Montage handbediende laadkraan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dommel

Montage handbediende laadkraan

Berichtdoor Dommel » 16 Feb 2014, 16:34

Ik denk erover om een (goedkope) laadkraan op een (nieuwe) aanhanger te monteren, voorop de dissel.

Met goedkoop bedoel ik in de categorie zoals onderstaand:
Afbeelding
-handkraan-

Er zijn "merk" laadkranen van HMF, Jolly of Maxilift. Deze kosten echter een veelvoud van de goedkope variant.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort laadkraantjes? Zijn die "Chinese" kraantjes de aanschaf waard? Kunnen ze opgegeven gewicht aan en bladdert de verf niet té snel van het apparaat?

Beetje jammer dat 't geen trilplaat kan optillen of dat het ding na een jaar eruit ziet als een bonk roest op een nieuwe kar. Een volle big bag zand zal een illusie zijn, maar een halfvolle zou moeten kunnen...?
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Edward

Re: Montage handbediende laadkraan

Berichtdoor Edward » 16 Feb 2014, 17:26

Maat van me heeft er twee op z'n kar, 1 voor en 1 achter, om lading op te zetten. Gaat om kisten, vandaar twee kraantjes. Qua tillen doen ze prima wat ze moeten doen, qua coating is het precies wat je ervan verwacht. ;) ;)

Ofwel, na 7 maanden gedemonteerd en aan de verzinker meegegeven en daarna opnieuw gecoat. Nu al een paar jaar probleemloos. Eigenlijk boven verwachting, want we hadden verwacht na een jaar of wat de cilinders wel te moeten vervangen/reviseren maar die blijven het wonderwel goed doen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 16 Feb 2014, 17:46

tja het is een leuk kleurtje die verf maar waarschijnlijk niet meer dan dat :lol:
voor wat beter prestaties kan hij beter niet op de dissen maar op de zijkant van de aanhanger
zodat je dan dichter bij de cilinder zit .
nadeel is dan wel dat je maar aan een zijkant zit misschien iets om over te denken.
heb je met 900 kilo over de zijkant ook een steunpoot in gedachten of is da aanhanger groot genoeg om dat op te vangen ?
wel gek handig scheelt een hoop slepen met een trilplaat .
groet jelle

Dommel

Berichtdoor Dommel » 16 Feb 2014, 18:17

Tuurlijk zal kleur van ding vervagen door weer en gebruik, maar als dit buitenproportioneel sneller gaat dan de kar is ook zo zonde. Ik probeer de dingen altijd wel netjes te houden.

De grotere kranen zie je inderdaad met een steunpoot bevestigd op de kar gemonteerd. Bij zo'n kleine kraan lijkt mij dat niet nodig...

Mij lijkt op dissel handiger, mooi in midden om beide zijden te bereiken. Gaat anders ook ten koste van laadruimte en als er zand op ligt, schept niet zo lekker of telkens een hoek uit 'n underlayment plaat zagen...! :mrgreen:

Afbeelding
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Terug naar “Techniek”