rook, kop en koppakking 2,25diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor fenix2 » 21 Jan 2014, 22:10

Hallo Sleutelaars

Even om af te checken,

Serie 3 109 stawag, 2,25 diesel, 3 hoofdlager

Sinds kort apk en nog even rijden tot de peildatum :) dikke pret voor mij, voor de omgeving iets minder.
Het stationair toerental komt me wat verhoogd over en bij stationair/lagere toeren wittige rookpluimen.
Met 90km/u op de snelweg geen rook.

Aanname 1: er komt koelvloeistof en olie in de cilinders, ofwel ondichte koppakking.

Onlangs is er een ruilkop op de motor gezet met een koppakking uit een blauwe verpakking (voor de originele kop ligt een andere pakking klaar met een rood kartonnetje erachter). Echter in de hectiek verzuimd om bij warme motor de kopbouten nog eens aan te halen.

Heeft het zin om alsnog de kopbouten bij warme motor aan te halen? (ik wil ook nog een andere set tuimelaars monteren) of kan de koppakking in een rond archief worden opgeslagen en een nieuwe erin?

Van de originele kop wil ik de kleppen opnieuw inslijpen en de klepsteel afdichtingen vervangen, waarna de kop terugkan op de motor.

Tot de peildatum heb ik nog een week of 2, waarin ik beperkte sleuteltijd heb.

feedback is welkom :)

Fenna
Afbeelding

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor Roger B. » 21 Jan 2014, 22:26

loopt ie warm? heb je koelvloeistof verlies?

nee? dan de boutjes nog een keer natrekken en die twee weekjes nog uitrijden
gone

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor fenix2 » 21 Jan 2014, 22:36

Hallo Roger,

De motor loopt niet warm. De temperatuurmeter blijft netjes in het midden.
Er is wel iets koelvloeistof verlies, maar dat is (nog) niet heel zorgelijk.
1 keer heb ik ongeveer 100ml koelvloeistof bijgevuld.
Mijn ritjes zijn maximaal ca 50km per keer en de vloeistoffen controleer ik dagelijks voor de eerste rit van de dag.

Fenna
Afbeelding

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor Roger B. » 21 Jan 2014, 23:01

Zolang het niet echt zorgelijk wordt....die twee weekjes uitrijden zou ik doen...de boel idd extra goed in de gaten houden
gone

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor arjan_de_jong » 22 Jan 2014, 09:23

Is het een koperen parking?

Een keer proberen natrekken kan geen kwaad lijkt me.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor fenix2 » 02 Feb 2014, 00:41

Even een update

Inmiddels ongeveer 400km gereden, roken wordt met elke rit wat minder en vandaag geen water hoeven bijvullen. (wel apart was dat de nieuwe motorolie vrijwel onmiddelijk zwart was (ververst en nieuw filter vlak voor de apk). De motor heeft voor deze 400km erg lang stil gestaan en slechts af en toe stationair gedraaid en vorig jaar een paar ritjes van enkele kilometers)
De kopbouten vandaag ook nagetrokken (bleek nodig voor een aantal bouten) na een warmrij rondje en aangezien ik niet die speciale sleutel-om-een-hoekje heb, de verstuivers ook moeten loshalen. Daardoor kon ik zien dat er langs de brandplaatjes wat lekkage van verbrandingsgassen was.

Nog steeds bij de start wittige rookpluimen die met warmer worden van de motor afnemen. Met warme motor onbelast stationair wordt de rook wat blauwig en de rook verdwijnt met het leveren van vermogen.

Komende week nog een of twee ritjes en dan weer de schorsing in met een to-do lijstje...
- motorblok uit de auto voor een flinke schoonmaakbeurt
- de cilinders, zuigers en zuigerveren opmeten en evt maatregelen nemen
- originele kop voorbereiden op terugplaatsen
- krukas keerring achter vliegwiel vervangen
- pakkingen vernieuwen

Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor fenix2 » 07 Mei 2014, 20:02

Hi,

Even een update in dit draadje.
Vandaag de (ruil)cilinderkop eraf gehaald. Van de achterste cilinder zat de verstuiver kledder onder de onverbrande diesel. Het brandplaatje en de koperen ring langs het verstuiverhuis bij die achterste cilinder sloten ook niet af gezien de roet langs de verstuiver en de rook sporen langs het hele verstuiverhuis. De hele voorkamer zat kennelijk vol met diesel, want ook de voorgloei spiraal was kledder. Andere cilinders waren droog.
Aan beide zijden van de koppakking zat vooral bij die achterste cilinder als een film wat olie en een beetje koelvloeistof. De koppakking kwam uit een blauwe verpakking.

De originele cilinderkop komt er weer op met een kwaliteits koppakking en dan moet vrijdag avond alles weer draaien (en dan zaterdag op naar de camp en trial :)) en weet ik weer wat meer of het opgelost is.

groetjes, Fenna
Afbeelding

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor Roger B. » 07 Mei 2014, 22:16

succes met de reparatie en veel plezier van het weeekend met de extra activiteiten en de trial.
gone

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Mei 2014, 12:53

Beter! Jr hebt nu dan een koperen parking?

Ik ben er zaterdag niet maar hoop je dan zondag wel even te zien.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: rook, kop en koppakking 2,25diesel

Berichtdoor fenix2 » 08 Mei 2014, 16:58

Thx Roger :)
Afbeelding


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten