[Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Edward » 09 Feb 2014, 13:14

Nou heb ik toch al een shitload aan BMW's, Mercedessen, Porsches en vooral Range Rovers en Discovery's van de klanten naar mijn werkplaats gereden om daar een interieurtje oid in te bouwen. Maar ik heb nog NOOIT een wagen meegemaakt die het met de gewone fabrieksinstellingen niet deed en waar ik niet gewoon mee weg kon rijden. :shock: :shock: :shock:

Natuurlijk KUN je alles instellen op zo'n hok, maar als je dat niet WILT dan hoeft dat niet. Net zoals mijn laptop en telefoon 100.000x meer kunnen dan waar ik ze voor nodig heb........

En wat de manual betreft: ik bel gewoon de dealert.......... (en ja, dat kan ook 's avonds. 's nachts bel ik gewoon de wegenwacht of de sleepwagen)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor JanTD5 » 09 Feb 2014, 14:07

Ik ben iemand, met alles, eerst proberen en als het dan niet lukt of je wilt iest wat wel kan maar je krijgt het niet voor elkaar dan ga je het boekje lezen :geek: Ben het Piet eens dat je eerst zou moeten lezen en dan pas wat gaan rommelen beter is. Doe dat wel bij grote klussen aan de auto's want dat scheelt gewoon tijd.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Rob Pt » 09 Feb 2014, 14:48

Edward schreef:Nou heb ik toch al een shitload aan BMW's, Mercedessen, Porsches en vooral Range Rovers en Discovery's van de klanten naar mijn werkplaats gereden om daar een interieurtje oid in te bouwen. Maar ik heb nog NOOIT een wagen meegemaakt die het met de gewone fabrieksinstellingen niet deed en waar ik niet gewoon mee weg kon rijden. :shock: :shock: :shock:

Ja daar heb ik wel beeld en geluid bij. Als ik zou weten dat jij mijn auto op kwam halen zou ik ook vóóraf alles terugzetten naar de fabrieksinstellingen! Van een Range Rover HSE een Series I maken zeg maar .....

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Rob Pt » 25 Feb 2014, 14:23

Probleem opgelost. De sensoren zaten allemaal diep genoeg echter na ze eruit gehaald te hebben bleken ze nogal vervuild te zijn. Schoongemaakt, ingevet en weer teruggeplaatst. Teven de elektrische verbindingen gecontroleerd op corrosie, gereinigd en ingespoten met WD40.
Lampjes gingen uit en blijven uit. ABS en TC gecontroleerd en alles werkt weer zoals het hoort.

En dit ter zijde. Ik reed al geruime tijd met een snorkel (origineel Land Rover) waarvan de rubberslang (buitenzijde) volledig verrot was. Bij elke Land Rover dealer waar ik het vroeg werd mij verteld dat deze slang niet los leverbaar is. Echter vandaag bij de Spaanse dealer zei hun Defenderspecialist (zelf Defenderrijder en groot liefhebber tevens monteur) waarom ik dat niet repareerde? "Slang is niet los te verkrijgen" zei ik. "Klopt" zei hij, "maar in het circuit in de motorruimte zit precies zo'n zelfde slang die gewoon op de snorkel past" . Slang (onderdeelnr. LESR3032) uit het magazijn en voor € 48 heb ik weer een nieuwe rubberslang op de snorkel. Blijft een raadsel waarom me dat nooit eerder is verteld door de andere dealers ..........

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Roger B. » 25 Feb 2014, 17:29

Omdat ze nooit geprobeerd hebben of die slang ook op die snorkel past...
gone

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Rob Pt » 25 Feb 2014, 19:10

Dat is kennelijk zo maar dat neemt niet weg dat ik dat vreemd blijf vinden. Ik bedoel er wordt in de Land Rover wereld nogal wat geëxperimenteerd en 'geprutst' zodat je mag verwachten dat wel meer mensen dit weten. Nu weet ik natuurlijk ook wel dat niet alle dealers beschikken over monteurs die de Defender door en door kennen maar toch ........
Als ik heel eerlijk ben zou ik het ook mezelf kunnen verwijten (een klein beetje dan) want die slang heb ik echt wel zien zitten maar het is nooit tot me doorgedrongen dat die verdacht veel lijkt op die slang van de snorkel dus laat staan dat ik op het idee gekomen om het uit te proberen of na te vragen. :oops:

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

kuyperh
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor kuyperh » 25 Feb 2014, 19:39

Terug naar het topic:

Ik heb hetzelfde probleem al 11 jaar met een nieuw gekochte 90 uit 2003; eigenlijk vanaf de tweede maand. En nog steeds! Een gewone linksgestuurde Nederlandse 90 en de sensor van het linker voorwiel.

Remedie: sensor voorzichtig iets dieper tikken met een klein hamertje, dan gaat het weer een poosje goed. Ik doe het al jaren en ik blijf dat maar doen. Misschien is de suggestie van Rob: schoonmaken en inspuiten het proberen waard. Ga ik doen.

Uitlezen kan ik ook: ' weak signal'. Resetten kan ook; dient geen doel; je blijft aan de gang.

Dealer (in de garantieperiode) wist het destijds niet: "hoort erbij, het is een Defender, meneer!" Zeiden ze ook bij de clignoteurschakelaar die niet vanzelf terugkwam. Stuur eraf, schakelaar eraf, omdraaien en klaar. Zeiden ze ook bij de TD5 Discovery die 2,5 jaar lang beroerd liep. "Aan de basisinstellingen van de inspuitventielen komen we nooit, meneer." De specialist stelde ze na 2,5 jaar goed af en toen liep de Disco voor het eerst prachtig, na 100.000 km dus!

Terzijde: over dealers ben ik dus verre van positief. Hier in Portugal al helemaal niet.

Terug naar de ABS sensor: de specialist stelt voor: sensor en behuizing vervangen. Als de truc van Rob niet werkt ga ik dat proberen.

En als niets werkt: gewoon blijven terugtikken; je leert er mee leven.

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Rob Pt » 25 Feb 2014, 20:15

kuyperh schreef:Terzijde: over dealers ben ik dus verre van positief. Hier in Portugal al helemaal niet.

Hé, in dubbel opzicht een landgenoot .......

De enige dealer waar ik ervaring mee heb hier d.w.z. dat de zowel de Defender als ook de Discovery 3 daar in de werkplaats zijn geweest, is Fiaal in Faro. 2x een flinke reparatie aan de Defender. Volkomen naar tevredenheid uitgevoerd en tegen een alleszins redelijk tarief. 1x de Discovery 3 voor een wat simpeler klusje. Zelfde laken en pak.
De enige reden om naar Spanje (Badajoz) te gaan is voor mij de afstand, 140 km vv versus 550 km vv ! Ook over de Spaanse dealer geen enkele klacht. Vreselijk lachen altijd daar om alles uitgelegd te krijgen. Zij geen Portugees en/of Engels en ik geen Spaans! Heel vaak neem ik een tekening uit Microcat of Rave mee en dan komen we er wel uit. Het handige van Microcat is tevens dat je hem ook in het Spaans kunt instellen.

O ja en ik ben één keer bij Auto Sueco in Leiria geweest omdat ik toen dringend (was vlak voor een tripje Europa) een brandstofpomp nodig had en zij waren de enige die zo'n ding op voorraad hadden.

Goed, de ABS sensor(en)

Als eerste tip werd mij hier ook aangeraden om de sensor (in ieder geval die rechtsvoor) te controleren op juiste plaatsing. Ogenschijnlijk zaten alle censoren goed en bracht tikken met een klein hamertje geen uitkomst.
Nou de rest van het verhaal is je bekend. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik heb er overigens geen idee van wat zo'n sensor kost maar ik zat in ieder geval niet te wachten op vervanging!
Ik werd op het idee gebracht om de boel te gaan reinigen enz. nadat ik in Rave (CD op computer geïnstalleerd) had zitten lezen over de- en montage van de sensoren.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Roger B. » 27 Feb 2014, 06:13

Aanfezien de sensoren in vrije verbinding met de buitenlucht staan lijkt me invetten vragen om problemen door vervuiling vettigheid trekt stof aan.

Daarnaast hoort de sensor in de klembus te zitten en daar dan vrij vast in te klemmen. Door invetten ga je dit juist gangbaar maken waardoor de kans op omhoogschuiven tijdens het rijden alleen maar groter wordt...


Als de sensor niet blijft zitten zou je nog een keer de bus kunnen vervangen waar ie in geschoven wordt. Misschien dat ie met een nieuwe bus beter klemt
gone

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Rob Pt » 27 Feb 2014, 20:10

Roger B. schreef:Aanfezien de sensoren in vrije verbinding met de buitenlucht staan lijkt me invetten vragen om problemen door vervuiling vettigheid trekt stof aan.

De sensoren staan niet in vrije verbinding met de buitenlucht maar zitten veilig opgeborgen. Zie nr. 2 op de eerste bladzijde (vooras) en nr. 6 op de tweede bladzijde (achteras)

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb me gewoon aan de procedure in het werkplaatshandboek gehouden en zoals je ziet staat onder Einbau bij nr. 13 : Sensor mit Fett schmieren resp. Beide Sensoren mitt Fett schmieren !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten