arjan_de_jong schreef:Ik heb een zelfgemaakte lier plaats gemaakt achter de bumper. Bij mij valt eigenlijk enkel de rollenvenster op.
Ik heb gekozen voor een T-Max lier (9500) en die bevalt me super! Heb hem al meerdere keren nodig gehad en ook erg zwaar beproefd.
't Is een kwestie van looks en dus smaak, maar een lier kan heel fraai in/achter de bumper weggewerkt in een bak die net iets dieper hangt als de bumper zelf. Het ziet er dan uit als een ietsje diepere bumper tussen de chassis-balken, eventueel kan je de kentekenplaat nog voor het venster monteren (bij touw heb je geen rollen).
Ik vind zelf zo'n bult voor de bumper snel een groot "rambo-gehalte" hebben, alleen als je als boswerker of vergelijkbaar bezig bent passend. In ieder geval heb je met een lier-voorbouw weer meer parkeer-manoeuvreer-ruimte nodig. En hoe verder naar voren hoe meer de lier invloed heeft op het zwaartepunt.
De enige keer dat ik wat aan een lier gehad had waren de vaste punten ver weg, dus had ik ook een grondanker moeten hebben. Met wat meer geduld steeds opnieuw opkrikken (rijplaatje etc eronder, banden schoonmaken, want in een weiland dat ik niet teveel stuk wilde rijden) ging het ook ('t was zelfs geen HiLift maar gewoon de "blikken" LandRover-krik, wel Jackable-Sills, dat scheelt en boel zwengelen).
Het hangt er uiteindelijk vooral vanaf hoe ver je wilt gaan, en met hoeveel voorzorg je de moeilijker passages wilt nemen,als je het terrein goed "leest" hoef je niet al te gauw vast te staan zelfs met nauwelijks AT-banden. Als je bij voorbaat vertrouwt op je lier, en het terrein niet wilt lezen, dan sta je ook met Mud-banden heel snel vast.
Groeten MarcS