Def, '01 Td5 : Diff Lock werkt niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Diff Lock

Berichtdoor Edward » 04 Feb 2014, 00:06

Nee, nu ben je iets te kort door de bocht. Op Havelte kun je enorm hard rijden over tankbanen en vlakke stukken zand. Als dan enorm gaat driften en rondjes en achtjes draaien kan er makkelijk een wiel behoorlijk doorspinnen zonder dat je dat enorm in de gaten hebt.

Het middendif is niet voor grote snelheidsverschillen en die zonnewieltjes draaien dan snelheden waar je bang van wordt. Is echt niet heel veel voor nodig om een tussenbak zo te slopen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2014, 00:23

Edward schreef:Nee, nu ben je iets te kort door de bocht. Op Havelte kun je enorm hard rijden over tankbanen en vlakke stukken zand. Als dan enorm gaat driften en rondjes en achtjes draaien kan er makkelijk een wiel behoorlijk doorspinnen zonder dat je dat enorm in de gaten hebt.

Dat zeg ik...lomp....das geen normaal terreinrijden meer he..... :lol: :lol: :lol: :lol:

niet dat ik nog nooit een middendiff gemold heb..... maar ik deed het doordat (op de weg) regelmatig het voorwiel in de binnenbocht fors doorspinde door het te hard de bocht om gaan en dan met een klap tot bijna stilstand kwam als het de grond weer raakte.... daar kunnen die satellietjes ook niet tegen, lag er een in drie stukken klem tussen de andere.....

en ja, dat valt ook onder de noemer ongeloooofelijk lomp ;)
gone

tim

Berichtdoor tim » 04 Feb 2014, 00:24

Heb een goede lt 230 eronder , van ron B, en met difflock op asfalt in een bocht hoor ik gewoon de oude koffiemolen van m'n oma.
Afstelling door Roger gedaan, gewoon alles op orde.
In het terrein is uiteraard een heel ander verhaal.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 04 Feb 2014, 06:04

Jongens we dwalen weer af.
Het gaat er om dat Ruben denkt dat zijn diff niet locked en de enige manier om daar zeker van te zijn is ff een wiel op te krikken.

Eric

Rubentobe2

Berichtdoor Rubentobe2 » 05 Feb 2014, 17:34

Vandaag even geprobeerd om een stukje met de pook in diff-lock te rijden, daarbij verschillende snelheden aangehouden, even slingeren, achteruit en vooruit rijden maar helaas wilde hij nog steeds niet locken.

Nog meer suggesties? :ugeek:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2014, 19:07

motor uit
in een versnelling
een wiel van de grond krikken onder de as
met dit wiel heen en weer bewegen misschien schiet ie dan in de lock
gone

Rubentobe2

Berichtdoor Rubentobe2 » 09 Sep 2014, 18:11

Hallo,

Diff lock werkt sinds kort weer. Het was inderdaad een kwestie van "het boutje" een beetje aandraaien zodat de linkage weer zijn werk volledig kan doen.

Nu zit ik alleen nog met het volgende probleempje, het lampje op mijn dashboard begint niet te branden als mijn diff lock is ingeschakeld. Zit er ergens op de transer box een snoertje/draadje? Misschien is die bij mij namelijk wel losgelaten...

(weet zeker dat de diff-lock het doet, gecontroleerd met de auto opkrikken etc.

Hoor graag :)

Roger B.

Re: Def, '01 Td5 : Diff Lock werkt niet

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2014, 18:19

boven op de bak waar je linkage heveltje ook naar binnen gaat ( het stuk waar de voorste aandrijfas tegenaan komt) zit een schakelaar met twee draden er op (als het goed is) geloof dat ze met losse schuifstekkertjes aangesloten zitten. deze schakelaar behoort je lampje aan te doen als het sper daadwerkelijk in schakelt en uit wanneer het daadwerkelijk loskoppelt.

schakelaar kun je afstellen door deze verder of minder ver in de bak te draaien.

ter test van alles na de schakelaar even de beide draden met elkaar verbinden, met contact aan, moet je lampje dan aan gaan.
gone

Harmz

Re: Def, '01 Td5 : Diff Lock werkt niet

Berichtdoor Harmz » 09 Sep 2014, 21:40

Roger B. schreef:boven op de bak waar je linkage heveltje ook naar binnen gaat ( het stuk waar de voorste aandrijfas tegenaan komt) zit een schakelaar met twee draden er op (als het goed is) geloof dat ze met losse schuifstekkertjes aangesloten zitten. deze schakelaar behoort je lampje aan te doen als het sper daadwerkelijk in schakelt en uit wanneer het daadwerkelijk loskoppelt.

schakelaar kun je afstellen door deze verder of minder ver in de bak te draaien.

ter test van alles na de schakelaar even de beide draden met elkaar verbinden, met contact aan, moet je lampje dan aan gaan.

Ter test, liever van tevoren even testen of de bekabeling OK is voordat je de sensor gaat verstellen. Bij het verbinden van de kabeltjes moet het lampje gaan branden.
Dus brandt deze dan nog niet dan zit er een probleem in de bekabeling. In dat geval kun je nog controleren of er spanning op 1 van de 2 kabels staat (met een multimeter of met een 12v lampje ertussen (niet te hoog wattage).
Er er wel spanning, dan heb je waarschijnlijk een slechte massa. De kans het lampje op het dashboard stuk is is aanwezig, maar klein.

Speling op de hevel is vrij gewoon over de jaren. Het vervangen van de kunststof scharnierpuntjes (soms ontbreken deze) wil ook helpen.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

Terug naar “Techniek”