Koeling 3.5 v8 defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sebas

Koeling 3.5 v8 defender

Berichtdoor Sebas » 20 Feb 2014, 12:40

Sinds een tijdje heb ik een "nieuwe" 3.5v8 motor in mijn defender liggen.
De oude motor had een mechanische ventilator (non visco) die steeds mee draaide om de boel te koelen.

Nu heb ik een electrische ventilator met een voeler (aan de buitenkant) op de toevoerslang van de radiateur die ik van binnen op temperatuur kan instellen.
Dit heeft een tijdje goed gewerkt totdat ik merkte dat de temperatuur eerst helemaal tot in het rood :oops: oploopt en vervolgens zakt tot halverwege de meter waar hij moet staan.

Kan het zijn dat de thernostaat te laat open gaat of blijft hangen?
Ik ben aan het overwegen om een thermnostaat te plaatsen die bij 82 graden opent. maar vraag me af of daarmee het probleem verholpen is? daarnaast vraag ik me af of ik hiervoor een standaard thermostaat kan bestellen gezien mijn themostaathuis niet meer zo standaard uit ziet.......
Bijlagen
foto 4.jpg

RobStewart

Re: Koeling 3.5 v8 defender

Berichtdoor RobStewart » 23 Feb 2014, 18:35

Looking at the photo it appears to be the thermostat housing, Part Number 613762, which is from the 101 Forward Control (the extended bit at the top is unique) this incidentally has provision for an electric temperature switch, PRC3505, to control an external fan which is currently blocked off.

Any of the Land Rover V8 Thermostats will fit so you have no worries there.

I'm slightly confused as to why your temperature sensor for the electric fan is tie wrapped to the outside of the top hose and not actually inside the top hose as it appears to be of the capillary type, similar to the one that Kenlowe supply. With it in this position it would require the hose to reach the temperature to set the fan running rather than the actual temperature of the coolant.

Just as an aside, is the temperature sensor for the temperature gauge the one from the original engine or is it the one that came from the "new" engine and is the engine from a Defender or is it from something else ? as it is possible that the sensor is also giving a different signal to the temperature gauge.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Sebas

Berichtdoor Sebas » 25 Feb 2014, 15:34

Het "nieuwe" motorblok zou uit een LR 109 zijn gekomen maar dan weet ik nog niet zeker of dat blok daar weer origineel in zat. Het is een 9.35:1
De voeler voor de elektrische ventilator heb ik aan de buitenkant gehangen omdat ik niet weet hoe ik hem lekvrij in de slang moet krijgen. De thermostaat binnen staat dan wel op 50-60 graden.

Ik weet niet meer zeker of de temperatuursensor uit het oude blok komt maar dat kan ik wel nakijken.
Ik zal de andere er eens in zetten en kijken wat het resultaat is.

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 25 Feb 2014, 18:19

Sebas schreef:Het "nieuwe" motorblok zou uit een LR 109 zijn gekomen maar dan weet ik nog niet zeker of dat blok daar weer origineel in zat. Het is een 9.35:1
De voeler voor de elektrische ventilator heb ik aan de buitenkant gehangen omdat ik niet weet hoe ik hem lekvrij in de slang moet krijgen. De thermostaat binnen staat dan wel op 50-60 graden.

Ik weet niet meer zeker of de temperatuursensor uit het oude blok komt maar dat kan ik wel nakijken.
Ik zal de andere er eens in zetten en kijken wat het resultaat is.

De blokken in de stage one hadden een laag compressie V8. (CR 8.13) Ik denk dat dit blok origineel uit een Range, of een latere defender komt.
Dat de ventilator laat start is logisch; omdat de sensor die je gebruikt (een capilair type) eigenlijk in de slang hoort te zitten zodat hij in direct contact is met de vloeistof. Vaak wordt hij bij de radiateur aansluiting in de slang geschoven en dan door de slangeklem afgedicht. Persoonlijk vind ik dat een waardeloze oplossing omdat je bijna altijd met een beetje vloeibare pakking moet knoeien om het goed dicht te krijgen. Doordat je de voeler buiten de slang hebt, duurt het veel te lang voordat deze warm genoeg is en gaat het spul dus erg laat draaien. (ook door koeling rijwind)
Kenlowe levert tegenwoordig ook een electronische variant waarbij je de sensor tussen de lamellen van de radiateur schuift.

Aangezien je op het thermostaathuis al een mooie aansluiting hebt, zou ik bij Brezan oid een bi-mataal thermoschakelaar kopen. deze kan je erin schroeven en dan via een relais de ventilator schakelen. Kost maar een paar euro en dan heb je het netjes opgelost.
On the 8th day god invented duct tape.....

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 25 Feb 2014, 21:23

The Genuine Yellow fan switch PRC3505 that fits directly into the thermostat housing is €9,04 ex BTW from Paddocks or €19,86 ex BTW from Budget.

If you look at the engine number (between No 3 and No 5 exhaust ports on the block) then I can tell you exactly where your engine originally came from.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Sebas

Berichtdoor Sebas » 26 Feb 2014, 08:46

Motornummer is;
CR 9:35.1
25D11382B

Als ik de thermostaat van de ventilator op 20 graden zet zou hij eerder moeten starten. Voor mijn part loopt ie constant mee. Voor het geheel fatsoenlijk te testen i.i.g. Het is inderdaad niet de ideale oplossing. Daarnaast heb ik toch het idee dat de thermostaat te laat opent. Voorheen liep hij niet zo hoog op.
Laatst stationair getest en bleef de slang naar mijn idee te lang koud en de meter liep maar op

Ik zal eens kijken voor de PRC3505

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 26 Feb 2014, 08:49

Sebas schreef:Motornummer is;
CR 9:35.1
25D11382B

Ranger Rover 3.5 EFi Automatic from 1986, so I'm guessing that it is a collection of parts as it is now has carbs etc.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Sebas

Berichtdoor Sebas » 26 Feb 2014, 12:25

Thnx

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 26 Feb 2014, 18:02

Met het lager zetten van de thermostaat die erin zit ben je nog steeds erg afhankelijk van de buitentemperatuur en rijwind; simpelweg omdat de sensor te ver van de warmtebron zit.
Voor de 10 Euro die het onderdeel van Rob kost kun je niet gaan knoeien.
On the 8th day god invented duct tape.....

Sebas

Berichtdoor Sebas » 27 Feb 2014, 12:11

Dat is waar.
Echter hoe krijg ik mijn huidige opstelling omgebouwd naar die met de sensor die op het thermostaat huis moet?

Terug naar “Techniek”