Ik heb een tweedehands defender bj 2006 zien staan. Heb er een testrit mee kunnen maken maar wat me toe onmiddellijk opviel was een sjirpend geluid bij opkomen van de koppeling bij vertrek uit stilstand. Na enkele meters stopte het geluid telkens tot ik weer vanuit stilstand in eerste wegreed.
Eens de motor wat op temperatuur na enkele km's deed hij het niet meer en kon er zonder dit geluid worden vertrokken.
De verkoper beweerde dat dit lag aan een zekere koperen ring waar een as doorsteekt aan het vliegwiel. Op deze koperen ring zou wat slijtage op zitten. Ik ben geen techneut en begreep dan ook niet goed wat het juist was.
Zegt iemand van jullie dit fenomeen iets? Vanaf hoevel km komt dit ongeveer voor indien het frequent voorkomt? Is dit een dure herstelling en moet die zo snel mogelijk gebeuren of kan ik hier gewoon met blijven rijden? Alvast bedankt voor de toelichtingen.
sjirpend geluid in eerste bij vertrekken def '06
-
Roger B.
Re: sjirpend geluid in eerste bij vertrekken def '06
de verkoper had het over het toplager, een bronzen bus in een uitsparing in de krukas/vliegwiel waar de ingaande as van de hoofdbak in gelagerd is. ALS dit de oorzaak van het geluid zou zijn, zou je dit geluid horen als de koppeling ingetrapt was, en niet zodra de koppeling niet meer slipt omdat de as dan niet meer in het lager draait. ALS het het toplager is, dan moet de bak uitgebouwd worden om dit te vervangen (en dan is vervangen van de koppeling vaak raadzaam omdat het werk dan toch al gedaan is) Doorrijden levert kans op uitgeslagen 1e lager in de bak wat weer een volledige demontage van de hoofdbak betekend.
Maar ik denk dat het eerder een druklager probleem is, doorrijden daarmee is wat minder schade- veroorzakend (tot op zekere hoogte) maar ook hiervoor moet de bak van de motor af om dit te repareren.
Maar ik denk dat het eerder een druklager probleem is, doorrijden daarmee is wat minder schade- veroorzakend (tot op zekere hoogte) maar ook hiervoor moet de bak van de motor af om dit te repareren.
gone
Bedankt Roger. Zo een uitbouwen van de versnellingsbak door een professioneel, op hoeveel werkuren moet ik dat ongeveer inschatten?
-
Roger B.
er zijn lui die beweren het op de grond in 3 uur te doen, maar reken op 5 a 7
gone
Wat het nu ook mag zijn, druklager of toplager probleem, wat zijn min of meer normale kilometerstanden om dergelijke zaken voor te krijgen bij normaal gebruik? Spreken we dan van 50, 100, 150 of eerder 200 kkm?