Hallo luitjes,
Op laatste oudjaarsdag, tijdens een normaal ritje, schoot de naald van de temp. meter (out of the blue) omhoog en rode lampje brandde. Auto meteen aan de kant en kap open. Expansievat zat kotsvol en er kwam ook niets uit de overloop. Met een doekje dop van het vat losgeschroefd en vloeistof spoot er uiteraard uit. Daar na bij iemand een kannetje water gehaald en voorzichtig naar huis gereden. Tijdens ritje naar huis alles prima. Nieuwe vloeistof gehaald en er in geknikkerd. Probleem opgelost. Geen idee wat de oorzaak was.
Probleem nu is dat de Disco (vooral bij eerste start) lichtjes lijkt in te houden/stotteren. Mijn gevoel zegt iets van een verstopping o.i.d. Heb i.i.g. de bougies vervangen. Geen resultaat.
Het lijkt er overigens wel op dat het inhouden met de tijd al wat minder is geworden. Toch wil ik het liever zelf en gericht oplossen.
Iemand enig idee?
Garoete,
Stotter D2 V8 **Opgelost**
Stotter D2 V8 **Opgelost**
Laatst gewijzigd door Roamer op 22 Jan 2014, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Disco 2
- Thomas Td5
Re: Stotter D2 V8
Gezien dat je problemen ontstonden in het koelsysteem zou ik daar beginnen met kijken. Op zijn minst moet de vloeistof uit het expansievat kunnen bij overdruk via het rietje. Mogelijk blijft je koelsysteem druk opbouwen.
Ok, ik zag echter wel vochtigheid na het vervangen van de koelvloeistof. Had 'm dan ook royaal opgetopt.
Een verstopping in dat systeem was ook mijn eerste gedachte. Ik vind het wel vreemd dat er nu niets meer aan de hand is. Dan denk ik dat er misschien toch nog een vuiltje o.i.d. in zit.
Een verstopping in dat systeem was ook mijn eerste gedachte. Ik vind het wel vreemd dat er nu niets meer aan de hand is. Dan denk ik dat er misschien toch nog een vuiltje o.i.d. in zit.
Percy
Disco 2
Disco 2
- Thomas Td5
Roamer schreef:Ok, ik zag echter wel vochtigheid na het vervangen van de koelvloeistof. Had 'm dan ook royaal opgetopt.
Vloeistoffen voor de motor zou je in principe moeten bijvullen tot ergens tussen de min-max tekens op de reservoirs.
Een verstopping zo lijkt me vreemd, want dan zou dat vuiltje nu nog steeds door je koelsysteem heen circuleren en is het wachten tot de volgende keer dat de doorstroming verstopt. Dan sta je weer. Let ook dat de V8 niet van oververhitten houdt, de dunne cilinderwanden kunnen dan uiteindelijk barsten in het ergste geval.
Merk je verder tijdens het rijden iets als verlies van koelvloeistof? Mogelijk voor de zekerheid een snuffeltest doen of er geen uitlaatgas bij je koelvloeistof zit.
-
Roger B.
slipped liners (gevolg van gescheurde cilnderwanden) komt bij THOR V8 veel minder voor dan bij de GEMS en zou ik niet gelijk aan denken.
Een dik jaar terug kreeg ik mijn HSE met zeikend lekkende inlaatpakking, na vervanging de motor stationair warm laten draaien en na kwartiertje meter in rood, slangen bol en druk op systeem.... met de verhalen van internet vreesde ik voor de motor en heb het wegens tijd en sleutelplek-gebrek laten liggen. Vlak voor ik de motor uit elkaar zou gaan trekken kwam het ter sprake toen ik de DSE voor een automaatrevisie weg bracht en werd me verteld dat er bij de V8 gemakkelijk lucht in het koelsysteem achterblijft dat vergelijkbare symptomen geeft als een lekke koppakking (druk op systeem, "warm"lopen, koelvloeistof bij de tank eruit persen) en geadviseerd eerst eens goed te ontluchten (makkelijkst via vacuumtrekken van het systeem, maar daar heb je tool voor nodig). Ik heb daarop het koelvloeistoftankje losgeklikt en zo hoog mogelijk gehangen, tot de rand gevuld en de motor gestart en op 2500-3000 toeren gehouden. onder het uitstoten van gasbellen zakte het niveau, dat ik telkens weer bijvulde, toen het niveau niet meer zakte nog een paar keer even volgas gegeven waarbij nog een beetje lucht eruit kwam en de boel weer op zijn plek geklikt. op niveau gebracht, dop erop en nooit meer last gehad van drukopbouw of koelvloeistofverlies
Een dik jaar terug kreeg ik mijn HSE met zeikend lekkende inlaatpakking, na vervanging de motor stationair warm laten draaien en na kwartiertje meter in rood, slangen bol en druk op systeem.... met de verhalen van internet vreesde ik voor de motor en heb het wegens tijd en sleutelplek-gebrek laten liggen. Vlak voor ik de motor uit elkaar zou gaan trekken kwam het ter sprake toen ik de DSE voor een automaatrevisie weg bracht en werd me verteld dat er bij de V8 gemakkelijk lucht in het koelsysteem achterblijft dat vergelijkbare symptomen geeft als een lekke koppakking (druk op systeem, "warm"lopen, koelvloeistof bij de tank eruit persen) en geadviseerd eerst eens goed te ontluchten (makkelijkst via vacuumtrekken van het systeem, maar daar heb je tool voor nodig). Ik heb daarop het koelvloeistoftankje losgeklikt en zo hoog mogelijk gehangen, tot de rand gevuld en de motor gestart en op 2500-3000 toeren gehouden. onder het uitstoten van gasbellen zakte het niveau, dat ik telkens weer bijvulde, toen het niveau niet meer zakte nog een paar keer even volgas gegeven waarbij nog een beetje lucht eruit kwam en de boel weer op zijn plek geklikt. op niveau gebracht, dop erop en nooit meer last gehad van drukopbouw of koelvloeistofverlies
gone
Hmmm, ok.
Wat temperatuur betreft kijk ik het even aan en zal kijken of ik er nog wat lucht uit weet te persen.
Blijft het inhouden/stotteren over. Lijkt me eigenlijk stug dat dat met het eerste te maken heeft...
Wat temperatuur betreft kijk ik het even aan en zal kijken of ik er nog wat lucht uit weet te persen.
Blijft het inhouden/stotteren over. Lijkt me eigenlijk stug dat dat met het eerste te maken heeft...
Percy
Disco 2
Disco 2
-
Roger B.
tenzij het veroorzaakt wordt door koelvloeistof die bij het inlaatspruitstuk of elders je cilinder in lekt
gone
Dat was een goeie, meende wat gezien te hebben bij inlaatspruitstuk. Heb het klemmetje vervangen en door blazen gecheckt of alles vrij was. Geen probleem. D'r was eigenlijk sowieso geen verlies van koelvloeistof.
Nieuw luchtfilter geplaatst en de assen eens gevet. Het zou wel heel toevallig zijn, maar ja, je weet het niet...
Nieuw luchtfilter geplaatst en de assen eens gevet. Het zou wel heel toevallig zijn, maar ja, je weet het niet...
Percy
Disco 2
Disco 2
MAF nagekeken, maar was schoon. Daarna de IACH (jahaa, heb weer wat geleerd...
)
Morgen eens zien wat het resultaat is.
Morgen eens zien wat het resultaat is.
Percy
Disco 2
Disco 2
Re: Stotter D2 V8 *Opgelost*
Nah, opgelost!
Weet niet wat het precies is geweest, maar vanochtend alles ok.
Nu hopen dat het zo blijft...
Weet niet wat het precies is geweest, maar vanochtend alles ok.
Nu hopen dat het zo blijft...
Percy
Disco 2
Disco 2