Hallo,
Voor een overland trip wil ik twee 20l jerrycans diesel meenemen. Die wil ik liever niet op het roofrack bevestigen en ook liever niet binnen. Ik zit erover te denken mijn reservewiel wel op het dak te doen en aan de reservewieldrager een constructie te maken voor de twee jerrycans. Die wegen gevuld samen ongeveer 35 kg.
Ik heb een Mantec reservewieldrager. Die kan wel wat hebben maar ik kan nergens vinden hoe veel. Weet iemand dat?
Of anders het gewicht van een zware velg (Wolf?) plus band, want die mag je er per slot van rekening aanhangen. Ik heb zelf lichtmetalen velgen, dus ik kan dat niet wegen. Wie weet hoe zwaar zo'n velg+band ongeveer is?
Andere ideeën voor slimme transportconstructies zijn ook welkom.
Dank, groet,
Ernst
Max gewicht reservewieldrager / gewicht zware velg+band
Max gewicht reservewieldrager / gewicht zware velg+band
Defender 90 Td5 CSW 2002
Re: Max gewicht reservewieldrager / gewicht zware velg+band
Ik zou voor de grap je eigen velgen wegen, kan nog wel eens tegenvallen.
Je krijgt dan zowiezo een beter idee van gewicht.
Ik heb ze wel overigens weleens aan de dakgoot zien hangen (volgens mij van Front Runner)
Groet
Ron
Ps: gevonden http://www.frontrunneroutfitters.com/fr ... v_NOSjm9o8
Je krijgt dan zowiezo een beter idee van gewicht.
Ik heb ze wel overigens weleens aan de dakgoot zien hangen (volgens mij van Front Runner)
Groet
Ron
Ps: gevonden http://www.frontrunneroutfitters.com/fr ... v_NOSjm9o8
110-Td5 X-tech 2006
ernsts schreef: Ik heb zelf lichtmetalen velgen, dus ik kan dat niet wegen.
Dat velgen van licht metaal zijn wil niet zeggen dat ze ook weinig wegen. De term slaat op het soortelijk gewicht van het materiaal en niet op het gewicht van de velg.
Om bij een alu velg dezelfde sterkte te bereiken als bij een stalen velg heb je veel meer materiaal nodig. Het totale gewicht van de velg verschilt dus niet veel tussen staal en alu.
Ik heb aan en eigen gemaakte reservewieldrager al jaren een 255/85/16 BFG mud op een stalen modular velg hangen en die weegt als ik me goed herinner iets van 47Kg.
Dus als 2 volle jerricans 35Kg wegen mag dat in principe geen probleem zijn aan een Mantec drager.

Eric.
Dank voor de reacties tot dusver.
Ik ga morgen m'n reservewiel eens wegen.....
update: 33 kg.
Dus dat komt mooi overeen.
Ik ga morgen m'n reservewiel eens wegen.....
update: 33 kg.
Dus dat komt mooi overeen.
Defender 90 Td5 CSW 2002
Ron63 schreef:Ps: gevonden http://www.frontrunneroutfitters.com/fr ... v_NOSjm9o8
Dank je, al eens gezien inderdaad, maar drie bezwaren: hele gewicht hangt toch ook weer aan de goot, ik vind het link, kwetsbaar op die plek en ik vind het ook nog eens geen gezicht...
Defender 90 Td5 CSW 2002
Eric Tol schreef:ernsts schreef: Ik heb zelf lichtmetalen velgen, dus ik kan dat niet wegen.
Dat velgen van licht metaal zijn wil niet zeggen dat ze ook weinig wegen. De term slaat op het soortelijk gewicht van het materiaal en niet op het gewicht van de velg
Weer wat geleerd
Defender 90 Td5 CSW 2002
De leger landrovers hebben in de lege ruimte voor de achterwielen bakken, waarin precies 2 jerrycans passen. Perfect voor gewichtsverdeling, netjes en ook niet diefstalgevoelig.
conny schreef:De leger landrovers hebben in de lege ruimte voor de achterwielen bakken, waarin precies 2 jerrycans passen. Perfect voor gewichtsverdeling, netjes en ook niet diefstalgevoelig.
Goede tip, maar niet voor een D 90....
Defender 90 Td5 CSW 2002
Wat is er tegen de jerrycans op het dak en het reservewiel gewoon op de drager laten? Wiel op het dak is ook niet alles...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
VeeTee schreef:Wat is er tegen de jerrycans op het dak en het reservewiel gewoon op de drager laten? Wiel op het dak is ook niet alles...
Ja, hmmmm, je hebt wel een punt
Oorspronkelijk had ik deze redenen: gewicht op het dak (plus daktent etc. namelijk), stabiliteit als in "topzwaar", veiligheid bij botsing, zichtbaarheid en rommel bij lekken.
Die van gewicht vervalt als ik het wiel op het dak gooi, dat klopt.
Ben er ook nog niet uit dus, misschien toch binnen bij de achterdeur.
Wordt vervolgd!
(PS: iemand een daktent te leen/huur voor een week of vijf 25 juli-eind augstus?
Defender 90 Td5 CSW 2002