Afstellen Salisbury Differentieel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Afstellen Salisbury Differentieel

Berichtdoor Luke » 02 Feb 2014, 05:49

Hallo land Rover vrienden,

Afgelopen week heb een klusje Salisbury Diff aftellen in mijn maag gekregen, en ergens in de komende 2 weken zit een 2e eraan te komen

Omdat ik het nooit eerder gedaan had had ik me al flink ingelezen bij de 1e, maar dat Differntieel had figuurlijk gezien nogal wat haken en ogen.
Ten eerste was het elders gedemonteerd door een "slimme / kundige" monteur met als gevolg dat die niet gecontroleerd heeft of de lagerkappen gemerkt waren, en toen dat niet zo bleek te zijn heeft hij dat dus ook niet alsnog gedaan zodat toen ik het spul aangeleverd kreeg ik met geen mogenlijkheid meer kan bepalen wat L of R is of boven of onder.
Verder ontbraken er bij de pinion as aan de flenszijde onderdelen, nl de oil slinger ring en de gasket die tussen lager en oliekeering zitten aan de flenszijde.
Om het verhaal nog leuker te maken. toen ik het spul eenmaal schoon op de werkbank had liggen bleek dat de pinion dusdanig ver naar achteren gedrukt had gezeten dat hij keurige ingesleten vertandingskenmerken had op het kroonwiel EN WEL AAN DE BINNENZIJDE VAN DE KROONWIEL VERTANDING :(
Afijn ik heb dit Diff zo goed en zo kwaad als mogenlijk weer gemonteerd, maar al bij voorbaat wetende dat het niet "jofel" was
Zo heb ik bijv de afstelling van Pinion As niet goed kunnen doen wegens ontbreken van speciale LR gereedschap

Is er iemand die dit op een andere manier heeft ondervangen en het op een andere manier kan controleren?
Ik ben op het net aan het zoeken geweest en heb daar een methode gevonden om het met zgn monteurs blauw of pruisisch blauw te controleren (raakvlak op de vertanding)

Voordat ik aan de 2e begin wil ik wel eerst even goed weten hoe de vork in de steel zit wbt de afstellingsmanieren

De volgorde van eea is me inmiddels wel duidelijk als ook het "uit-shimmen" en meten van de backlash kroonwiel / pinion, mijn struikelpunt is het bepalen van de juiste stand van pinion (hoever naar voren of naar achteren) zonder het speciale gereedschap

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

RobStewart

Re: Afstellen Salisbury Differentieel

Berichtdoor RobStewart » 02 Feb 2014, 10:18

Hi Luke,

Which instructions are you following ? based on your earlier posting about the spreader I'm guessing it's not the ones I put on the kennisbank in February last year http://lrch.nl/kennisbank/salisbury-diff-revisie now the only "special" tools you need for the afstellen is a dial guage and a block plus a press. Most of the stuff you can work out how to do by looking at the instructions and then thinking laterally. Ultimately you are trying to get the pinion seated and not collapse the spacer too much and also making sure that the play between the diff and the bearing caps is within tolerance.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Luke

Berichtdoor Luke » 02 Feb 2014, 20:16

Hi Rob,

De dail gauge met magneetvoet heb ik hier, het hoogte blok niet.

Hoewel ik jou instructies in de kennisbank niet had gezien heb ik wel de overeenkomstige instructies hier. zowel die jij geupload had, als de moderne versie uit defender wpl hndbk. Deze 2 zijn feitelijk ook hetzelfde.
Ik gebruik zelf de wat modernere ogende versie uit het defender wpl handbook omdat ik die prettiger lezen vindt :P

Uit het verhaal van de colapsible spacer op de pinion as begrijp ik dat terugleidt naar de pre-load op de lagers van de pinion as.
Preload of de Diff carrier lagers en backlash is ook het probleem niet.

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Feb 2014, 18:53

So if I understand correctly the only problem you have is that you don't have the stepped block 18G 191 or LRT-54-503 (depending which instructions you are reading), so if I could give you the heights of it would that help ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Luke

Berichtdoor Luke » 04 Feb 2014, 00:46

Rob,

Het is niet zozeer alleen het ontbreken van "the stepped block" maar ook het ontbreken van de rest van het speciale gereedschap wat voor die fase nodig is, zoals gezegd heb ik hier allee een meetklok met een (niet flexibele) magneet voet.

Het gaat hier om een job waarbij alleen de 4 lagers vervangen moeten gaan worden en er is dus verder niets in elkaar gedraaid ofzo.

Mijn idee is nu om alles zoveel mogelijk volgens het boek te doen daar waar dat mogelijk is, en bij de fase van de pinion-as, waar volgens het boek nogal wat bij komt kijken (incl dus dat speciale gereedschap), om dat spul terug te monteren op exact dezelfde manier als dat het zat (zelfde shim / shim-dikte) en vervolgens raakvlak controle te doen op vertanding pinion / crown dmv pruisian blue pasta.

Ik weet dat het niet 100% is , maar meer kan ik er niet van maken.

Wat is jouw proffesional opinion wbt deze werkwijze? acceptabel? heb je een alternatief idee misschien wat betreft het pinion as afstel verhaal?

Luke

Terug naar “Techniek”