Mijn defender 110 (1986/87) met 200TDI blok (later pas geplaatst) maakt een vreemd geluid. Ook bij ontkoppelen of motor uitzetten en doorrollen. Lijkt een resonantie geluid (los onderdeel?) of metaal op metaal? Begint bij 20/30 miles/hr.
Kan iemand mij advies geven? Kent iemand dit? Probeer een file met geluid bij te voegen.
Bij voorbaat dank
Erik
geluid
-
Roger B.
Re: geluid
tja, das wel erg vaag aan omschrijving om daarop een onderbouwde reactie te geven...
waar hoor je het, hoe hard, als je raam open hebt of ook gewoon in de auto, wordt het meer als je harder rijdt..... noem maar op.. hoe duidelijker de omschrijving hoe meer je aan een eventueel antwoord zou kunnen hebben
kan vanalles zijn van een loshangend differentieel tot de muntjes in het asbakje
waar hoor je het, hoe hard, als je raam open hebt of ook gewoon in de auto, wordt het meer als je harder rijdt..... noem maar op.. hoe duidelijker de omschrijving hoe meer je aan een eventueel antwoord zou kunnen hebben
kan vanalles zijn van een loshangend differentieel tot de muntjes in het asbakje
gone
slimmerik schreef:Ook bij ontkoppelen of motor uitzetten en doorrollen.
Dus het zit niet in de motor of vbak. Kan dan kruisjes, diff of wiellager zijn?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
VeeTee schreef:slimmerik schreef:Ook bij ontkoppelen of motor uitzetten en doorrollen.
Of een aanlopende rem, of handrem, of een kiezel tussen de remblokken, aanlopende kromme achterplaat of, of, of......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
Edward schreef:VeeTee schreef:slimmerik schreef:Ook bij ontkoppelen of motor uitzetten en doorrollen.
Of een aanlopende rem, of handrem, of een kiezel tussen de remblokken, aanlopende kromme achterplaat of, of, of......![]()
precies wat ik bedoelde Ed
maarreuhhh Vincent...
waarom zou
slimmerik schreef:Ook bij ontkoppelen of motor uitzetten en doorrollen.
de versnellingsbak uitsluiten??
gone
Sorry, inderdaad weinig specifieke info. Geluid lijkt te beginnen bij bepaalde snelheid. Neemt maar weinig toe bij harder rijden. Ook naar links of rechts sturen veranderd niets aan het geluid. Remmen maakt ook geen verschil. Je hoort het ook van buiten (als je er achter rijdt). Geluid lijkt van midden/rechts voor te komen.
Ik dacht een filmpje te hebben bijgevoegd met het geluid maar was niet gelukt. Format van file is niet toegestaan. Mocht iemand in de buurt van Houten (Utrecht) willen meedenken/meekijken/meeluisteren dan graag!!!
Ik dacht een filmpje te hebben bijgevoegd met het geluid maar was niet gelukt. Format van file is niet toegestaan. Mocht iemand in de buurt van Houten (Utrecht) willen meedenken/meekijken/meeluisteren dan graag!!!
-
Everhard Mulder
Trek je handrem eens één (of 2 tikjes) tikje aan en luister dan wat er gebeurt: bij mij ratelt de handrem ( vlak bij de handremtrommel) en dat hoor ik ook midden/rechts. Is irritant, mede omdat ik al 3 x geprobeerd heb er iets aan te doen, maar het kom telkens weer terug dus bij beter weer ga ik de hele boel maar eens goed loshalen!
[quote][/quote]
Ik denk dat ik het geluid ondertussen heb achterhaald. Het is volgens mij een losdraaiende oliekeerring van de voorste uitgaande cardanas.
Klopt het dat ik die zelf kan vervangen door de cardanas los te halen?
(Ik ben maar een beginnende klusser)
Ik denk dat ik het geluid ondertussen heb achterhaald. Het is volgens mij een losdraaiende oliekeerring van de voorste uitgaande cardanas.
Klopt het dat ik die zelf kan vervangen door de cardanas los te halen?
(Ik ben maar een beginnende klusser)
Hallo,
Als het inderdaad een losdraaiende (of meedraaiende) olie keering is op de uitgaande flens van de tussenbak naar een cardan-as, kan je er zeker van zijn dat hij er ook olie uitgooit of uit heeft gegooid (en niet weinig ook)
Voordat je dus deze conclusie trekt controleer dan even of het niet toevallig een modder-schild is op de flens (ja dat zit er op) wat loszit.
Verder kan het geen kwaad om dan ook voor de zekerheid even het olie niveau in de reductiebak te checken.
Geluiden die vaak verward worden zijn ook kruisjes van de cardan assen.
Verder voor traceren van bijgeluiden : probeer het te scheiden (het was geloof ik al eerder genoemd) ; Als het geluid er inzit met lopende motor bij stilstand is het motorisch, zit het geluid er ook als de auto rolt dan moet je het in de aandrijflijn zoeken (vergeet daarbij de ophangingsbussen niet)
Als je er niet zeker van bent of het in de bakken zit, kan je ook nog je tussenbak in neutraal zetten en met de versnellingsbak omhoog en terugschakelen (hou er hierbij wel rekening mee dat dit in onbelaste toestand gebeurt en geluiden vaak juist alleen in belaste toestand van zich laten horen
Verder (en dat is wat meer rigoreus) het demoteren van individuele cardan assen (eerst de ene en dan de andere) kan je helpen geluiden te traceren ( op die manier kan je bijvoorbeeld bepalen of het geluid in de cardan as zit die je hebt gedemonteerd (kruisjes) of bijv in een differentieel van een as (omdat je het bewuste diff niet meer aandrijft en dus belast)
Luke
Als het inderdaad een losdraaiende (of meedraaiende) olie keering is op de uitgaande flens van de tussenbak naar een cardan-as, kan je er zeker van zijn dat hij er ook olie uitgooit of uit heeft gegooid (en niet weinig ook)
Voordat je dus deze conclusie trekt controleer dan even of het niet toevallig een modder-schild is op de flens (ja dat zit er op) wat loszit.
Verder kan het geen kwaad om dan ook voor de zekerheid even het olie niveau in de reductiebak te checken.
Geluiden die vaak verward worden zijn ook kruisjes van de cardan assen.
Verder voor traceren van bijgeluiden : probeer het te scheiden (het was geloof ik al eerder genoemd) ; Als het geluid er inzit met lopende motor bij stilstand is het motorisch, zit het geluid er ook als de auto rolt dan moet je het in de aandrijflijn zoeken (vergeet daarbij de ophangingsbussen niet)
Als je er niet zeker van bent of het in de bakken zit, kan je ook nog je tussenbak in neutraal zetten en met de versnellingsbak omhoog en terugschakelen (hou er hierbij wel rekening mee dat dit in onbelaste toestand gebeurt en geluiden vaak juist alleen in belaste toestand van zich laten horen
Verder (en dat is wat meer rigoreus) het demoteren van individuele cardan assen (eerst de ene en dan de andere) kan je helpen geluiden te traceren ( op die manier kan je bijvoorbeeld bepalen of het geluid in de cardan as zit die je hebt gedemonteerd (kruisjes) of bijv in een differentieel van een as (omdat je het bewuste diff niet meer aandrijft en dus belast)
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Bedankt voor de reacties. Modderschild zou ook goed kunnen. Lukt me nu niet een foto te downloaden. Ga het onderdeel fixeren en kijken of geluid wegblijft. Check ook de olie van de reductiebak.