verstralers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
willem de kort

verstralers

Berichtdoor willem de kort » 25 Jan 2014, 12:57

Vanmorgen wilde ik mijn 55 watt verstraler-lampjes vervangen voor 100 watt lampjes, de verkoper zei dat ik dat beter niet kon doen omdat de lamp dan niet meer z'n warmte kwijt kan, de man zei dat de achterkant/reflector dan kapot kon gaan of het glas kon knappen.

Ik vervolgens de lampjes niet gekocht om eerst ff te peilen op het forum.

Heeft dus iemand ervaring met de 100w lampjes?

fenix2

Re: verstralers

Berichtdoor fenix2 » 25 Jan 2014, 13:20

Hallo Willem,

Met verstralers heb ik geen ervaring, maar een fabrikant geeft niet voor niets een maximaal te gebruiken vermogen bij een lamp armatuur. Als je binnen dat maximum blijft, hoef je je in principe geen zorgen te maken.

Ik heb wel een 'flood-light' (voor in de werkplaats) met 120watt erin en daar brand je je vingers goed aan als je die tijdens of kort na het branden probeert vast te pakken. Gloeilampen en halogeen lampen zijn behalve lichtgevers ook behoorlijke kacheltjes..........

groetjes, Fenna
Afbeelding

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 25 Jan 2014, 13:31

Niet doen,er gaat het een en ander smelten,goed van de verkoper dat hij je al waarschuwde Vr gr Henk B.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2014, 14:04

hnb1965 schreef:Niet doen,er gaat het een en ander smelten,goed van de verkoper dat hij je al waarschuwde Vr gr Henk B.

't Kan maar zo fout gaan, maar 't kan ook goed gaan.
Ik had vroeger in mijn Renault R11 ook "grotere" lampjes ('t was een R11 met aparte lichten voor groot gedimd en ongedimd), en daarna in de R19 ook weer (daar waren het duplo-lampjes van 80/100 W). Daarmee ging niks mis, maar misschien had ik geluk.

Als er een wattage op de lamp staat is dat vaak het wattage dat wettelijk is genormeerd en dus niet per sé het maximaal haalbare. Bij de Renault stond ook niet aangegeven dat het kon, zo'n "groter" lampje.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jan 2014, 14:31

Dat hangt idd helemaal van het lamphuis af. Op de trekker had ik Bosch lampen zitten waar standaard ook 55 watt in zat en daar heb ik 100 watt in gestoken zonder problemen.

Toen de buurman die lichtbundel zag dat ie: "dat kan ik ook" en die lamp ging precies 15 minuten mee. :D :D

Ik heb wel bij 1 lamp getest en gewoon gevoeld of het huis de extra warmte goed leek af te voeren. Dat is natuurlijk een test van niks, maar het voldeed wel. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2014, 15:39

had op de D1 in de koplampen 90/100 Watt H4 en in de Hella Rallye 2000 130 W, nooit een probleem geweest.

het kan prima, maar ligt heel erg aan de materiaalkeuze van de fabrikant van het armatuur.
zit er glas in dan maak je al meer kans dan bij kunststof als ruit in de lamp.

op zich goed dat een verkoper waarschuwt, maar enig voorbehoud voor lampen die het wellicht wel aankunnen had ie mogen waarschuwen. Waar ie ook voor had mogen waarschuwen is het feit dat het strikt genomen op openbare weg niet toegestaan is, die hogere wattages
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 25 Jan 2014, 17:20

... now maybe I'm talking out of my arse, but I do believe a certain H nailed 600w of light to the front of her Td5 110, all were Genuine Safari 5000's made by Hella and she never had any problem with melting of backings or cracking of glass. But at € 180,28 inc BTW each for either the Spot or Fog light she would have been first in the queue to have complained had they done so.

H's 110.jpg

I also remember in 1991 that we used 100w bulbs in our Spot Lights (also Hella) and never had problems, and they were factory fitted.

If the units are top quality then you will have no problems, the only thing is to make sure you have a quality wiring loom and relays to take the additional load.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2014, 19:12

Er werd niet verteld of er degelijke of 'chinacrap' lampen op zitten...

2 lampen van 100w is pakweg 15A. Doorsnee relais meestal 40.... kabels...tja dikker is minder spanninsval, maar met beperkte lengte kan 2,5 kwadraad wel. Zeker als je de bekabeling vanaf het relais per lamp legt en naar het relais toe ook voldoende dikte legt.
gone

willem de kort

Berichtdoor willem de kort » 25 Jan 2014, 20:49

Bedankt tot zover vast voor alle reacties!

Ik heb ff gecheckt en mij lijken het erg degelijke ''lampen'', achterzijde staal/ijzer en voorzijde is dik glas....

Morgen ff openschroeven misschien dat er iets in staat over max (of wettelijk max.)aantal watt.

Twee weken geleden was ik ook bij een (auto)materialenzaak en vroeg dus ook om 100 watt lampjes en de verkoper vertelde me dat die niet te krijgen waren omdat het wettelijk max 55 watt mocht zijn, ik gelijk thuis google ingeschakeld en zag dat er idd 100watt lampjes te verkrijgen zijn.

Natuurlijk zal de tijd van het branden ook wel meespelen maar meestal rijdt ik niet heel lang met groot licht.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2014, 20:58

tijdens rijden ook nog koeling door rijwind.

Ik moest de "illegale" H4, H3, H1 lampjes wel altijd bestellen bij de automaterialen handel waar ik ze kocht, omdat ze niet op voorraad gehouden werden (was wellicht de enige die ze afnam ;-) ) maar ze waren gewoon te krijgen (moet de automaterialen zaak dan ook nog even willen voor je natuurlijk)

Ik had ze destijds van "neglin" tegenwoordig bestel je zulke lampjes gewoon op internet als een automaterialen handel niet wil meewerken
gone

Terug naar “Techniek”