Def '02 Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ikke jelle

Re: Td5: spares voor een overland-trip: vind er wat van!

Berichtdoor ikke jelle » 28 Feb 2014, 19:51

wat mij is geleerd is om nooit het het vet eruit te laten komen.
maar voorzichtig te pompen tot het "kraakt" en dan op te houden.
met het idee teveel vet eruit vuil erin en er gaat serieus weinig vet in kruisjes.
verder vind ik de lijst belachelijk lang :roll:
groet jelle

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 01 Mar 2014, 07:14

Je zal voorzichtig moeten zijn met het persen van vet in kruisjes om niet de rubberen afschermingsring eraf te persen.
Maar dat in ogenschouw nemende, zie ik geen bezwaar. Je weet dan in iedere geval zeker dat alle kruisje vet hebben gekregen. Teven pers je het oude vet met vuil eruit.

En wees voorzichtig om iets belachelijk te noemen. Dat is nogal beledigend!

In de voorbereiding van onze reis heb ik tal van mensen gesproken over paklijsten. Je krijgt dan tal van meningen en 1 ding was me duidelijk. Zelfs de meest doorgewinterde expeditie leider kan zich er uren druk mee maken: wat wel en wat niet!

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 01 Mar 2014, 07:56

En wees voorzichtig om iets belachelijk te noemen. Dat is nogal beledigend!

ja sorry dat is zo en ik wil vooral niemand beledigen.
laten we het er maar op houden dat ik het veel vind en de lijst lang vind.
ik ben zelf nogal makkelijk :D

ps: dit vervangt misschien wat onderdelen de specs zijn erg goed http://www.rescuetape.nl/
groet jelle

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Mar 2014, 09:04

Vind de lijst ook veel te lang.
Vraag me af of je zelf nog in de Laro past of er gewoon met de bus mee achteraan reist? :D

Alles wat je extra meeneemt kost veel geld, is een enorme belasting voor je Defender, waardoor het nodig hebben bijna een self fulfilling prophecy wordt.

Daarbij is het gewoon ook lastig zoveel 'troep' in je auto te hebben. Een basis gereedschapset is mijns inziens genoeg. Ik ben ook erg makkelijk, evenals mijn voorganger. Daarbij is het ook een beetje het avontuur niet alles geregeld te hebben. Je ziet het wel verschijnen. Als er wat gebeurt wees creatief en los het op.

Ik heb ooit in de outback, (ook geen gsm oid) ivm een defecte brandstofpomp en carburateur, (een ongeluk komt nooit alleen), de carbu met een minuscuul stukje hout gerepareerd en de brandstofpomp vervangen voor een watertank van 10 liter op mn dak waaruit de brandstof door de ruitewisserslangetjes aan elkaar gekoppeld zo de carbu in liep.

Lekker rijden is anders natuurlijk, maar je komt wel verder.

Succes,
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 01 Mar 2014, 10:27

Neem een satphone mee ipv die berg onderdelen. Weet dat oa ET in coevorden onderdelen de hele wereld oversturen naar de meest afgelegen oorden. Onderelen boek erbij, belletje, helaas wel tijd wachten en klaar. Zou zelf zoals gezegd niet meer dan wat filters, wiellagerset, multiriem en wat olie/ vet meenemen. Zo kun je altijd, ook al is het "limp mode" naar een kamp locatie toe. Maar wie ben ik die altijd in Europa blijft :lol:
Veel succes en plezier tijdens je reis.

Groeten jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mar 2014, 12:45

Ervan uitgaande dat mensen vrienden hebben: neem zo min mogelijk mee en zorg dat je wagen gewoon in orde is. :shock: :shock:

Al dik 15 jaar ben ik achtervanger voor vrienden die op reis gaan en ik kan je vertellen dat er verdomde weinig plekken op de wereld zijn waar een pakket niet te bezorgen is. Kan zijn dat je zelf nog wat moet reizen om een onderdeel in ontvangst te nemen maar dat is het dan.

500 euri voor onderdelen ergens te krijgen is denk ik als je ze persoonlijk laat bezorgen door een koerier, want dat ben ik nog nooit kwijt geweest behalve voor een complete automaat......

Zoals Roger ook al zegt: 15.000 kilometer is minder dan een normale interval en hoevaak heb je tot nu toe met pech gestaan? Ik nog nooit. :shock: :shock:

Momenteel zijn er 7 vrienden onderweg in 3 VOLLEDIG STANDAARD Defender 110's. Die hebben net hun eerste onderhoud laten plegen na 22K. :roll: :roll:

Gewoon een standaard beurt, meer niet. Het enige dat ze extra doen is luchtfilters wisselen, uitwassen, oliën en weer gebruiken. K&N filters dus. Dan heb je er maar 2 nodig: 1 in de filterbak en 1 om te reinigen en weer reserve te hebben.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 01 Mar 2014, 19:16

Ik ben het volledig eens met de stelling: neem zo min mogelijk mee. Echter zie ik wel een paar maar-en:

Vaak zijn de 20k km op reis van andere zwaarte als die tussen een gewone onderhoudsinterval. Dus de auto krijgt echt zwaarder te lijden.

Ook is mijn tijd schaars, dus sta ik liever niet een week ergens gedwongen stil. Ik weet dat dat ook zn charmes heeft, maar dat is niet mijn soort vakantie. Gebeurt het als nog... Prima, maar liever niet!

Tevens is de laro dichtheid in een aantal continenten maar zeer mager. Dus wordt het improviseren of invliegen.

De 500 euro is idd worstcase, maar het kanal snel oplopen.

De lijst waar de topicstarter mee begon is mijn inziens te lang. Ik begrijp zijn worsteling wel.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mar 2014, 19:34

bcmeijer schreef:De lijst waar de topicstarter mee begon is mijn inziens te lang. Ik begrijp zijn worsteling wel.

De worsteling begrijp ik ook zeker en is ook wel terecht. Ik heb er al talloze avonden over gebrainstormd. ;)

Echter: als je alles mee wilt nemen wat er ooit bij iemand kapot gegaan is onderweg dan kun je beter een drone meenemen zodat die heen en weer kan vliegen naar een centraal magazijn. :lol: :lol:

Maat van me heeft een doorgescheurd chassis gehad, da's toch lastig meeslepen op het dak en kost zeker ook die week om even te vervangen. :lol: :lol:

Ik blijf erbij dat materialen om onderhoud te plegen zeker mee moeten, filters kunnen onverwacht verstoppen en die wil je gewoon bij hebben. Luchtfilters kosten veel ruimte en zijn kwetsbaar dus die neem ik bij voorkeur van K&N zodat je ze kunt wassen. (hoewel dat in de woestijn weer een punt van discussie is omdat ze meer door zouden laten)

Gereedschap volgens de Rob Dekker lijst uit de kennisbank.

En verder zo min mogelijk. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Guido

Berichtdoor Guido » 01 Mar 2014, 20:50

Ik ben in 2012 naar Gambia gereden met de Antwerpen-Banjul rally.
Er reden zo'n 30 auto's mee, allemaal auto's met aanzienlijke Km levenservaring.

Ik heb van te voren ook bij andere rally rijders geïnformeerd wat mee te nemen.
Bij alle auto’s is bijna niets kapot gegaan wat onderweg te repareren was.
Vooral niet veel (zware) reserve onderdelen meenemen, onderweg is best veel standaard materiaal te koop.
Houd je auto zo origineel/ universeel mogelijk.

Als je een handgeschakelde auto hebt, geen reserve startmotor, je kunt je auto altijd aantrekken/duwen.
Alleen de regelateur van de dynamo en riemen meenemen.
Vernieuw alle rubberen remzuiger cups en (stof)keringen thuis, deze kosten niet veel.

De meeste problemen ontstaan door onvoldoende koeling, ook bij onze tocht bij diverse auto's.
Tonny van Deijne adviseerde ons om een nieuwe radiateur te plaatsen. Hebben we niet gedaan en geweten ook.
In Marokko onvoldoende koeling, radiateur bleek wat dicht geslipt/verkalkt te zijn. Dit hadden we niet verwacht omdat er altijd met koelvloeistof was gereden. De radiator is daar schoon gemaakt en koelde weer als nieuw.
Ik zou wel een nieuwe radiator monteren met een zo groot mogelijke capaciteit. Hier schoon laten maken of een nieuw blok in laten solderen kan ook, maar is waarschijnlijk duurder dan nieuw.
Zorg dat je je Fisco fan onderweg vast kunt zetten. 2 boutjes er in om onbalans te voorkomen of open schroeven en silicone kit er in. Je thermostaal klep verwijderen scheelt ook aanzienlijk in de weerstand.
Haal op de sloop een of 2 elektrische ventilatoren die je voor je radiator en olie koeler kunt plaatsen. (let op de blaasrichting) bedien deze met een schakelaar.
Ik zou eerder een reserve waterpomp meenemen, zonder waterpomp kom je niet meer weg. (geen koelvloeistof, gewoon met water bijvullen)
Als je reserve (koel) slangen mee neemt, neem er dan mee met bochten. Onderweg slangen kopen met dezelfde diameter lukt vaak nog wel, maar de bochten zijn het probleem. Vraag je plaatselijke CV bedrijf om 15 á 20 cm CV buis van 10, 15, 22, 28 en 35 mm en schuif deze in elkaar.

Kinetisch touw, schop
1 rechte knel koppeling remleiding (om 2 leidingen aan elkaar te maken)
Dopje dat aan 1 zijde op de snelkoppeling past en/of 2 aluminium blindklinknagels 4,5 mm. hiermee kun je een remleiding af doppen, zodat je eventueel met 3 remmen verder kunt.

12V compressor die bestand is tegen hoge temperaturen. Wij hadden de grotere T-max compressor. Deze kwam in 2012 het beste uit een Australische test. Deze geeft ook voldoende lucht om je radiator en filter uit te blazen.
tubeless band reparatie set.
1 tube silicone pakking en een stuk dikker pakkingpapier zodat je bijna alle pakkingen zelf kunt maken.
(leg het pakkingpapier op het betreffende onderdeel, tik zachtjes met een hamertje onder 45 graden op de randen zodat je pakking daar als het ware gestanst wordt, de gaten teken je het gemakkelijkst af met een kogel uit een kapotgelopen kogellager)

Reserve remblokken, deze slijten extreem snel door al het zand en modder.
Kneedbaar staal heeft onze tocht gered. We kregen een lek in het uitlaad spruitstuk net onder bedrading . de mantel smolt van de bedrading. Het gat gedicht met kneedbaar staal en verder.

Ik zou geen satelliet telefoon mee nemen maar een Spot http://www.findmespot.eu/en/ Het thuisfront weet waar je bent, je kunt er sms berichten mee versturen en in geval van nood de reddingsdiensten mee inschakelen.

Laad openstreedmap kaarten in je navigatie. Wij waren verbaasd hoe goed deze waren. Supermarkten, tankstations en vele off-road routes die wij met een gids reden, stonden in openstreetmap.
Groeten, Guido

Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)

ernsts

Berichtdoor ernsts » 01 Mar 2014, 21:28

Beste allemaal,

hier ben ik weer, dank voor alle reacties!

Om maar gelijk een misverstand op te helderen, ik ben nooit van plan geweest die hele lijst mee te gaan sleuren. Ik schreef al, dan kan je zo ongeveer een compete reserveauto op sleeptouw nemen... en dat was en ben ik niet van plan.

Ik heb met enig vermaak en soms ook verbazing internet afgezocht en van alle topics één lijst gemaakt en die gepost omdat ik benieuwd was wat jullie er van zouden vinden. En dat is in elk geval gelukt :lol:

Ik beloof dat ik over een week of wat in deze topic zal aangeven wat ik daadwerkelijk mee ga nemen! Eerst nog even nadenken, wel of niet een reserve-chassis op het dak :mrgreen:

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Terug naar “Techniek”