuidamerika. Diesel kan een heel stuk vuiler zijn in de outback.
2 - 5 injectorcleaners (vooral de puma heeft hier baat bij. ik ben niet bekend of dit voordelen voor de TD5 heeft)
2 sets wiellagers incl pakkingen en keerringen
5 wielmoeren
set moeren en boutjes om kruisjes mee te vervangen
1 reserveband (buiten het volledige reserve wiel) Niet nodig gehad, misschien overdreven, echter wij hebben zoveel dirtroads gereden en je zult maar de zijwand kapot rijden. Dan heb je geen reserve meer. Bandenkeuze is hier wel bepalend in. Volgens mij is de mud van BF een van de sterkste banden en zelfs de AT van BF leverde problemen op in ZA.

Vloeistoffen:
1 ltr motor oli
1 ltr diff olie
0,5 ltr dot 4
2 buizen vet incl 1 vetspuit. (gewoon een grote meenemen.) Ik heb mezelf de luxe gegeven om op reis 1 keer in de 3 a 4 dagen onder de auto te liggen met een lamp en alles te bekijken. Iedere 3k km werden de kruizen gesmeerd. Een volwaardige vetspuit is dan wel handig. (Leer jezelf ook de kunst van het smeren van kruisjes. Dus om wel vet uit alle vier de lagers te krijgen.)
2 x Volledige reserve set van alle zekeringen vindbaar in de auto en de meest gangbare steek zekering een stuk of 5

bus vloeibare pakking
tube uitlaat pasta
radiatorspul om een gat te dichten
Wynn's spul om een diff lekage te verhelpen
bus wd40
bus remmenreiniger
one shot swivel greace

Afdeling mcgyver:
rolletje ijzerdraad 1 mm
ducttape
ty raps
vulcaniserend tape
electra tape
wat electriciteitsdraad en van die AMP stekkers. (Geen tang, een waterpomp tang volstaat!)
kneedbaar metaal
setje slangeklemmen
handjes boutjes, moertjes en schroeven

Gereedschap
Standaard set aangevuld met
dop 52
verlengde dop aandrijf assen

Wat ik niet meer mee zou nemen:
Bandenlichters, banden reparatieset (Hoe verder in de outback, des te meer 'Vulcanos'. Of te wel lokale zaakjes die voor een habbekrats banden kunnen plakken, verwisselen....)
Workshopmanual digitaal (moet te vinden zijn op internet)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor Roger B. » 28 Feb 2014, 09:31

ben benieuwd hoe veel van die reserveonderdelen lijst je ongebruikt mee retour genomen hebt....

oliewissel-onderdelen.... heb je echt een oliewissel gedaan tijdens je reis, of zit daar een andere filosofie achter (in mijn optiek is bij een reis van 15 a 20 k kilometer een tussentijdse oliewissel niet echt nodig... maar ja, ik ben ook niet panisch als een auto bij gewoon gebruik pas na 30k een beurt krijgt ipv voor de 20k

500 euro om een bak te verschepen oké.... maar als je een minder lomp onderdeel (zoals bijvoorbeeld een tankelement/pomp of voor mijn part een setje wiellagers met pakkingen/keerringen) nodig hebt zal dat toch zeker ook minder kosten lijkt me
gone

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor Gerard4t » 28 Feb 2014, 10:01

@ Ernst: hoe doen we dat, de kruisjes zo doorsmeren dat het vet er aan alle kanten uitkomt :?: Ben benieuwd, moet ook weer eens met de vetspuit aan de gang.

bcmeijer
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 10:15

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor bcmeijer » 28 Feb 2014, 18:42

@roger Reden voor de oliewissel spullen is. Wanneer je iets moet doen waardoor je olie moet aflaten, kun je meteen filter wisselen.
En van alles wat ik bij me had, heb ik niets nodig gehad. Neemt niet weg dat ik deze set zo weer mee zou nemen.




Smeren van kruisje: door het kruisje waar het vet als eerste uit komt "dicht te drukken" kun je het vet naar de andere kruisjes sturen. Meestal lukt het door 1 a 2 kruisjes dicht te drukken.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten