Slecht sluiten deuren Defender bij kou

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErwinD90

Slecht sluiten deuren Defender bij kou

Berichtdoor ErwinD90 » 29 Jan 2014, 21:40

Hallo allemaal,

Dat de deuren van mijn Defendertje bij vorst vaak niet meteen goed sluiten wist ik al maar dat ze spontaan in een bocht openvliegen terwijl ik de deur van binnenuit op slot gedaan had is nieuw. Het is een nare ervaring, dat kan ik je wel zeggen. Is daar iets aan te doen?
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Edward

Re: Slecht sluiten deuren Defender bij kou

Berichtdoor Edward » 29 Jan 2014, 21:43

De sloten en de klinken inspuiten met heul veel Wd40 werkt bij zowel de Disco als de 130 erg goed. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 29 Jan 2014, 21:52

Dat was een van de opties die ik in gedachten had. De andere was iets van vet maar dan had ik geen idee gehad wat voor type. Bedankt voor de tip!

Ik heb genoeg bussen in de schuur liggen dus ik leg er maar gewoon 1 in de auto 8-)

Defender 90", 2001

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jan 2014, 21:59

Vet moet je mee oppassen, want dat mag juist graag bevriezen. Als ik er al vet aan smeer dan gebruik ik keramisch vet van Kroon. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2014, 22:36

Goedenavond Erwin,

Vet is in ieder geval geen eerste keus. Vet houdt vuil vast, en het wordt zeker als het wat langer zit taai (zeker bij koude).
Je kan zelfs overwegen om met siliconen-spray en/of remmenreiniger oudere vettige resten te verwijderen, pas daarna WD-40 of een andere iets meer smerende spray gebruiken -- ik gebruik nog wel eens "derailleurspray" (van de Hema) ... wat het precies is weet ik niet, nogal dun en het dringt gemakkelijk overal in door, en het kleeft weinig -- wellicht is het met een vluchtiger bestanddeel verdunde dunne olie.

Niet goed sluiten is vaak het te traag draaien en schuiven van de slot-delen, voordat de vergrendeling daar is stuitert de deur al terug (de deurrubbers zijn ook al stugger, die die stuiteren ook heviger). Wanneer de deur tijdens het rijden uit het slot schiet kan het zijn dat de vergrendeling bijna daar is, en dus "op scherp" staat.

Groeten MarcS

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 29 Jan 2014, 23:20

Geen vet dus. Weer wat geleerd. De sloten zijn schoon. Wel heb ik onlangs de deurrubbers behandeld. Die stuiteren dus lekker :-)

Defender 90", 2001

Roger

Berichtdoor Roger » 30 Jan 2014, 09:29

Hahaha. Ja inderdaad de stuiterende deuren wordt ik ook af en toe gek van. De bestuurderskant heeft er nooit last van. De bijrijderskant altijd zodra t koud word.

Enige dat helpt is met de hand stevig begeleiden en wat harder smijten helaas.

Dus beetje olie om t sneller te laten vergrendelen zou helpen?
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2014, 10:08

Roger schreef:Hahaha. Ja inderdaad de stuiterende deuren wordt ik ook af en toe gek van. De bestuurderskant heeft er nooit last van. De bijrijderskant altijd zodra t koud word.

Enige dat helpt is met de hand stevig begeleiden en wat harder smijten helaas.

Dus beetje olie om t sneller te laten vergrendelen zou helpen?

Roger,

Eerst ontvetten (met siliconenspray of remmenreiniger) en daarna een beetje olie-spray zou wellicht kunnen helpen.
Het mechaniek van de deur die je weinig gebruikt zal wel wat vervuild zijn, en door het weinige gebruik minder gangbaar.

Soms is "te hard" met de deur gooien juist contra-productief omdat de deurrubbers dat harder/vlotter stuiteren en het trage, vervuilde slot-mechaniek te laat komt om in het slot te vallen. Ipv gooien kan je ook de deur een zwiep geven door ergens nabij de spiegel te duwen: de deur krijgt dan wel vaart en omdat je je hand dan tegen de deur kan houden kan je het terugstuiteren dan afdempen ('t is een reserve-optie, maar in geval van ongemak wel een optie).

Groeten MarcS

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 30 Jan 2014, 16:52

Mijn ervaring is hier inderdaad niet te veel vet, of vettige spray, want het bevriest alleen maar. Zo weinig mogelijk smeren als mogelijk is, bij sloten en klink. Meestal zijn we blij als we een van drie deuren kunnen open wrikken, want dan kruipen we daar allemaal door naar binnen en gaat de kachel aan. Met een beetje geluk laat de boel los door de warmte.... Als hij start ten minste....

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 30 Jan 2014, 16:59

Had last van een slecht sluitende deur bij het stuur, eerst wat geschoven met de slotvanger wat resulteerde in een tochtende rammelende deur of slecht sluitend. Bleek dat het kunststof busje dat om het stangetje van de slotvanger zit verdwenen was, het stangetje is dan te dun waardoor de deur alleen sluit als je hem met een klap dichtgooit. Heb een stukje koperen buis open gezaagd en er omheen gebogen, deur sluit nu weer als je hem rustig dicht laat vallen (wel die slotvanger weer opnieuw afgesteld)

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Terug naar “Techniek”