Leidingnippels rem en koppeling.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Lucas van Lierop

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor Lucas van Lierop » 24 Jan 2014, 15:53

Voor wie er nog een wik aanschaffen Ik heb zoiets als dit: http://www.garagetools.nl/automotive-tools-fels-apparaat.html Afbeelding

Superhandig voor een leek als ik, werkt wel alleen in de bankschroef oid niet los in de hand.

Gr
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 24 Jan 2014, 17:13

Erik Peters schreef:Doordat koper zachter is dan staal, kan de leiding ook meer opzwellen bij (volle) remdruk (iets meer remvloeistof nodig en fractioneel later aangrijpen van de remmen).

Het is geen koper maar cunifer. Dus een legering van koper,nikkel en ijzer.
Cunifer leidingen zwellen echt niet meetbaar op hoor. De krachten zoeken echt wel de weg van de minste weerstand en dat blijven toch altijd de stukken flexibele slang naar achteras en voorwielen.

Groet,
Eric.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2014, 18:43

Eric Tol schreef:Het is geen koper maar cunifer. Dus een legering van koper,nikkel en ijzer.

Dat hangt er van af. Je hebt stalen, koperen EN cunifer leidingen. Tevens las ik dat er tegenwoordig ook RVS remleidingen gemaakt worden. En aan koperen leidingen kun je met een eenvoudig felsapparaatje (eventueel onder de auto) trompetjes maken.
Ik heb onder mijn 110 naar achteren en op de achteras koperen remleiding.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 24 Jan 2014, 18:49

@Lucas, das een forse prijs zeg. Doe mij maar een hand apparaat.

@Erik, dacht dat koper groen oxideerde? Kijk maar eens in Hamburg naar de daken. Allemaal groen.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2014, 19:01

JanTD5 schreef:@Erik, dacht dat koper groen oxideerde? Kijk maar eens in Hamburg naar de daken. Allemaal groen.

Dat groene is geen koperoxide maar kopersulfaat en dit ontstaat onder invloed van zwavel (in de lucht, uit o.a. schoorstenen). En dit kopersulfaat is ook een prima conservator voor het (onderliggende) koper.

Groet,

Erik.

Aanvulling: Vroeger gebruikte je "S39" voor het solderen van koperen waterleidingen, hierin zit zwavelzuur en wanneer dit nadien niet goed werd afgespoeld kreeg je na verloop van tijd ook van die groene kopersulfaat op de plek waar nog restanten S39 achtergebleven waren. (tegenwoordig mag S39 niet meer gebruikt worden voor waterleidingen).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 24 Jan 2014, 20:19

Ok, duidelijk ;)

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 25 Jan 2014, 21:00

Toevallig ga ik komende weer ook weer wat leidingen vervangen. Gelukkig heb ik al een felssetje liggen.

@rob: kun jij mij ook vertellen welke nippels er bij mij op mijn 1991 RRC remsysteem zitten, zijn dit de zelfde? Ik gebruik de 4.7625mm koperen leiding.
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 26 Jan 2014, 10:30

dennis83 schreef:kun jij mij ook vertellen welke nippels er bij mij op mijn 1991 RRC remsysteem zitten, zijn dit de zelfde? Ik gebruik de 4.7625mm koperen leiding.

Good Question Dennis,

As a general rule of thumb Land Rover switched from the Imperial Fittings to the Metric Fittings on Range Rover towards the end of 1978 and had completely changed over by October 1979 so if you have a VIN Number it's Metric and if it's a chassis number pre Suffix F then it's Imperial for the bit in the middle they used both.

For Series Vehicles then up to June 1980 it was Imperial and from July 1980 it was Metric and for Defender and Discovery it's always Metric.

... and while we are on the subject of fittings Paddocks sell both Imperial and Metric nipples with the following part numbers:

BPENDIF - Imperial Female - €1,03 ex BTW
BPENDIM - Imperial Male - €0,69 ex BTW
BPENDMF - Metric Female - €0,55 ex BTW
BPENDMM - Metric Male - €0,67 ex BTW

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 26 Jan 2014, 10:36

RobStewart schreef:
dennis83 schreef:kun jij mij ook vertellen welke nippels er bij mij op mijn 1991 RRC remsysteem zitten, zijn dit de zelfde? Ik gebruik de 4.7625mm koperen leiding.

Good Question Dennis,

As a general rule of thumb Land Rover switched from the Imperial Fittings to the Metric Fittings on Range Rover towards the end of 1978 and had completely changed over by October 1979 so if you have a VIN Number it's Metric and if it's a chassis number pre Suffix F then it's Imperial for the bit in the middle they used both.

For Series Vehicles then up to June 1980 it was Imperial and from July 1980 it was Metric and for Defender and Discovery it's always Metric.

So you have the same ones Dennis.

... and while we are on the subject of fittings Paddocks sell both Imperial and Metric nipples with the following part numbers:

BPENDIF - Imperial Female - €1,03 ex BTW
BPENDIM - Imperial Male - €0,69 ex BTW
BPENDMF - Metric Female - €0,55 ex BTW
BPENDMM - Metric Male - €0,67 ex BTW

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”