Hallo,
Ik ben in het bezit van een series 2a uit 1962 en vind de orgineele onderdelen (scharnieren, ruitenwissers, etc) van de series 2 erg mooi. Nu zit er momenteel een stuurwiel van een series 3 in mijn rover (3 x 1 spaak met toeter), welke ik wil vervangen voor een series 1&2 stuurwiel (3x vier spaaks zonder toeter).
Nu heb ik een mooi exemplaar op de kop weten te tikken, maar deze past niet op mijn stuurkolom (getande bout). Nu is de auto al eens grondig gerenoveerd, het kan dus zijn dat er een nieuwtype stuurkolom (stuurhuis) in de auto zit.
Ik heb al even in het werkplaats handboek gekeken en gezien dat er twee verschillende stuurhuizen zijn.
Vraag:
Als ik het stuur wil monteren, moet ik dan op zoek naar een compleet nieuw stuurhuis, of kan ik hier ook delen van vervangen?
of heeft er iemand een ander oplosing
p.s. het oude (voor mij nieuwe) stuurwiel heeft een grotere diameter dan de oude
Al vast bedankt en groeten,
Bastiaan
Stuurwiel wisslen series 3 naar series 1&2 stuurwiel
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Stuurwiel wisslen series 3 naar series 1&2 stuurwiel
Fantastic Question Bastiaan,
So you have a suffix A vehicle, suffix B came out in March 1963, and well done to you trying to get it back to original condition.
Now the wheel you have is 512322 and had both the centre horn push and the side horn push, in actual fact the centre horn push was more original as the side horn push was offered as an option.
Now as you can imagine there are a number of items in the whole of the steering column that match the Series III one you have however it is not just simply a case of unbolting the outer and inner column from yours and putting the correct one in it's place. There are 6 pages of steering column in in the Series II/IIa Parts Catalogue 4187 which is relevant to your vehicle 10 pages of steering column in the Series IIa Parts Catalogue RTC9840CC which covers suffix B to the introduction of the Series III and 3 pages in the Series III Parts Catalogue RTC9841CE.
To be perfectly honest, looking at what the differences are and the availability of the parts required you would be better off trying to find a Series IIa suffix A steering box and column and that will be a challenge in itself.
Rob
So you have a suffix A vehicle, suffix B came out in March 1963, and well done to you trying to get it back to original condition.
Now the wheel you have is 512322 and had both the centre horn push and the side horn push, in actual fact the centre horn push was more original as the side horn push was offered as an option.
Now as you can imagine there are a number of items in the whole of the steering column that match the Series III one you have however it is not just simply a case of unbolting the outer and inner column from yours and putting the correct one in it's place. There are 6 pages of steering column in in the Series II/IIa Parts Catalogue 4187 which is relevant to your vehicle 10 pages of steering column in the Series IIa Parts Catalogue RTC9840CC which covers suffix B to the introduction of the Series III and 3 pages in the Series III Parts Catalogue RTC9841CE.
To be perfectly honest, looking at what the differences are and the availability of the parts required you would be better off trying to find a Series IIa suffix A steering box and column and that will be a challenge in itself.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Stuurwiel wisslen series 3 naar series 1&2 stuurwiel
Een suffix A stuurhuis is gebruikt nog wel aan te komen maar 100% kans dat die dan aan revisie toe is en er zijn een paar onderdelen waar niet meer aan te komen is zoals de inner collum waar dus ook de worm aan vast zit. Zelfs van het latere serie 2a stuurhuis is de inner collum niet meer te krijgen. Wel die van de serie 3 maar schrik dan niet van de prijs.
Ik ben een tijdje terug aan het zoeken geweest en heb het maar opgegeven. Ik heb een new old stock Santana serie 3 stuurhuis in de UK op de kop getikt en die gemonteerd. De outer collum daarvan is korter en de inner collum langer vanwege het stuurslot van de serie 3. Het verschil afgedekt met een stuk pvc buis.
Dan maar niet origineel. Rijden moettie.
Het spaakstuur vind ik ook mooier,maar dit stuur hoort eigenlijk bij mijn serie 2a want die is van '71.



Groet,
Eric.
Ik ben een tijdje terug aan het zoeken geweest en heb het maar opgegeven. Ik heb een new old stock Santana serie 3 stuurhuis in de UK op de kop getikt en die gemonteerd. De outer collum daarvan is korter en de inner collum langer vanwege het stuurslot van de serie 3. Het verschil afgedekt met een stuk pvc buis.
Dan maar niet origineel. Rijden moettie.
Het spaakstuur vind ik ook mooier,maar dit stuur hoort eigenlijk bij mijn serie 2a want die is van '71.



Groet,
Eric.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten