Goedemiddag,
kan iemand mij adviseren over de juiste lier en bumper terwijl het ook nog netjes blijft ogen.
Zoveel merken kom ik tegen als lieren en bumpers dat ik het toch maar even aan de kenner wil vragen.
Wie heeft er advies over ?
Bedankt
Pieter
lier / winch
Re: lier / winch
Tja, dat is helemaal een kwestie van smaak. Ik vind de Mantec bumper er erg origineel uitzien en dat is ook wat Land Rover zelf verkoopt als lierbumper.
Of je daar dan ook een Warn in moet zetten zoals Land Rover doet is een ander iets. Persoonlijk nam ik een Goodwinch, Warrior, oid. Prima prijs kwaliteit verhouding en nog beter dan een Warn.

Of je daar dan ook een Warn in moet zetten zoals Land Rover doet is een ander iets. Persoonlijk nam ik een Goodwinch, Warrior, oid. Prima prijs kwaliteit verhouding en nog beter dan een Warn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lier / winch
lierbumper die niet te veel aan het ogen van de auto veranderd is een "standaard model" met in het midden een verdikking waar de lier staat.
iets meer wijziging heb je met een bumper die vanaf de hoek naar het chassis steeds dieper wordt en tussen de chassisbalken vlak is.
nog iets meer verandering maar wel mooi is een bumper die in het midden hoger is en naar de hoeken "oploopt"
en dan heb je nog een extremere bumper... de tubular versie:
vwb de lier ga ik met Edward mee, een Warn kost veel vanwege de naam, maar het is gewoon minstens net zo'n puin als de rest, waarschijnlijk nog erger. Warrior en goodwinch zijn ook prima maar kosten beduidend minder.
Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor een lier met touw (en dan wel touw dat niet springt als het knapt) dat is zeker voor beginners veiliger dan staal
iets meer wijziging heb je met een bumper die vanaf de hoek naar het chassis steeds dieper wordt en tussen de chassisbalken vlak is.
nog iets meer verandering maar wel mooi is een bumper die in het midden hoger is en naar de hoeken "oploopt"
en dan heb je nog een extremere bumper... de tubular versie:
vwb de lier ga ik met Edward mee, een Warn kost veel vanwege de naam, maar het is gewoon minstens net zo'n puin als de rest, waarschijnlijk nog erger. Warrior en goodwinch zijn ook prima maar kosten beduidend minder.
Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor een lier met touw (en dan wel touw dat niet springt als het knapt) dat is zeker voor beginners veiliger dan staal
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: lier / winch
Of je koopt een "handlier" (kabeltrekker) met 1600 kg capaciteit, en een verlengtouw en een blok (en nog wat klein grut).
De meesten gebruiken hun lier slechts zeer zelden, en om jezelf te kunnen redden uit onhandige situaties is het maar de vraag of 1º de lier het na jaren gewoon doet (niet iedereen controleert de werking regelmatig) en 2º de lier aan de voorkant je niet altijd uit de benarde positie helpt (soms wil je juist achteruit - een enkele keer zou je aan de zijkant willen zekeren ...).
Een handlier is wel werken, en weer een "ding" in je inventaris (maar ook bruikbaar elders, om een ander het helpen etc.) en je kan 'm thuis laten als je gewoon naar je schoonouders gaat (dwz geen tientallen kilo's voorop je neus jaar-in-jaar-uit).
Groeten MarcS
PS Ik denk zelf al jaren over zo'n handlier, en nog nooit echt nodig gehad, dus ... als je met wat beleid rondrijdt dan gaat het ook heel lang zonder.
Gek genoeg zijn de handlieren aan de dure kant, zelfs de "chinese" klonen zakken niet zo als de elektrische lieren in prijs gezakt zijn.
De meesten gebruiken hun lier slechts zeer zelden, en om jezelf te kunnen redden uit onhandige situaties is het maar de vraag of 1º de lier het na jaren gewoon doet (niet iedereen controleert de werking regelmatig) en 2º de lier aan de voorkant je niet altijd uit de benarde positie helpt (soms wil je juist achteruit - een enkele keer zou je aan de zijkant willen zekeren ...).
Een handlier is wel werken, en weer een "ding" in je inventaris (maar ook bruikbaar elders, om een ander het helpen etc.) en je kan 'm thuis laten als je gewoon naar je schoonouders gaat (dwz geen tientallen kilo's voorop je neus jaar-in-jaar-uit).
Groeten MarcS
PS Ik denk zelf al jaren over zo'n handlier, en nog nooit echt nodig gehad, dus ... als je met wat beleid rondrijdt dan gaat het ook heel lang zonder.
Gek genoeg zijn de handlieren aan de dure kant, zelfs de "chinese" klonen zakken niet zo als de elektrische lieren in prijs gezakt zijn.
-
tookaphotoof
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 05 Mei 2013, 22:00
- Locatie: Dordrecht
- Contact:
Re: lier / winch
Ik geloof dat de meesten gelijk bij Tirfor kijken? Goodwinch verkoopt ze ook. Prijs vind ik persoonlijk wel meevallen.
http://www.dborc.co.uk/goodwinch/
http://www.dborc.co.uk/goodwinch/
Re: lier / winch
Duur zijn ze niet meer en als je alleen voor noodgevallen een lier wilt is het een oplossing. Sta je echter op een bospad dat je net kilometers lang afgereden bent en je wilt een rotte plek door dan is het hard, heel erg hard werken.
Ben je bereid om dan om te draaien, neem vooral een handlier. Ik heb hem ook, maar heb toch twee lieren op de 130 hangen.
Ik heb te vaak een slecht stuk in een pad gehad ergens in de bergen. Loop je dan een stuk door is het pad weer geweldig mooi en goed begaanbaar. Dan ga ik niet omdraaien nog om de rotte plek een nieuw spoor door het bos maken, maar dan rol ik 40 meter kabel uit en sleur hem gewoon door dat gat heen.
Tis maar net hoe je het denkt te gaan gebruiken.

Ben je bereid om dan om te draaien, neem vooral een handlier. Ik heb hem ook, maar heb toch twee lieren op de 130 hangen.
Ik heb te vaak een slecht stuk in een pad gehad ergens in de bergen. Loop je dan een stuk door is het pad weer geweldig mooi en goed begaanbaar. Dan ga ik niet omdraaien nog om de rotte plek een nieuw spoor door het bos maken, maar dan rol ik 40 meter kabel uit en sleur hem gewoon door dat gat heen.
Tis maar net hoe je het denkt te gaan gebruiken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: lier / winch
Nu heb ik zelf (vooralsnog) geen lier, wel een bullbar met lierplateau, echter.....
Als ik voor een lier zou gaan (opties voldoende genoemd in voorgaande postings) dan zou ik zonder enige twijfel voor de volgende lierbumper gaan.
Ding is van een italiaanse firma: equipe4x4 en kost 870 euri (geen aandelen)
Ik ben niet snel lyrisch, maar deze is wel bizar heftig gaaf en steekt mijns inziens ver bovon andere aanbieders uit, maar dat is ongetwijfeld een kwestie van persoonlijke smaak
Luke
Als ik voor een lier zou gaan (opties voldoende genoemd in voorgaande postings) dan zou ik zonder enige twijfel voor de volgende lierbumper gaan.
Ding is van een italiaanse firma: equipe4x4 en kost 870 euri (geen aandelen)
Ik ben niet snel lyrisch, maar deze is wel bizar heftig gaaf en steekt mijns inziens ver bovon andere aanbieders uit, maar dat is ongetwijfeld een kwestie van persoonlijke smaak
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lier / winch
Beetje hoog Hummer-gehalte zo op de foto, maar wel apart en mooi (mooi geld ook)
gone
Re: lier / winch
Roger,
Ding is inderdaad heftig aan de prijs ja.
Hummer gehalte valt vind ik nogal mee.
Wat ikzelf erg mooi vindt is de ingebouwde achter roosters weggewerkte lampen
Ook zoals op de foto te zien het kabel doorvoer gat is mooi, alleen jammer dat je er volgens mij niet mee wegkomt om geen rollenvenster te monteren en dus is het subtiele er van af helaas (rollenvenster wordt dan gelijk weer zo grof)
Luke
Ding is inderdaad heftig aan de prijs ja.
Hummer gehalte valt vind ik nogal mee.
Wat ikzelf erg mooi vindt is de ingebouwde achter roosters weggewerkte lampen
Ook zoals op de foto te zien het kabel doorvoer gat is mooi, alleen jammer dat je er volgens mij niet mee wegkomt om geen rollenvenster te monteren en dus is het subtiele er van af helaas (rollenvenster wordt dan gelijk weer zo grof)
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: lier / winch
nog een paar foto's van het ding:
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten