Sinds gisteren doven de controlelampjes van het ABS en de TC niet meer. Beide werken ook niet.
De remwerking is verder normaal.
Vragen:
- waar om te beginnen gaan zoeken?
- kan het slechts een zekeringenkwestie zijn?
- zijn evt. de sensoren uitwendig te controleren op een defect?
Rob
[Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden
[Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 08 Feb 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
-
Roger B.
Re: [Def TD5]Controlelampjes ABS en TC blijven branden
Beginnen met storing uitlezen, dan weet je waar je moet gaan zoeken.
wat je zonder uitlezen sowieso kunt proberen, tenminste, ik dacht dat dat bij de defender net zo is als bij de RRC/D1, is of je de sensor met gepast geweld dieper gedrukt krijgt.
verder kun je stekkerverbinding van de sensoren, kabels van de sensoren en dergelijke bekijken maar dan houd het wel een beetje op zonder dat je heel veel werk doet dat onnodig is als je uitleest
wat je zonder uitlezen sowieso kunt proberen, tenminste, ik dacht dat dat bij de defender net zo is als bij de RRC/D1, is of je de sensor met gepast geweld dieper gedrukt krijgt.
verder kun je stekkerverbinding van de sensoren, kabels van de sensoren en dergelijke bekijken maar dan houd het wel een beetje op zonder dat je heel veel werk doet dat onnodig is als je uitleest
gone
- RobStewart
OK Rob,
The ABS/TC system in the Defender is probably the simplest ever fitted to a Land Rover product, there is almost nothing in it to go wrong. Now I agree with Roger (I hate it when that happens) that you should read out the fault codes and in most cases even if the fault is fixed then the lights will continue to burn because the fault is still present.
However that said the majority of problems are due to the sensors and in particular the Right Hand Front which moves ever so slightly upwards and causes a larger than normal air gap between it and the exciter ring on the constant velocity joint hence the problem. On the rears then the exciter ring is part of the brake disc and is mounted laterally so this problem does not occur.
The simple fix is to look at the top of the swivel house where the sensor goes into the upper swivel pin, compare it with the other side and if one is higher than the other see if it will tap back down, this is the normal mounting procedure fro fitting and the sensor at it's lowest depth has the correct air gap.
Interestingly enough on Right Hand Drive vehicles it is the Left Hand Front sensor that has the problem ... I wonder why
For completeness then the 2 documents below should help you understand the system
Rob
The ABS/TC system in the Defender is probably the simplest ever fitted to a Land Rover product, there is almost nothing in it to go wrong. Now I agree with Roger (I hate it when that happens) that you should read out the fault codes and in most cases even if the fault is fixed then the lights will continue to burn because the fault is still present.
However that said the majority of problems are due to the sensors and in particular the Right Hand Front which moves ever so slightly upwards and causes a larger than normal air gap between it and the exciter ring on the constant velocity joint hence the problem. On the rears then the exciter ring is part of the brake disc and is mounted laterally so this problem does not occur.
The simple fix is to look at the top of the swivel house where the sensor goes into the upper swivel pin, compare it with the other side and if one is higher than the other see if it will tap back down, this is the normal mounting procedure fro fitting and the sensor at it's lowest depth has the correct air gap.
Interestingly enough on Right Hand Drive vehicles it is the Left Hand Front sensor that has the problem ... I wonder why
For completeness then the 2 documents below should help you understand the system
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Bedankt voor beide reacties. Uitlezen kan ik helaas niet zelf dus dat wordt de dealer in Spanje. Maar als het weer wat beter wordt (nu is de 'regenperiode' in Portugal) en ik ben nog niet bij de dealer geweest dan zal ik in ieder geval de sensor rechtsvoor even checken op juiste plaatsing.
Stel dat die weer goed geplaatst moet worden en dat lukt me ook, dan begrijp ik uit het verhaal dat ik alsnog langs de dealer moet om de foutcode te laten resetten zodat de controlelampjes uitgaan?
Rob
Stel dat die weer goed geplaatst moet worden en dat lukt me ook, dan begrijp ik uit het verhaal dat ik alsnog langs de dealer moet om de foutcode te laten resetten zodat de controlelampjes uitgaan?
Rob
- RobStewart
Rob Pt schreef:... dan begrijp ik uit het verhaal dat ik alsnog langs de dealer moet om de foutcode te laten resetten zodat de controlelampjes uitgaan?
It's Land Rover
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
OK, ik heb hier nog een moker liggen van 15 kg dus evt. zakken zal dat kreng .......
Nou ja en dat die fout gelogd blijft interesseert me niet zoveel als die lampjes maar uit zijn en het systeem weer werkt. Trouwens boze tongen beweren dat een Defender één grote foutcode is tussen voor- en achterbumper!
Maar die lampjes moet hoe dan ook uit want hier mag bij de IPO (= APK) geen enkel lampje branden dat op een fout wijst ook al werk het systeem 100% !
Ik heb al een keer een probleem gehad omdat het ABS lampje nog brandde omdat de keurmeester nog geen 7 km/u of meer had bereikt op de rollentestbank want dat gebeurt immers as voor as en niet met 4 wielen die tegelijkertijd draaien.
Ik had toen het geluk dat er op de andere testbaan ook een Defender stond met hetzelfde 'probleem' maar die man had een Portugees instructieboekje zodat we de keurmeester konden laten lezen hoe het systeem werkte!
Dus na de keuring met de auto naar buiten en ja hoor bij > 7 km/u ging het lampje uit. Ik blij, keurmeester blij, iedereen blij
Rob
Nou ja en dat die fout gelogd blijft interesseert me niet zoveel als die lampjes maar uit zijn en het systeem weer werkt. Trouwens boze tongen beweren dat een Defender één grote foutcode is tussen voor- en achterbumper!
Maar die lampjes moet hoe dan ook uit want hier mag bij de IPO (= APK) geen enkel lampje branden dat op een fout wijst ook al werk het systeem 100% !
Ik heb al een keer een probleem gehad omdat het ABS lampje nog brandde omdat de keurmeester nog geen 7 km/u of meer had bereikt op de rollentestbank want dat gebeurt immers as voor as en niet met 4 wielen die tegelijkertijd draaien.
Ik had toen het geluk dat er op de andere testbaan ook een Defender stond met hetzelfde 'probleem' maar die man had een Portugees instructieboekje zodat we de keurmeester konden laten lezen hoe het systeem werkte!
Dus na de keuring met de auto naar buiten en ja hoor bij > 7 km/u ging het lampje uit. Ik blij, keurmeester blij, iedereen blij
Rob
-
Roger B.
Op het duitse forum heeft iemand dat probleem ook bij de keuring met zijn P38, de keurmeester beweerde bij hoog en laag dat het verplicht is dat de auto in stilstand de ABS controle uitvoert en het lampje dooft.. de arme man heeft moeten praten als brugman toen ie met wat meer info bij herkeuring terug ging om zijn auto goedgekeurd te krijgen....
Enneuhh Rob S. .... rechtsgestuurde auto's die in europa rijden en niet in de UK, (japan of australië,) hebben het omhooggekropen sensor-probleem waarschijnlijk net zo goed rechts

Enneuhh Rob S. .... rechtsgestuurde auto's die in europa rijden en niet in de UK, (japan of australië,) hebben het omhooggekropen sensor-probleem waarschijnlijk net zo goed rechts
gone
- RobStewart
Roger B. schreef:... hebben het omhooggekropen sensor-probleem waarschijnlijk net zo goed rechts
... and for that reason they don't have a Left or Right Hand Sensor problem
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Roger B. schreef:.. de arme man heeft moeten praten als brugman toen ie met wat meer info bij herkeuring terug ging om zijn auto goedgekeurd te krijgen....
Eigen schuld, dikke bult. Had hij de Betriebsanleitung maar bij zich moeten hebben in z'n auto want dan had hij de keurmeester dit onder z'n ogen kunnen houden

Rob
- RobStewart
... for next time 
Rob
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery