Hallo,
Vorige week kwam ik bij mijn Defender 90 TD5 uit 2001 er achter dat de Diff-Lock het niet deed. De pook beweegt wel gewoon zonder problemen naar links maar ik zie geen lampje op mijn dashbord opkomen. Ook merk ik dat de Diff-Lock niet is engaged als ik over los terrein rij wanneer ik bochten maak.
Zojuist even onder de Defender gekropen en gekeken of de "linkage" wel bewoog, en dat deed hij gewoon.
De Diff-Lock is echt wel voor hele lange tijd niet gebruikt...
Heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt!
Def, '01 Td5 : Diff Lock werkt niet
-
Rubentobe2
-
Roger B.
Re: Diff Lock
al vele malen langsgekomen en vast te vinden met de zoekfunktie
de bediening en het blokkerend element zijn verend met elkaar verbonden. Als je de Difflock lang niet gebruikt hebt kan er wat sediment uit de olie tussen zitten en daardoor het blokkerend element te zwaar gaan en niet in de klauw schieten.
enerzijds met enige dwang het difflock in- en uitschakelen en anderzijds een beetje slingerend rijden kan het weer goed laten schieten
de bediening en het blokkerend element zijn verend met elkaar verbonden. Als je de Difflock lang niet gebruikt hebt kan er wat sediment uit de olie tussen zitten en daardoor het blokkerend element te zwaar gaan en niet in de klauw schieten.
enerzijds met enige dwang het difflock in- en uitschakelen en anderzijds een beetje slingerend rijden kan het weer goed laten schieten
gone
Dat het lampje niet gaat branden wil niet zeggen dat het difflock niet is ingeschakeld. Schakelaar misschien ff opnieuw afstellen?
Als je een rondje rijdt voel je niets? Wat wil je voelen dan?
De enige goede manier om te controleren of het difflock is ingeschakeld is 1 wiel opkrikken en dan kijken of het wiel met de hand wil draaien.
Kan je hem niet draaien dan is het difflock ingeschakeld.
Groet,
Eric
Als je een rondje rijdt voel je niets? Wat wil je voelen dan?
De enige goede manier om te controleren of het difflock is ingeschakeld is 1 wiel opkrikken en dan kijken of het wiel met de hand wil draaien.
Kan je hem niet draaien dan is het difflock ingeschakeld.
Groet,
Eric
-
Roger B.
rij maar eens een rondje met ingeschakeld difflock .....dan voel je echt wel dat ie moet wringen, als je de koppeling intrapt staat ie zo stil
gone
Vaak is het iid gewoon vuil oid. Gewoon een tijd rijden met de pook naar links om de diff lock in te schakelen en hem ook op spanning houden dan schiet er meestal na een tijdje vanzelf in.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Roger B. schreef:rij maar eens een rondje met ingeschakeld difflock .....dan voel je echt wel dat ie moet wringen, als je de koppeling intrapt staat ie zo stil
Op het asfalt,nadat er spanning op de aandrijflijn komt die dan niet weg kan,ja. Maar niet op losse ondergrond.
Eric.
-
Roger B.
als je je auto kent merk je daar echt wel een duidelijk grotere draaicirkel, das de reden dat ik niet standaard met difflock rijd in het terrein
gone
Roger B. schreef:als je je auto kent merk je daar echt wel een duidelijk grotere draaicirkel, das de reden dat ik niet standaard met difflock rijd in het terrein
Ik heb dat eens op gemeten met mijn 110. Met difflock was dat ong een halve meter grotere draaicirkel in diameter.
Knappe vent als jij het verschil ziet met het blote oog laat staan voelt.
Eric.
Merken van een grotere draaicirkel doe ik niet. Of die nu groot is of enorm is ook niet echt boeiend.
Maar ik voel wel aan de aandrijflijn dat de difflock is ingeschakeld. Ook op het gras of zand. Maar dat is natuurlijk wel een kwestie van ervaring en als de difflock zolang niet gebruikt is is de vraag of TS dat gevoel ook heeft.
Ik heb een paar dagen terug een tussenbak van een kennis uit elkaar gedraaid waarbij de middendiff compleet opgerookt is na een dagje Havelte. Als je flink aan het bollen bent en de diff moet meer dan een beetje verschil tussen voor en achter opvangen dan rook je zo de asjes van de zonnewieltjes van de diff op.
Liever teveel locken dan te weinig!

Maar ik voel wel aan de aandrijflijn dat de difflock is ingeschakeld. Ook op het gras of zand. Maar dat is natuurlijk wel een kwestie van ervaring en als de difflock zolang niet gebruikt is is de vraag of TS dat gevoel ook heeft.
Ik heb een paar dagen terug een tussenbak van een kennis uit elkaar gedraaid waarbij de middendiff compleet opgerookt is na een dagje Havelte. Als je flink aan het bollen bent en de diff moet meer dan een beetje verschil tussen voor en achter opvangen dan rook je zo de asjes van de zonnewieltjes van de diff op.
Liever teveel locken dan te weinig!
Edward van Vugt
-
Roger B.
tja zal dan wel ondergrond afhankelijk zijn, ik heb het met de disco's altijd duidelijk gevoeld en gemerkt dat ie "de bocht uit wringt"in het terrein met de lock ingeschakeld.
en als je je diff oprookt ben je of ongelooooooofelijk lomp of je rijdt met te weinig of te slechte olie in de tussenbak (wat niet ondenkbaar is aangezien die krengen vrijwel altijd lekken)
als je diff zo veel moet verwerken dat ie zo heet wordt wil dat dus zeggen dat een van beide assen erg veel doorslipt..... dan had je inderdaad je lock moeten inschakelen want dan rijdt je (dus) met minstens één spinnend wiel.... (maar dat voel en merken andere mensen zeker ook niet??) en dan schakelt een normaal mens toch zijn diff-lock in, of snap ik het weer niet??
en als je je diff oprookt ben je of ongelooooooofelijk lomp of je rijdt met te weinig of te slechte olie in de tussenbak (wat niet ondenkbaar is aangezien die krengen vrijwel altijd lekken)
als je diff zo veel moet verwerken dat ie zo heet wordt wil dat dus zeggen dat een van beide assen erg veel doorslipt..... dan had je inderdaad je lock moeten inschakelen want dan rijdt je (dus) met minstens één spinnend wiel.... (maar dat voel en merken andere mensen zeker ook niet??) en dan schakelt een normaal mens toch zijn diff-lock in, of snap ik het weer niet??
gone