[Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: [Def TD5]Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Roger B. » 08 Feb 2014, 16:04

Niet iedereen is in de gelukkige positie nieuwe autos aan te kunnen schaffen of wil dat niet.

Als je een gebruikte auto koopt komt het voor dat er geen boekje bij is.

In dit geval kwam de betreffende auto uit italië en vertikte de duitse keurmeester het om italiaans te lezen :lol:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2014, 17:36

Roger B. schreef:Niet iedereen is in de gelukkige positie nieuwe autos aan te kunnen schaffen of wil dat niet.

Als je een gebruikte auto koopt komt het voor dat er geen boekje bij is.

In dit geval kwam de betreffende auto uit italië en vertikte de duitse keurmeester het om italiaans te lezen :lol:

Die moker van 15 kg is ook uitstekend geschikt om het lampje uit te krijgen (of om de keurmeester tot andere gedachten te brengen). :D
Het mooie is dat je bij die moker geen meertalige gebruiksaanwijzing nodig hebt om de werking duidelijk te maken.

MarcS

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 08 Feb 2014, 20:44

Roger B. schreef:Als je een gebruikte auto koopt komt het voor dat er geen boekje bij is.

Ja, daar weet ik alles van maar een boekje in je eigen taal regelen is ook een kleine moeite. Bij al mijn auto's heb ik een Nederlandstalig boekje ook al komen ze er oorspronkelijk niet vandaan.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Re: [Def TD5 02] Controlelampjes ABS en TC blijven branden

Berichtdoor Roger B. » 08 Feb 2014, 21:44

aangezien 't gros van de klanten destijds hun boekje nooit open deed zal het wel meevallen met de noodzaak.....ik heb slechts één bladzij uit het boekje van de p38 gelezen.....toen het nodig was de EKA code in te geven .... en dan nog alleen om te weten met hoeveel sleuteldraaiingen in welke richting je moet beginnen alvorens de 4 cijfers van je code in te voeren.....

want wat staat er nou in zo'n boekje dat je nodig hebt om er mee te rijden.... zo veel knopjes zitten er niet in, en van alle, op één na, merk je vanzelf wel wat ze doen, of het is duidelijk a.d.h.v opdruk.
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 08 Feb 2014, 23:46

Roger B. schreef:.......want wat staat er nou in zo'n boekje dat je nodig hebt om er mee te rijden....

Ja ok, als je je alleen beperkt tot de oudere Land Rovers maar ik geef je op een briefje dat je zonder boekje voor een Discovery 3/4 en de huidige Range Rovers echt niet meer weet hoe alles werkt of kan werken. Zelfs kun je schade aanrichten.
Voor mijn Defender is het inderdaad niet zo heel erg nodig; voor de Volvo S80 al beduidend meer maar mijn BMW 7 zonder boekje ......... grote kans dat je er niet eens mee van zijn plaats komt!
Zelf rijd ik daar nog niet zo lang in maar dat neemt niet weg dat ik een verstokt BMW 7 rijder die hetzelfde type als ik al jaren rijdt nog het e.e.a. heb kunnen leren. Zaken waarvan hij niet eens wist dat ze aanwezig waren of hoe ze werken. Duur betaalde extra's o.a die hij had besteld waarvan hij nog geen 30% van de mogelijkheden kende. Moet ieder natuurlijk voor zich weten maar ik vind het gewoon stom als je niet alle ins and outs van je eigen auto kent en al helemaal als je voor de extra's nog dik betaald hebt ook!!

Misschien sta ik sta ik daarin wel alleen, maar ik het gewoon de normaalste zaak van de wereld om even de moeite te nemen het instructieboekje door te nemen en laten we eerlijk zijn op hoeveel autogerelateerde forums kom je geen vragen tegen die de eigenaar/bestuurder zelf had kunnen beantwoorden als hij RTFM had toegepast ........ ;) !

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 08 Feb 2014, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 08 Feb 2014, 23:52

Rob Pt schreef:Misschien sta ik sta ik daarin wel alleen, maar ik het gewoon de normaalste zaak van de wereld om even de moeite te nemen het instructieboekje door te nemen en laten we eerlijk zijn op hoeveel autogerelateerde forums kom je geen vragen tegen die de eigenaar/bestuurder zelf had kunnen beantwoorden als hij RTFM had toegepast ........ ;) !

OMG I think I have just found the first owner that actually wants to read the book that came with the car (yes we all know the ending) ... I may be in "man-love" :)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Feb 2014, 00:20

RobStewart schreef:OMG I think I have just found the first owner that actually wants to read the book that came with the car (yes we all know the ending) ... I may be in "man-love" :)

Het wordt nog veel erger. Meestal heb ik het instructieboekje al meegenomen vóórdat de auto, gebruikt of nieuw, wordt afgeleverd en het al helemaal doorgelezen. Zo stonden o.a. de verkopers (waren niet van het merk) die mij de Discovery 3 en de BMW 7 verkochten met hele grote ogen (en ook erg argwanend natuurlijk!) te kijken toen ik op mijn gemak zat te controleren of alles wel werkte zoals het hoorde. "Heb je al eerder zo'n auto gehad?" en "Hoe weet u dat allemaal al?" waren de vragen. Mijn antwoord: "RTFM beste man desnoods op internet!" ;)

We gaan wel flink off-topic maar dat geeft niet want mijn vragen zijn toch al afdoende beantwoord. Toen ik de S80 ging bekijken had ik een geleende OBDII lezer + laptop met software bij me om de evt. foutcodes uit te lezen en bij de BMW 7 heb ik via het zgn. 'geheime menu' de onderhoudshistorie gecontroleerd. Kijk het is allemaal prachtig dat een verkoper (niet van het betreffende merk) mij verteld dat de auto er mooi uitziet maar dat kan ik zelf wel zien en bepalen. Ook de km.stand kan ik aflezen maar allerlei gebreken vooral op elektronisch gebied komen, als je je niet goed hebt voorbereid en verdiept in de werking van allerlei systemen van de betreffende auto, pas tevoorschijn als je hem al gekocht hebt. Repararaties zijn meestal dure grappen en daar wordt ik nooit zo blij van. Garantie? Ja, natuurlijk ............ :lol: :lol: :lol:

Kortom laat mij maar aanklooien als ik een auto ga kopen. Ik vind het altijd een bijzonder goede zaak als een verkoper met het zweet op zijn voorhoofd en met klamme handen alles staat gade te slaan en totaal ontredderd achterblijft. Liever hij dan ik namelijk!
Er zijn nu nog verkopers die gillend en badend in zweet wakker schrikken als ze dromen van een testrit van mij waarbij ze ook in de auto zaten. Perfect, zo hoort het te zijn ...........

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Feb 2014, 00:36

ben benieuwd hoe je dan schade aanricht met de bediening van de auto (en dan heb ik het niet over lomp zijn en rijden op verharde weg met ingeschakeld (al dan niet elektronisch geregeld)sper of dat soort dingen, dat is common sense en technische kennis en inzicht)

als je namelijk door bediening van organen de boel beschadigd vind ik dat nogal een ontwerpfout. een bestuurder moet mijns inziens niet een complete cursus hoeven volgen (door boek van buiten te kennen) om een auto te kunnen berijden zonder de boel te mollen door verkeerde knopjes of knopcombinaties te drukken... :roll:
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Feb 2014, 00:53

Roger B. schreef:......dat is common sense en technische kennis en inzicht)

Ik denk dat je hier teveel van jezelf uitgaat. Dat met die common sense, technische kennis en inzicht kon nog weleens heel erg tegenvallen bij de 'gemiddelde' automoblist!
Het bepaalt in feite het bestaansrecht en nut van autoforums!

Roger B schreef: als je namelijk door bediening van organen de boel beschadigd vind ik dat nogal een ontwerpfout.

Nou dan zijn er nogal wat auto's op de markt met 'ontwerpfouten' want de meeste instructieboekjes zijn tegenwoordig vergeven van de waarschuwingen. Dat jij en ik en ongetwijfeld nog velen op een forum als dit beschikken over ruime technische kennis en inzicht zodat je alleen maar moet lachen als je die waarschuwingen leest doet daar verder niets aan af. Wij maken maar een piepklein deel uit van autorijdend Nederland en voor dat grote deel blijkt het gewoon keihard nodig te zijn. Zeker sinds auto's het tractorstadium zijn ontgroeid en meer zijn dan een motor met versnellingsbak op wielen .......

Roger B schreef: ........ een bestuurder moet mijns inziens niet een complete cursus hoeven volgen (door boek van buiten te kennen) om een auto te kunnen berijden zonder de boel te mollen door verkeerde knopjes of knopcombinaties te drukken...

Dat zou inderdaad de ideale situatie zijn maar de praktijk wijst anders uit. En heel veel problemen ontstaan door de zware zelfoverschatting van bestuurders/eigenaars: "Oh maar dat hoef ik niet te lezen dat weet ik allemaal wel hoe dat werkt .........." Een auto is immers een auto!

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Feb 2014, 01:06

maar denk je niet dat minstens de helft van zulke ontzettend a-technische en (aangezien ze het boekje niet willen lezen blijkbaar) niet echt geinteresseerde autorijders ook (een poos) NA het lezen van zo'n boekje zo'n auto niet veel beter zal kunnen bedienen....?

dan moet je je als autoontwerper eens gaan afvragen of je de (geen fout veroorzakende) bediening van je auto niet te lastig gemaakt hebt...... :roll:
gone

Terug naar “Techniek”