versnellingsbak wissel!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Crusio

Re: versnellingsbak wissel!

Berichtdoor Dennis Crusio » 25 Jan 2014, 09:11

top tim! en natuurlijk allemaal weer bedankt voor de uitgebreide uitleg! en edward waarom lockers: gewoon omdat het kan! het advies was wel dan de andere onderdelen ook te vervangen omdat die dan te veel belast worden. wedstrijden wie weet op korte termijn in ieder geval niet! ik heb weer stof tot nadenken thanks

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jan 2014, 10:58

Dat advies kwam zeker van een verkoper? :lol: :lol:

Een locker in de achteras vind ik een mooie aanvulling. Ga je daar normaal mee om met je heel veel doen om de steekassen te slopen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 25 Jan 2014, 14:46

klopt whahahahahaha van Bas van Driel ;) maar waarom alleen je achteras edward? als ik met alleen de achterkant in de slijk sta heb ik daar dan toch niets aan of zie ik dit verkeerd. heb ik het beide dan kan ik ook eens een keer die zwarte route pakken die er toch elke keer wel heel verleidelijk eruit zien :roll: juiste banden en gaan!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2014, 15:48

ik denk dat je die tip over cursus ipv locker eens moet overwegen :lol:

voordat je een locker neemt zou ik eerst eens zorgen dat je weet hoe het werkt daar onder en tussen die 4 wielen, anders sloop je waarschijnlijk inderdaad e.e.a. met een locker.

Als je met je achteras in het slijkt staat (en met de vooras niet) gebruik je het standaard in je defender aanwezige midden sper om voor- en achter met elkaar te verbinden. heeft de vooras dan voldoende grip dan rijd je op die grip eruit.

lockers zijn er om de grip PER AS te waarborgen, als je namelijk je middensper ingeschakeld hebt, maar van zowel de voor- als de achteras heeft één of beide wielen geen grip, dan heb je geen aandrijving zonder (limited)locker. De vooras is wat gevoeliger van bouw (homokineten) dan de achteras, en vaak is een sper alleen achter al meer dan je nodig hebt.

maar beter kunnen terreinrijden levert meer winst dan niet kunnen rijden en een locker monteren
gone

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 25 Jan 2014, 18:35

wat ik nou ff niet begrijp wat lockers plaatsen te maken heeft met een cursus terrein rijden? in mijn ogen verhoog je zelfredzaamheid in het terrein daar mee, daarbij is de 110 90% hobby. verder hoef je geen automonteur te zijn om terrein te rijden toch? de uitleg die ik heb mee gekregen over de lockers is het volgende: als je allen lockers monteert heb je de kans dat je assen en je homokineten stuk draait doordat er meer kracht op het standaard materiaal komt. het was een advies om dan de die onderdelen ook te verzwaren zodat het allemaal mooi samen werkt! dit vond ik aannemelijk klinken en zoals wij met alles doen, geen half werk!

verder heeft natuurlijk niet iedereen evenveel talent met het rijden :D en hebben sommige extra hulpmiddelen nodig ;) het maakt de fun er niet minder om! verder hebben onze talentvolle rijders ook wel eens hulp nodig of staan die nooit vast? en dan is het toch wel lekker als er ergens een talentloze sukkel met lockers rondrijd om je te helpen toch!

kortom weer naar de topic: ik wissel de bak voor weer een lt77 met een lt230 tussenbak 1,4, lockers over een paar maanden erbij en dan maar hopen dat het een x aantal maanden heel blijft anders jammer dan, je moet de mensen die het vak automonteur hebben geleerd ook wat gunnen in deze crisis tijd ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2014, 19:14

Dennis,

Vroegehhh ... was er voor de artilleristen een cursus botanie ... nu ja, ik heb 'm nog niet gezien, maar ik hoorde zoiets van een militair historicus.

Qua "cursus": Een beetje veldkennis is vele malen meer waard als welke technische aanpassing dan ook.
Ik kampeer al een klein mensenleven in het voorjaar in Z-België, en één jaar had onze boer "ons" veld ook aan een klup met oude legervoertuigen verhuurd (vriendelijke gasten overigens). Ik reed toen nog in een triviale Renault,en het veld was nat en drassig, dus had ik de route even verkend, en ik reed naar onze tent-plek, zette de auto direct gedraaid en iets hoger weg, tent opzetten en klaar.
De militaire-boys hadden meer vertrouwen in hun 4x4 Jeep, 4x4 Dodges en zelfs een 6x6 Dodge ... maar dat vertrouwen was dus optimistisch: de Jeep stond heel snel tot zijn assen in het "moeras". Nu hadden de Dodges deels ook zo'n mooie windas dus de Jeep kwam wel weer los ...maar sommige van de meer alledaagse auto's waarmee men gekomen was stonden gewoon een weekje vast geparkeerd .... terwijl ik gewoon met mijn 2x4 Renault de croissantjes ging halen.
Moraal van dit verhaal: Terreinkennis en kennis van het kunnen van het voertuig zijn meer waard als het kunnen van het voertuig zelf.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jan 2014, 19:43

Met de 130 rij ik alle routes die er zijn en die heeft een volledig standaard aandrijflijn. :shock: :shock:

Alleen 33er muds eronder en voor 2 inch hoger. Verder standaard, wel een paar lieren want ik rij graag vast. Wil je niet vastrijden is het beter om goed te leren terrein te lezen en de techniek wel degelijk goed te begrijpen.

Die uitleg van zwaardere homokineten in een vooras met een locker klopt wel. Als je gen ruk verstand hebt van de techniek sloop je zo de vooras. Als je even niet oplet is die kans er ook. Daarom zou ik ook geen locker in de vooras adviseren tenzij je echt wedstrijden gaat rijden of een hoop ervaring hebt. Met een locker in de achteras sloop je een standaard steekas ook alleen als je heel lomp bent of niet weet wat je doet. En als die steekas niet breekt, wat dan wel?? Want dan ben je toch de boel aan het overbelasten....

Dus dat argument van "we doen het goed of niet" is wel heel misplaatst. Je kunt beter zorgen dat je weet wat je doet of het niet doen. ;) Klinkt een beetje lomp maar het is goed bedoelt.

Bas zal best een aardige vent zijn, maar iemand met beperkte terrein ervaring twee lockers en zware steekassen en homokineten verkopen, is handel drijven en niet oprecht adviseren.

Met die set up sta je waarschijnlijk op reis niet alleen alsnog vast maar ook met stukken........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 25 Jan 2014, 21:10

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

misschien is dit iets? Kwam het tegen. Ik heb geen idee wat de mogelijke problemen zijn waardoor het komt dat hij niet lekker gaat van 2 naar 3. Misschien een van de anderen wel?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2014, 21:17

niet lekker van 2 naar drie is vaak de synchromeshring van de 3e versnelling
gone

Terug naar “Techniek”