Kreeg vanmiddag bericht uit Verweggistan dat een maat last heeft van lekkende koppelingen in de brandstofleidingen van z'n 130. Omdat het gaat om de leiding van de tank naar de koeler heb ik die maar even van mijn 130 afgetrokken en naar hem opgestuurd. (ik ging op de 130 de leidingen toch verleggen)
Nou vind ie dat voor nu wel een oplossing, maar hij wil van die snelkoppelingen af omdat "die dingen altijd lek gaan".
Hebben jullie daar ervaring mee? Is dat zo? Beter die snelkoppelingen vergeten en met slangklemmen werken of juist zo origineel mogelijk laten?
Wie weet raad.
Brandstofleidingen
Brandstofleidingen
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Brandstofleidingen
Uit eigen ervaringen in 'verweggistan" heb ik gezien dat origineel en/of slangen klemmen wel het beste is.
voor de gebruiker van het voertuig veel makkelijker te fixen,vooral liggend op je rug in het stof met een zaklamp tussen de tanden...
een setje reserve delen in het voertuig was dan wel zo handig, later 'thuis" vervangen door origineel en klarie.
onze tanks en dus de leidingen hingen op een punt ver achter de voor assen, dus t schuurde wel eens over keien etc als we over obstakels reden.
voor de gebruiker van het voertuig veel makkelijker te fixen,vooral liggend op je rug in het stof met een zaklamp tussen de tanden...
een setje reserve delen in het voertuig was dan wel zo handig, later 'thuis" vervangen door origineel en klarie.
onze tanks en dus de leidingen hingen op een punt ver achter de voor assen, dus t schuurde wel eens over keien etc als we over obstakels reden.
Disco 1994 300TDI
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Brandstofleidingen
als noodreparatie van die dubbele slangpilaartjes met slangklem werkt uiteraard prima, en ook voor schade midden in een leiding.
over zomaar lekkende koppelingen nog niet veel gelezen of gehoord, maar bij hitte en droogte kan ik me daar wel iets bij voorstellen
over zomaar lekkende koppelingen nog niet veel gelezen of gehoord, maar bij hitte en droogte kan ik me daar wel iets bij voorstellen
gone
Re: Brandstofleidingen
Als dat leidingen van een Td5 zijn, dan zou ik dat zo origineel mogelijk houden. Dat zijn namelijk keiharde leidingen met daar overheen zachte leidingen; is dus dubbel uitgevoerd. Harde leidingen omdat er nogal wat druk staat op die slangetjes Als je dat vervangt voor iets anders, dan moet het wel daar op berekend zijn.
Indien het geen Td5 leidingen zijn, dan zou ik alles aandurven met een slangklemmetje, ijzerdraad, ducttape of stevige spuug met een harde zakdoek
Indien het geen Td5 leidingen zijn, dan zou ik alles aandurven met een slangklemmetje, ijzerdraad, ducttape of stevige spuug met een harde zakdoek
Re: Brandstofleidingen
Het gaat om Td4's zonder pomp in de tank. Dus heel veel druk zal er niet op komen.
De leiding an sich is het punt ook niet, het gaat hem (en mij) puur om die snelkoppelingen.
De leiding an sich is het punt ook niet, het gaat hem (en mij) puur om die snelkoppelingen.
Laatst gewijzigd door Edward op 05 Feb 2014, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Brandstofleidingen
Edward schreef:Omdat het gaat om de leiding van de tank naar de koeler heb ik die maar even van mijn 130 afgetrokken en naar hem opgestuurd.
... in that case he owes you € 77,02 inc BTW for your replacement (LR016983) and I wouldn't bother trying to find a workaround for that money
... and shock horror the bit from the filter to the tank (LR016984) it will cost an additional € 49,16 inc BTW, so all 4 snel couplings and job jobbed for €126,18 or roughly a full tank of Diesel
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Ray vd Velden
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
- Locatie: Millingen aan de Rijn
Re: Brandstofleidingen
Edward schreef:Het gaat om Td4's zonder pomp in de tank. Dus heel veel druk zal er niet op komen.
Wat is het nou Edward, zal een beste klus geweest zijn

Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Re: Brandstofleidingen
Ray vd Velden schreef:Edward schreef:Het gaat om Td4's zonder pomp in de tank. Dus heel veel druk zal er niet op komen.
Wat is het nou Edward, zal een beste klus geweest zijn![]()
Ja Ray, Wat wil je nou zeggen???? Ik heb de leidingen los geklikt van de tank. De zender unit zit nog gewoon in de tank en dus zou ik nu ook niet kunnen zeggen of die aansluiting hetzelfde is......
De slangen hebben snelkoppelingen en dat heeft verder niks te maken met de vlotterunit.......
De laadbak staat naast de auto, dat is bij een 130 een kwestie van12 bouten losdraaien..... Op de 130 van m'n maat staat een wisselsysteem dus die pak je er met drie of vier man ook zo af.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Ray vd Velden
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
- Locatie: Millingen aan de Rijn
Re: Brandstofleidingen
Edward schreef:Ray vd Velden schreef:Edward schreef:Het gaat om Td4's zonder pomp in de tank. Dus heel veel druk zal er niet op komen.
Wat is het nou Edward, zal een beste klus geweest zijn![]()
Ja Ray, Wat wil je nou zeggen???? Ik heb de leidingen los geklikt van de tank. De zender unit zit nog gewoon in de tank en dus zou ik nu ook niet kunnen zeggen of die aansluiting hetzelfde is......![]()
![]()
De slangen hebben snelkoppelingen en dat heeft verder niks te maken met de vlotterunit.......
De laadbak staat naast de auto, dat is bij een 130 een kwestie van12 bouten losdraaien..... Op de 130 van m'n maat staat een wisselsysteem dus die pak je er met drie of vier man ook zo af.
In dat Topic ging het over de rubberen ring van een brandstofpomp terug plaatsen in een tank van een Td5.
En het was voor jou een eitje omdat de tank van de Td4 op de werkbank lag.
Maar nu staat er in jou tekst dat een Td4 2.4 geen brandstofpomp in de tank heeft.
Das dan toch vreemd.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Re: Brandstofleidingen
Het ging over die UNIT met die rubberen ring. Niet of in die unit wel of geen pomp zit. Of is dat relevant voor het passen van die rubber ring in de unit of voor het passen van de unit in de tank?

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten