Visco vervangen of er onderuit halen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
freebee82

Visco vervangen of er onderuit halen?

Berichtdoor freebee82 » 22 Jan 2014, 19:19

Wat zouden jullie doen?? Mijn viscokoppeling van mijn freelander uit 2001 is aan het slijten. Er moet toch binnenkort wat aangedaan worden. Nu heb ik zitten rekenen wat het zou kosten om dat te laten doen. Zo'n 1600 euro, dat is meer dan dat de freelander nog waard is. Ik ben namelijk bang als ik de visco laat vervangen dat de motor ermee ophoudt. (Je kent het wel net een dure reparatie gehad... ) Er staat inmiddels 370.000km op de teller.
Op zich heb ik 4WD niet nodig, ik rij geen terrein en die ene keer in de maand dat er een paardentrailer achter hangt.....

Gewoon benieuwd wat jullie zullen doen ???

Groetjes jessica

RobStewart

Re: Visco vervangen of er onderuit halen?

Berichtdoor RobStewart » 22 Jan 2014, 19:34

... psst Jessica ... don't tell any one, but Chardonnay (my 2001 Td4) had her rear propshaft removed for diagnostic purposes on another vehicle. Now I was curious to see what the difference was running an eD4 Freelander (yes the Freelander 2 and Evoque eD4 have everything except the tussenback and the rear propshaft)

The results are phenomenal, she drives better, is more economical and has no ill effects at all. She has been like this for about 9 months or so, H has had her over in the UK up hill and down dale, no problems I guess she's done about 15.000kms so far.

I don't take her off road (Chardonnay not H, she is more than capable going off road herself)

... so my advice is take it off, from the IRD to the rear diff, save your pennies and put it back one day.

... but remember I'm no expert, I'm sure other's will have differing opinions based on what they have read.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 22 Jan 2014, 19:50

Wij hebben met onze Freelander zeker 2 jaar zonder aandrijving naar achter gereden omdat we die hadden weggehaald om hem even door de APK te halen.
Bij gewoon weggebruik rijdt het net even soepeler zonder die achterste aandrijving.
Ook bij sneeuw e.d. hebben we prima gereden met alleen voorwielaandrijving.
Grootste verschil merk je idd. bij achteruitrijden, dat gaat echt soepeler.

Verschil in brandstofverbruik heb ik nooit gemerkt.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Jan 2014, 21:27

geen noodzaak de aandrijving naar achteren te behouden als je geen gebruik maakt van de extra aandrijving. zoals gezegd gaat het prima zonder..

Als je nu weet dat het visco slecht is, dan zou ik zsm de aandrijflijn zoals Rob beschreef demonteren. Voor je het weet gaat het IRD stuk en zit je toch met hoge kosten,.

overigens lijkt me 1600 euro aan de forse kant, meen dat een Visco in Engeland nog geen 400 euro kost.... (de dealer vraagt vast minimaal het dubbele) en montage is ook geen dag werk
gone

Terug naar “Techniek”