Bak stuk?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eric Tol

Re: Bak stuk?

Berichtdoor Eric Tol » 03 Feb 2014, 09:56

Het schijnt inderdaad te doen te zijn van boven af.
De synchro naar achteren dus 3e versnelling en dan met een lange dunne punttang,een hele hoop geduld en daarna gevloek het veertje op zijn plek frommelen en dan de schynchro helemaal naar de 4e vernelling schakelen en dan schiet hij op zijn plek.
Niet dat ik het ooit zo gedaan heb. Ik heb hier een serie 2 bak waar ik de synchro ringen met veertjes gewoon kompleet verwijdert heb en alleen de hub van gebruik. Bak is nu dus gewoon kompleet ongesynchroniseerd en dat gaat prima. Geen last meer van brekende veertjes en rammelende synchro unit.

Afbeelding

Groet,
Eric.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Feb 2014, 08:20

Eric Tol schreef:Bak is nu dus gewoon kompleet ongesynchroniseerd en dat gaat prima.

Natuurlijk, maar het opschakelen moet wel met "gevoel" gebeuren en bij terugschakelen dan moet je tussengas geven (met net zo veel "gevoel") en alleen echte chauffeurs kunnen dat.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2014, 10:31

:lol: eric heeft voor zijn rijbewijs het nog met dubbel clutchen geleerd ;) :lol:
Dat zit wel goed
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Feb 2014, 12:54

Roger B. schreef::lol: eric heeft voor zijn rijbewijs het nog met dubbel clutchen geleerd ;) :lol:
Dat zit wel goed

Daarom schreef ik dat ook. :)
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 04 Feb 2014, 19:31

Roger B. schreef::lol: eric heeft voor zijn rijbewijs het nog met dubbel clutchen geleerd ;) :lol:
Dat zit wel goed

Ja ik ben oud,Ik weet het. Wrijf het er nog maar ff in. :D

Eric.

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 08 Feb 2014, 16:14

image.jpg
Ik heb de deksel van de bak losgemaakt.
Arretteerveren verwijderd. Nou wil ik het deksel eraf lichten maar dat lukt dus niet. Ik krijg hem net niet hoog genoeg om onder het randje van de seatbase door te komen. Dat is het randje waar de tunnel op steunt.
Aan de rechterkant van het deksel kwam de moer met tapeind uit de bak, aan de linkerkant kwam alleen de moer eraf. Het tapeind zit er nog in.
Is het de bedoeling dat ik het tapeind eruit draai of is er een andere manier om het deksel er onder uit te krijgen?
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Feb 2014, 15:39

Nicogroennl schreef:
image.jpg
Ik heb de deksel van de bak losgemaakt.
Arretteerveren verwijderd. Nou wil ik het deksel eraf lichten maar dat lukt dus niet. Ik krijg hem net niet hoog genoeg om onder het randje van de seatbase door te komen. Dat is het randje waar de tunnel op steunt.
Aan de rechterkant van het deksel kwam de moer met tapeind uit de bak, aan de linkerkant kwam alleen de moer eraf. Het tapeind zit er nog in.
Is het de bedoeling dat ik het tapeind eruit draai of is er een andere manier om het deksel er onder uit te krijgen?

De middelste arreteer veer en kogel heb je 'zo te zien op de foto' niet verwijderd, die zit onder de koperen zeskant moer/dop (midden op de foto).
Ik heb wel een keer het bovenste deksel verwijderd, met de bak nog in de auto, maar ik kan mij niet meer herinneren hoe ik dat gedaan heb (te lang geleden).
Als het tapeind lang genoeg is/ver genoeg uitsteekt kun je er een tweede moer opdraaien, beide moeren klem tegen elkaar draaien en dan het tapeind eruit draaien. Anders het deksel iets lichten en met een tang tussen bak en deksel het tapeind lossen, om de schroefdraad niet te beschadigen.

Groet,

Erik.

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 09 Feb 2014, 16:11

Dank je Erik, ik dacht dat de koperen moer een vuldop was ^_^
Ik heb ca 5 mm draad boven de moer. Kan proberen met een tweede moer erop.
1*

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 15 Feb 2014, 19:49

Vandaag wat tijd om te sleutelen. Bak open gemaakt door het tapeind eerst te verwijderen. Dat was makkelijk.
Na openen zag ik het veertje tussen de pen en het gat in zitten. Begonnen met proberen het te pakken met een punttangetje, dat wilde niet lukken met de schakelvorken er nog in, met als gevolg dat de punttang met een fraaie plons onderin de bak terecht kwam :oops:
Toen maar de vorken eruit en daarna anderhalf uur druk geweest met het opduiken van de tang :roll:
Toen ik die weer had heb ik veertje ertussen uit getrokken. Daarna alles weer gemonteerd.
Starten en niet schakelen :evil: nog steeds vast.
Alles er weer af, goed kijken en ja hoor bij de tweede pen zit er ook een veertje tussen. Die ook verwijderd.
Daarna nog steeds niet willen schakelen, beetje heen en weer geduwd met de auto en steeds proberen de ring heen en weer te schuiven, op gegeven moment hoor ik het ertussen uit vallen en ja hoor, de ring kan weer over de pennen schuiven. Ondertussen al aardig donker buiten dus de bak dicht gemaakt en nogmaals gecontroleerd. Lijkt allemaal goed te werken.
Morgen eerst een wedstrijdje lopen met de hond en daarna alles netjes vast zetten en testritje maken. :D
Bijlagen
image.jpg
1*

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 15 Feb 2014, 22:13

Je synchro unit mist nu dus alle 3 de veertjes. 2 heb je er uit geplukt en 1 ligt nu onder in de bak.
Om nu goed te kunnen schakelen zal je moeten dubbel clutchen omdat de synchro niet meer doet wat hij moet doen.

Als de synchro in de middenstand staat vallen de middelste nokken van de veertjes in uitsparingen in de 3 zandloper vormige pilaren waarmee de twee synchro ringen aan elkaar vast zitten. Als je dan gaat schakelen verschuif je met de schakelvork de centrale hub en door de veertjes druk je dan de desbetreffende synchro ring tegen een conisch vlak op de priseas(4e versnelling) of tegen een conisch vlak op het derde versnelling tandwiel. Hierdoor krijgt de priseas of het derde versnelling tandwiel hetzelfde toerental als de centrale hub(die met spiebanen op de hoofdas zit) en als je dan verder doordrukt komen de nokken van de veertjes uit de uitsparingen in de pilaren en druk je de vertanding die aan de centrale hub zit zonder kraken in de vertanding van de priseas of derde versnelling tandwiel.

Zonder de 3 bladveertjes schuift dus alleen de centrale hub als je schakelt en niet de synchro ringen. Je moet dan door dubbel clutchen het toerental van de priseas of derde versnelling tandwiel gelijk krijgen met het toerental van de centrale hub om zonder te kraken te kunnen schakelen. Doe je dit niet dan zijn de binnenvertanding in priseas en derde vernelling tandwiel en de buitenvertanding op de centrale hub heel snel weg gesleten waardoor hij uit de versnelling gaat springen.
Verder zal de synchro unit nu ook behoorlijk gaan rammelen en rikketikken omdat hij niet meer op zijn plek wordt gehouden door de 3 bladveertjes.
De pilaren slaan dan tegen de ring van de centrale hub.

Afbeelding

Eric.

Terug naar “Techniek”