Def '02 Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor ernsts » 14 Apr 2014, 17:36

Landmarcs schreef:
ernsts schreef:
Roger schreef:Enige euvel dat ik in nu 180.000 km heb gehad waarbij de auto inderdaad er mee ophield was een falende brandstofpomp.
Die is net vervangen, bij 147.000 km.

Hopelijk wel door een "echte" en niet iets met een aantrekkelijk prijsje maar onder de maat prestaties

Yep, door een "echte" (VDO) :D
Defender 90 Td5 CSW 2002

ernsts

Berichtdoor ernsts » 14 Apr 2014, 17:48

JoostKenya schreef:Ik zou voor de overland trip toch ook één (Britpart?) wiellager setje meenemen. Kost toch bijna niets. Zelf heb ik op de grens met Ethiopie wel eens een wiellager staan wisselen.

Yep, goeie tip. Gaan we doen!
Defender 90 Td5 CSW 2002

ernsts

Berichtdoor ernsts » 14 Apr 2014, 17:53

Landmarcs schreef:O ja, niet eerder genoemd en tegelijk het meest voorkomende gebrek: De lichtschakelaar!
Zit er al een "Zweedse Lichtversterker" of een vergelijkbare schakeling op?

Check, zit er al op ;)
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2014, 18:04

ernsts schreef:
Landmarcs schreef:O ja, niet eerder genoemd en tegelijk het meest voorkomende gebrek: De lichtschakelaar!
Zit er al een "Zweedse Lichtversterker" of een vergelijkbare schakeling op?

Check, zit er al op ;)

Mooi zo, en dan die paar SpareParts, nieuwe olie en goed doorgesmeerd, en een tandenborstel ... en gaan ... 15.000 km is een heel eind maar tegelijk heel overzichtelijk binnen een Td5 leven.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Apr 2014, 18:31

Roger schreef:Ik weet niet waar ie zit, maar ga ernaar opzoek en zal hem indien gevonden eens een keer schoonmaken.
Indien dat inderdaad de zaak oplost zal ik het hier op een nieuw draadje even melden.

De sensor steekt bij een normale TD5 aan de rechterkant in het vliegwiel huis (bij mij links omdat de motor achterin zit :lol: ).

Ik had soms dat het vermogen gereduceerd werd. En ik heb ook wel eens gehad dat het gaspedaal niets meer deed. Maar een keertje opnieuw starten en je kon altijd weer verder.Twee maanden geleden is de bak samen met het vliegwielhuis van de motor afgeweest en daarna was het vaker. Aangezien de sensor in het vliegwielhuis zit is dat met de kennis van nu wel te begrijpen.

Ik had zelf al een krukas positie sensor liggen en met een verse sensor lijkt het probleem tot nu toe opgelost.

Ik rijd trouwens zonder lucht massa meter met 1.5 bar turbodruk gemeten na de intercooler. Van de bijbehorende maximale lucht flow kan de ECU ook in de stress schieten.

A_Erven

Berichtdoor A_Erven » 14 Apr 2014, 20:13

Wij zijn afgelopen november en december met de Defender (Puma) van Nederland naar Singapore gereden, ca. 19000 km. (Voor verslag zie FB pagina esther& alphons go Singapore of blogpagina singaporechallenge.blog.com)

Had zeer beperkt aantal onderdelen meegenomen en uiteindelijk niets nodig gehad. Heb wel preventief de gloeibougies, EGR klep en multiriem laten vervangen.
Verder aantal aanpassingen gedaan, ook specifiek voor de winterperiode (in Mongolie-25 gehad): rondom Koni heavy Raid dempers gemonteerd, dubbel accusysteem, standkachel, recarostoelen (aanrader), extra verlichting voorzijde en kunststofkoplampen, isolatie van seatbase en kabine, winterbanden, cardan bescherming, transmissie beschermplaat, zwaardere stuurstang, stuurstang bescherner, extra waterafscheider en brandstoffilter, verwarmde ruitensproeier installatie, verwarmde spiegels en slotverwarming, zware 220v converter (voor de Nespresso!), extra bagaruimte verlichting, gemodificeerde deurrubbers onderzijde deuren en niet te vergeten een goede audio installatie (je maakt lange dagen dus beetje leuke muziek is nodig).

Het ligt een beetje aan je route, maar op zich zijn we zeker in de grotere steden in vrijwel alle landen Land Rover dealers tegen gekomen. Wij hadden in elk geval de vervangen gloeibougies, multiriem, EGR klep, een nieuw luchtfilter en brandstoffilter meegenomen plus allerlei basis zaken zoals contactspray, wd40, ductape, lijm, jerrycan, reserve lampjes, montagehanschoenen, looplampen, gereedschap (hebben ze niet in Mongolie behalve in de hoofdstad), bandenreparatieset, extra reservewiel, binnenband, nanocom uitleesapparaat, compressor, reserve olieen (niet gebruikt tijdens reis) etc.

We hebben niets echt nodig gehad, behalve een goede hi-jack krik omdat de schroefveer lv te ver was uitgeslagen en niet goed terugkwam op z'n plek. Met behulp van een breekijzer en wat Mongoolse kerels eea weer terug op z'n plek gezet.

Mocht je behoefte hebben aan meer info of ervaringen of tips (bij grensovergangen bijvoorbeeld...) dan stuur me een prive berichtje.

Grt
Alphons
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

ernsts

Berichtdoor ernsts » 15 Apr 2014, 22:20

A_Erven schreef:Mocht je behoefte hebben aan meer info of ervaringen of tips (bij grensovergangen bijvoorbeeld...) dan stuur me een prive berichtje.

Grt
Alphons

Hi Alphons,

dank voor jouw aanbod, gaan we zeker nog doen.
(en succes met de diff-problemen.... :( )
Defender 90 Td5 CSW 2002

ernsts

Re: Td5: spares voor een overland-trip: de finale ;-)

Berichtdoor ernsts » 28 Aug 2014, 08:27

Goedendag allemaal,

Ergens in deze door mij gestarte topic heb ik beloofd nog een keer te vertellen wat van de lijst met reserve onderdelen is gebruikt op onze reis (totaal 15.000 km, via Polen, Litouwen, Letland en Rusland naar Kazachstan tot aan de Chinese grens en weer terug).

Voor onze Td5 geldt dat we koelvloeistof en motorolie hebben bijgevuld, en eenmaal het luchtfilter en het brandstoffilter hebben vervangen. Verder is de auto probleemloos blijven lopen, ondanks de vele slechte wegen (vooral bij "wasbord"-zandwegen heb je het idee dat echt alles nu kapot knapt of lostrilt).
De doos met reserve van alles is dus verder ongebruikt retour gekomen.

De andere Defender, een 300 TDi 110 kampte met een kapotte koppakking vanwege een probleem in het koelsysteem. De koppakking is vervangen maar omdat daarbij ook scheurtjes in de cylinderkop bleken is de auto niet verder meegegaan en vanuit Rusland met een nieuwe pakking (en vervangen koelslangen) naar Nederland teruggereden.

De derde auto, een Disco (I) met ook een 300 Tdi had in het begin problemen met de stuurstang die loskwam. Die is weer vastgezet en er is een stuurdemper gemonteerd (die zat er niet meer op). Verder alleen wat lekkage in de hoofdversnellingsbak, die geregeld is bijgevuld.

Dat was het. We hebben genoten van de reis en het smaakt naar meer!
Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Terug naar “Techniek”