een vraagje aan de 2,25 diesel experts,
Op een ander forum zag ik foto's voorbijkomen van een motorblok waar de voorkamers zich behoorlijk het blok en de zuigers hebben ingehamerd. Wel tot enkele mm's diep! De voorkamers bleken ook los in de kop te zitten.
Hoe kan dat soort schade ontstaan en is het te voorkomen?
groetjes, Fenna
2,25D voorkamer afdrukken in blok
Re: 2,25D voorkamer afdrukken in blok
Gekopieerd van de site van Vis:
2.25 ltr en 2.5 ltr dieselmotoren
Deze motoren met losse voorkamers vertonen de neiging dat de voorkamers in de cilinderkop los gaan zitten. Meestal komt dit pas voor nadat de kop op ondeskundige wijze is gevlakt. De loszittende voorkamers zullen zich na verloop van tijd door de op- en neergaande beweging door de koppakking heenwerken, het blok onherstelbaar beschadigen en het montage gat in de cilinderkop uitlubberen. De kop is in de regel, tegen relatief hoge kosten te herstellen, door overmaats voorkamers te monteren in een naar de gewenste maat opnieuw gekotterde cilinderkop. Indien dit niet meer mogelijk is zullen er in de cilinderkop staliet ringen moeten worden geperst die weer op maat kunnen worden gemaakt voor de standaard voorkamers. Laat, om dit soort problemen te voorkomen, de cilinderkop daarom uitsluitend vlakken volgens de voorgeschreven methode door een vakbekwaam bedrijf en laat, ondanks de tegenstrijdige berichten hieromtrent, de voorkamers altijd 0,06 mm uitsteken buiten het kopoppervlak.
Ik heb het ook al mee gemaakt met een gevlakte kop waarbij de voorkamers mee waren gevlakt.
Het blok was ooit gereviseerd door een bedrijf dat goed bekent staat maar niet gespecialiseerd in die rare Laro blokken.
Ik hoorde gelukkig op tijd dat ze los lagen te rikketikken en had de kop er al af voordat ze verder schade konden aanrichten.
Eric.
2.25 ltr en 2.5 ltr dieselmotoren
Deze motoren met losse voorkamers vertonen de neiging dat de voorkamers in de cilinderkop los gaan zitten. Meestal komt dit pas voor nadat de kop op ondeskundige wijze is gevlakt. De loszittende voorkamers zullen zich na verloop van tijd door de op- en neergaande beweging door de koppakking heenwerken, het blok onherstelbaar beschadigen en het montage gat in de cilinderkop uitlubberen. De kop is in de regel, tegen relatief hoge kosten te herstellen, door overmaats voorkamers te monteren in een naar de gewenste maat opnieuw gekotterde cilinderkop. Indien dit niet meer mogelijk is zullen er in de cilinderkop staliet ringen moeten worden geperst die weer op maat kunnen worden gemaakt voor de standaard voorkamers. Laat, om dit soort problemen te voorkomen, de cilinderkop daarom uitsluitend vlakken volgens de voorgeschreven methode door een vakbekwaam bedrijf en laat, ondanks de tegenstrijdige berichten hieromtrent, de voorkamers altijd 0,06 mm uitsteken buiten het kopoppervlak.
Ik heb het ook al mee gemaakt met een gevlakte kop waarbij de voorkamers mee waren gevlakt.
Het blok was ooit gereviseerd door een bedrijf dat goed bekent staat maar niet gespecialiseerd in die rare Laro blokken.
Ik hoorde gelukkig op tijd dat ze los lagen te rikketikken en had de kop er al af voordat ze verder schade konden aanrichten.
Eric.
Re: 2,25D voorkamer afdrukken in blok
Thx Eric,
Dat stukje op de site van vis heb ik idd al eens gelezen. Nu heb ik er nu een plaatje bij hoe die schade eruit ziet...
Een 2,25D / 2,5NA kop dus laten vlakken zonder de voorkamers erin en na het vlakke nieuwe voorkamers monteren om deze schade te voorkomen. Ook weer een reden om goed te blijven luisteren naar de machinerie...
geen radio nodig
groetjes, Fenna
Dat stukje op de site van vis heb ik idd al eens gelezen. Nu heb ik er nu een plaatje bij hoe die schade eruit ziet...
Een 2,25D / 2,5NA kop dus laten vlakken zonder de voorkamers erin en na het vlakke nieuwe voorkamers monteren om deze schade te voorkomen. Ook weer een reden om goed te blijven luisteren naar de machinerie...
groetjes, Fenna

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten