Lier type... de meeste lieren zitten wel ongeveer rond dezelfde maten. Voordeel van wat conny noemt is bijna onbeperkt lieren. Nadeel is dat er doorgaans een wat hoger prijskaartje aanhangt en kan lekken
lier / winch
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lier / winch
Alles is te maken..... dus als je dit of iets zoals dit wil ga je zelf aan de slag of laat het iemand voor je doen
Lier type... de meeste lieren zitten wel ongeveer rond dezelfde maten. Voordeel van wat conny noemt is bijna onbeperkt lieren. Nadeel is dat er doorgaans een wat hoger prijskaartje aanhangt en kan lekken
Lier type... de meeste lieren zitten wel ongeveer rond dezelfde maten. Voordeel van wat conny noemt is bijna onbeperkt lieren. Nadeel is dat er doorgaans een wat hoger prijskaartje aanhangt en kan lekken
gone
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: lier / winch
zeker als je ipv de kabel een "touw" gebruikt en dus geen rollenvenster meer nodig hebt.
beetje offtopic en misschien zinloos om over te beginnen.
maar een rollen venster 'rolt' dus geen wrijving zoals een vaste touw geleider.
als je bang bent dat het touw wat dus van plastic is knel komt in een hoek veroorzaakt een fairlead toch ook zoveel wrijving dus warmte dat het net net niet is
gezien het feit dat 'ik' vaker hoor en lees dat touw kapot gaat tegen over staaldraad neem ik het gebruik van zón mooie dunne glimmende aluminium fairlead erg in twijfel
neemt niet weg dat het een nette bumper is en een touw en en fairlead het afmaken qua zicht dan
groet jelle
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: lier / winch
ikke jelle schreef:zeker als je ipv de kabel een "touw" gebruikt en dus geen rollenvenster meer nodig hebt.
beetje offtopic en misschien zinloos om over te beginnen.
maar een rollen venster 'rolt' dus geen wrijving zoals een vaste touw geleider.
als je bang bent dat het touw wat dus van plastic is knel komt in een hoek veroorzaakt een fairlead toch ook zoveel wrijving dus warmte dat het net net niet is(uitgaande van een zelfde hoek ten opzichte van elkaar ).
gezien het feit dat 'ik' vaker hoor en lees dat touw kapot gaat tegen over staaldraad neem ik het gebruik van zón mooie dunne glimmende aluminium fairlead erg in twijfel
neemt niet weg dat het een nette bumper is en een touw en en fairlead het afmaken qua zicht dan![]()
Ikke Jelle,
Touw is zo soepel dat het in de hoeken van een rollenvenster klem kan komen te zetten, dat is een moeilijk te omzeilen probleem.
Bij een "fairlead" kan dat dus niet. En qua warmte-ontwikkeling - touw kan slecht tegen teveel warmte - hoef je je niet direct zorgen te maken: Het touw verwarmt de "fairlead" maar niet zichzelf, want het touw rolt immers op, dus is het steeds een ander stukje touw ... zolang de "fairlead" zelf niet heet wordt (en waarschijnlijk is dat dan ook de reden om aluminium te kiezen, nl een erg goede warmte-geleider).
Groeten MarcS
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: lier / winch
conny schreef:Je kunt ook nog over hydraulisch nadenken; heb ik gedaan, met als pomp een ZF stuurpomp. Gebruikt 2 ampere aan stroom en is een verdomd klein liertje voor 4,5 ton.
Conny,
Hoe is bij jou dan de opzet, en waar gaat die 2 Amp in zitten ?
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lier / winch
Een hydraulische lier, bijvoorbeeld een milemarker
Een stuurpomp om oliestroom en druk te leveren
Wat leiding en reservoir en kleppenblokje
Eventueel een magneetkoppeling op de pomp zodat deze niet permanent meeloopt.
Stroomverbruik in kleppeblok en magneetkoppeling......
Een stuurpomp om oliestroom en druk te leveren
Wat leiding en reservoir en kleppenblokje
Eventueel een magneetkoppeling op de pomp zodat deze niet permanent meeloopt.
Stroomverbruik in kleppeblok en magneetkoppeling......
gone
Re: lier / winch
Zit aangesloten op het draadje van de achterruitverwarming
. Is effe iets anders dan 400 amp (= 4.800 watt) met een elektrische lier. 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten