Beste Forumleden.
Ik heb een 200tdi blok gekocht dat ik inmiddels in mijn 90-je heb gelegd nadat er een 2.5NA uitgekomen was.
Nu wil ik graag stuurbekrachtiging installeren. Ik heb een stuurpomp gekocht, met slangen en reservoir, en ik heb een bekrachtigd stuurhuis.
Ik kom er alleen niet uit hoe de pomp aangesloten wordt op de v snaren. Mijn pomp heeft een dubbele poelie, met ruimte voor 2 snaren dus.
Googelend kom ik heel veel configuraties tegen met een dubbele poelie op de krukas (ik heb een enkele) maar ook met 1 v-snaar die overal langs loopt.
Kan iemand mij vertellen wat de juiste manier is (of zijn er meerdere?)
stuurbekrachtiging toevoegen aan een 200tdi
-
henkerdehenk
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21 Dec 2011, 17:27
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: stuurbekrachtiging toevoegen aan een 200tdi
volgens het onderdelenboek een enkele pulley op pomp, dubbele op de krukas (bij een defender) kan natuurlijk zijn dat dat bij een disco anders is en er een discoblok gebruikt is.


gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: stuurbekrachtiging toevoegen aan een 200tdi
Roger is pretty much spot on, the pump you have is from the 200Tdi Discovery and Range Rover and is totally different from the Defender unit.
The Disco and Range Rover has a single belt that drives the Airco Pump from the crankshaft and a single belt that drives the power steering pump and water pump from the crankshaft and then the generator is driven by a separate belt from the power steering pump. If you look at the picture below you'll see what I mean.
The connections to and from the pump also will not fit within the space that the 200Tdi Defender as the connections are all on the inner side not the outer side.
Rob
The Disco and Range Rover has a single belt that drives the Airco Pump from the crankshaft and a single belt that drives the power steering pump and water pump from the crankshaft and then the generator is driven by a separate belt from the power steering pump. If you look at the picture below you'll see what I mean.
The connections to and from the pump also will not fit within the space that the 200Tdi Defender as the connections are all on the inner side not the outer side.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
henkerdehenk
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21 Dec 2011, 17:27
Re: stuurbekrachtiging toevoegen aan een 200tdi
Ah,
Beide bedankt voor de toelichting.
Heb dus een andere pomp nodig en een dubbele poelie op de krukas!
Weten jullie me toevallig ook nog te vertellen of ik wel de leidingen van de disco pomp en reservoir kan gebruiken?
Beide bedankt voor de toelichting.
Heb dus een andere pomp nodig en een dubbele poelie op de krukas!
Weten jullie me toevallig ook nog te vertellen of ik wel de leidingen van de disco pomp en reservoir kan gebruiken?
Storm TentTrailers
www.stormtenttrailers.com
www.stormtenttrailers.com
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: stuurbekrachtiging toevoegen aan een 200tdi
henkerdehenk schreef:Heb dus een andere pomp nodig en een dubbele poelie op de krukas!
Yes you need the 200Tdi Defender Pump and the associated brackets that go with it as the Disco one will not fit, you also will need the belt ETC5815. You will need the trillingsdemper ERR751 and Pulley ERR3093 then depending on if you have the original fan ETC7554 this will also need to be replaced for the newer version ERR3380 as this fouls the belts.
henkerdehenk schreef:Weten jullie me toevallig ook nog te vertellen of ik wel de leidingen van de disco pomp en reservoir kan gebruiken?
... now the pipes fit in the stuurhuis and also on the pump but the lengths of the pipes are different to the Defender items so you will have to reposition it, the reservoir is the same.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: stuurbekrachtiging toevoegen aan een 200tdi
Ik heb een 200 TDI motor uit een Disco in mijn Defender.
De situatie komt overeen met het geen Rob beschrijft.
De situatie komt overeen met het geen Rob beschrijft.
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: stuurbekrachtiging toevoegen aan een 200tdi
The routing of the belts is basically the same, the only difference is that you don't have the Airco pump, but the power steering pump still drives the generator which is typical for the Disco, if you look at Roger's photo you will see that the pump is located much lower down and to the left of the engine on the Defender version and is driven by the crankshaft.
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten