Een triviale lekke band

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Een triviale lekke band

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2014, 12:14

Heren (en Dames),

Waar gaan jullie heen met een lekke - tubeless - band ? (Je naar een banden-baas, maar is er verschil en/of een meer aanbevelenswaardige?)

En ... volstaat een eenvoudige plug bij een eenvoudig spijkergaatje (midden in het loopvlak, zelfs midden in een langs-groef)?
Of moet ten allen tijde de band eraf en echt geplakt ?

Overigens al een eeuwigheid geen lekke banden gehad, met de LandRovers zelfs nog nooit (behalve een oude band die langzaam leegloopt, en waar wellicht beter een binnenband gewisseld kan). Vroeger bij de "luxe-wagen" wel eens een lekke band gehad die met een soort vulkaniserend snoertje werd gedicht -- en heel lang geleden een band met een grote spijker (langer doorgereden want erg slechte wegen en dus niet opgemerkt), en daar ging een binnenband in - maar dat was diep weg in Polen en je mocht blij zijn dat je daar toen een passende binnenband kon krijgen.

Groeten MarcS

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor tim » 25 Jan 2014, 12:35

Gewoon bij de locale fietsenwinkel op de hoek marc, en dan het liefst nabij een NS station.
Dat zijn de beste fietsenmakers.
Is het voor je 4x4 cannondale of de racegiant?

:roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

hannes
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2007, 21:36

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor hannes » 25 Jan 2014, 12:40

8-) Het hangt er even van af over welke "Landrover" we het hier hebben: 1.Defender (max. 140 km per uur), 2.Discovery (max. 180/200 per uur) of 3.Rangerover (max. 220 per uur). Bij type 2 en 3 lijkt 't me i.v.m. de maximumsnelheden niet verstandig om te "pluggen"; 1. kan, ik zeg nadrukkelijk: kan, "geplugd" worden, maar bij maximale belasting van de banden, ook niet doen. Bandenboeren/garagisten hebben vergelijkingen/ervaringen met dergelijke "beschadigingen" en dus: altijd vertrouwen op de expert. Voor je eigen veiligheid en, heel belangrijk, die van je medeweggebruikers. :!:

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor JoostKenya » 25 Jan 2014, 12:41

Hoewel een plug in een langsgroef best heel goed en heel lang kan werken (bovendien kan je ze ook zelf aanbrengen),

is de beste oplossing een tubeless plakker binnen op het loopvlak.
En dan voor het plakken genoeg schuren, bijvoorbeeld met een tol op een electrische boormachine. Op deze manier kan je ook lekken op de overgang tussen wang en loopvlak repareren, waar je met een plug geen schijn van kans hebt.

Sommige mensen zijn panisch voor die pluggen. Maar toch zal je zien dat de band in het geval van een lekkende plug altijd heel langzaam leeg loopt. Als je de banden een beetje in de gaten houdt zal het nooit een probleem zijn. Als je slechts 1 keer per half jaar je banden controleert is het wel een probleem.

In Kenia heb je dan nog de methode van het locaal vulkaniseren met vulkaniserend tape. Dat doen ze dan met een soort strijkijzer klem en is voor grotere gaten. Maar over deze methode zal ik maar niet teveel uitweiden. Want zelf in het Swahili noemen ze dit erg "jua kali"
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 25 Jan 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor tim » 25 Jan 2014, 12:45

Zonder dollen; welliswaar met gemotoriseerde 2 wielers; vaak genoeg een net dure band eromgelegd en vervolgens lek gereden; gewoon pluggen.
nooit verkeerd gegaan, en de desbetreffende band gewoon opgereden qwa profiel.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2014, 13:05

Hartelijk Dank.

Hartelijk dank. Het betreft een Defender-fietswieltje (begrensd tot 135 km/u), en daarbij een "licht" Michelin bandje zonder staalgordels.

Ik denk niet dat de lokale fietsenmaker wat voor me kan betekenen - ook al is het een "fietswieltje" - zelf ben ik mbt de fiets, in ieder geval 's zomers, nogal precies want wanneer je met 60 a 70 km/u met een met bagage beladen fiets de helling af suist dan zijn die twee bandjes van een paar cm breed het enige wat je op de weg houdt. Als zo'n band zelfs gewoon leegloopt heb je ineens een complex probleem, nl zowel weinig "stuur" alsook weinig remwerking.

Met spijker erin liep ie langzaam leeg, ik had net tevoren nog de gedachte "hm het waait misschien harder als ik dacht, hij reed wat flodderig, niet echt "koersvast", en kort daarna waarschuwde een vriendelijke justitie-man (zo een met een gevangenen-busje) me - hij haalde in, wees, en ging zelfs mee de afrit af om even de waarschuwing te verduidelijken.

Gezien de opmerkingen denk ik dat ik er een gewone plug in zal proberen te krijgen (aangenomen dat ik geen zwaarwegend tegen-advies krijg).
O ja, ik controleer niet wekelijks de bandenspanning maar wel met een zekere regelmaat, en ik rijd graag op wat extra lucht, dus er is sowieso ook altijd wat extra "reserve".

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2014, 15:28

ik heb me laten vertellen dat pluggen in "die heimat" niet mogen (een buitenlander zullen ze er niet voor bekeuren denk ik, maar bij bandencentra wordt het nooit gedaan)

de beste manier is een zogenaamd "parapluutje" een pleister met in het midden een rubber"veter" die van binnenuit in het gat getrokken wordt.

de pleister zorgt voor het binnenhouden van de lucht en de "veter" dicht het gat af voor water en andere invloeden van buitenaf.

Ben persoonlijk ook geen fan van de plug methode van buitenaf, maar dat is meer tussen de oren denk ik.. Waarom kwikfit en dergelijke en bandencentra ze gebruiken? makkelijk en dus een relatief winstgevende oplossing.... bedrag dat je er voor vraagt ie relatief hoog en je hebt er een paar minuten werk aan, tegenover band demonteren, schuren, lijmen, paraplutje erin, band monteren, als je het goed doet balanceren (meestal zetten ze er een streep op bij het ventiel en gaan ze er van uit dat ongeveer op de zelfde plek ook goed is)
Daar gaan veel meer tijd in zitten maar je kunt er niet net zo veel meer voor vragen.
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jan 2014, 19:13

Inderdaad is een parapluutje (zoals RogerB zegt) het beste.
Maar ik heb af en toe wel eens een lekke band door een spijkertje of schroefje aangezien ik regelmatig op een weg rijd met gebroken puinverharding en daar doe je af en toe wel eens een spijkertje o.i.d. op.
Daarom heb ik zelf een setje om pluggen te zetten. Met die pluggen nog geen problemen gehad, mits je ze goed plaatst (dwars door het gaatje heen tot binnen in de band en met een hele stevige staalgordel is dat een uitdaging).
Twee keer heb ik een stuk betondraad in een band gehad en dat geeft meer schade (zat ook half in de wang van de band) zodat de band als verloren beschouwd kon worden (dat was jammer, want de band zat er nog geen drie maand onder).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor ikke jelle » 25 Jan 2014, 21:56

paraplutje is natuurlijk altijd beter maar ja mot je weer naar de banden boer :x
kost tijd en weer 2 tientjes ikzelf doe er gewoon een touwtje in.
als je nu 200 kmh gaat rijden :? vroeger deden ze niet anders dan touwtjes werkt prima 8-)
groet jelle

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Een triviale lekke band

Berichtdoor Luke » 26 Jan 2014, 04:14

Hmz, Parapluutje klinkt wel interessant; beetje 2 in 1 combi.

Geloof ook niet dat ze dat hier kennen, nooit gezien althans bij de lokale "burracharias" (of terwijl: banden reparateurs over het algemeen in een hok van 2 bij 2 meter, met 1 hobby compressortje met, 1 krik, een vulkaniseer pers, en links voor de deur een gemetselde waterbak (waar na reparatie je wiel in gepleurd wordt ter controle op lekkages) en rechts voor de deur een enorme bandelichter met hefboom van meter of 2, en a ls favoriete gereedschap uiteraard niet te vergeten, een enorme vuisthamer om je band weer in de velgrand te rammen, dit weer met hulp van eigen gewicht van de specialist die blootvoets op de band staat te balanceren om het proces te versnellen terwijl hij op de bandrand ramt met zijn hamertje) Overigens hebben de "specialisten" ipv een vuisthamer / moker een enorme rubberhamer. :roll: :|

Het moge duidelijk zijn dat ik dus zelf een reparatie setje in de auto heb om een plugje te plaatsen ;)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten