motorblok aanpassen voor dynamo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ikke jelle

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor ikke jelle » 26 Jan 2014, 09:36

heb gister nieuwe dynamo geplaatst.
op een stuk as dat ik uitgeboord heb en een strip eronder op de oude steun.
evt met de slijptol is alles weer origineel te maken.
waarom nu zo :?: vanwege de vele positieve reactie's hier :mrgreen:

alles meteen omgepoold nu is negatief massa.
het koste slecht 2 zekeringen ruitenwisser hoefde niet omgedraaid dus die brande door.
en bij het knipper relais maakte we kortsluiting met de massa toen het draadje er weer op moest.
massa schakelaar ertussen helemaal toppie :D
nu verder met de led verlichting kijken op dat meer licht gaat opbrengen.
enne de draadboom restanten weghalen wat zal de kniptang plezier hebben :lol:
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jan 2014, 09:51

waarom massa schakelaar en niet plus onderbroken?

vraag me dat wel vaker af tijdens mijn werk. Sommige fabrikanten onderbreken wel de plus, en dan hoef ik geen extra maatregelen te nemen. De meeste die een hoofdschakelaar plaatsen zetten die in de massa. Dan moet ik de geschakelde spanning van mijn voor de hoofdschakelaar aangesloten inbouw via een relais laten lopen omdat de machine anders massa gaat zoeken via de geschakelde draad van mijn inbouw. Bij plus-hoofdschakelaars heb je dit probleem niet. Ik zie dan ook geen voordeel van een massa schakelaar boven een plus-hoofdschakelaar?
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 26 Jan 2014, 10:40

goede vraag

je hebt wel een punt voor mij maakt het niet uit want ik gebruikt hem voor alles uit geen radio geheugen of alarm systeem ed.
op me werk zie ik het ook wel eens door alle extra inbouw buitenom werkt de massa schakelaar niet meer en is het voertuig nog dood na een week.
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jan 2014, 12:08

bij mijn werk gaat het op GPS trackers, die hebben welliswaar een eigen batterij die een tot vijf dagen de boel werkend houdt zonder externe spanning, maar zodat de externe spanning wegvalt geeft dat een sabotage-melding.. ik moet dus zorgen dat ook bij uitgeschakelde hoofdschakelaar de unit externe spanning houdt. Het ding gebruikt 50mA dus een week stilstand mag de accu niet leegtrekken
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2014, 12:30

Tja, in principe moet de elektrische installatie zo zijn dat die de accu niet leegtrekt, althans niet binnen enkele weken (moet de auto veel langer stilstaan dan is een druppellader sowieso verstandiger om de accu op peil te houden).
Een massa-schakelaar (of een "Plus-schakelaar") kan wel nuttig zijn als beveiliging tegen hetzij ongevraagde start-pogingen en/of onbedoelde vonkenregens en andere ongein. Om deze laatste zaken aan te pakken kan je natuurlijk toch die massa-schakelaar toepassen en die overbruggen met een zekeringetje van bijv 1 Amp. Wordt er ongevraagd gestart en/of is er een ongezekerde kortsluiting dan gaat deze weinig Amp zekering door ... wat betreft de ongevraagde startpoging: de dief wordt wellicht zelfs extra ontmoedigd door deze beveliging: De auto lijkt nl eerst gewoon te werken totdat de startmotor (of gloeispiralen) stroom vragen --was de auto direct dood dan heb je meer kans dat er een massa-schakelaar vermoed wordt.
Het voordeel is dat radio's en ook andere laag-vermogen afnemers zoals een GPS-alarm/volg-systeem ook bij een afgeschakelde massa-schakelaar blijven werken. (Andere oplossing mbt de GPS-alarm/volg-systemen is natuurlijk een geheel autonome en geïsoleerde voeding vanaf de accu-klemmen: dan kan je ook geen ongewenste retour krijgen.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jan 2014, 12:57

jij leeft echt in een theoretische wereld he.....

ik ken een aantal merken werkmaterieel die bij niet gebruiken van de hoofdschakelaar na een week stilstand totaal lege accu's hebben, simpelweg omdat het ontwerp gebaseerd is op de aanwezigheid van die hoofdschakelaar en diverse computers en regeleenheden domweg teveel stroom trekken om langdurig aan te kunnen blijven. dus hoe het bij auto's zit is niet leidend voor werkmaterieel en dergelijke.

Dat met dat zekeringetje is ook leuke theorie, maar als de klant dan één keer vergeet die schakelaar om te zetten gaat die zekering er aan, moet de klant weer gebeld worden dat er een accu-los melding is, moet de klant weer op zoek naar een zekering, die er in stoppen.... kortom ONWENSELIJK, het moet gewoon feilloos werken, bij voorkeur foolproof over de gehele gebruiksperiode van het object.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2014, 18:01

Roger B. schreef:jij leeft echt in een theoretische wereld he.....

ik ken een aantal merken werkmaterieel die bij niet gebruiken van de hoofdschakelaar na een week stilstand totaal lege accu's hebben, simpelweg omdat het ontwerp gebaseerd is op de aanwezigheid van die hoofdschakelaar en diverse computers en regeleenheden domweg teveel stroom trekken om langdurig aan te kunnen blijven. dus hoe het bij auto's zit is niet leidend voor werkmaterieel en dergelijke.

Dat met dat zekeringetje is ook leuke theorie, maar als de klant dan één keer vergeet die schakelaar om te zetten gaat die zekering er aan, moet de klant weer gebeld worden dat er een accu-los melding is, moet de klant weer op zoek naar een zekering, die er in stoppen.... kortom ONWENSELIJK, het moet gewoon feilloos werken, bij voorkeur foolproof over de gehele gebruiksperiode van het object.

Goedenavond Roger B.,

Ik dacht even dat we het hier over LandRovers hadden, maar je hebt gelijk: er is ook een gewone wereld .... met vergeetachtige klanten ...

Volgens mij komen de "theoretische" en de LandRover wereld dicht bij elkaar, als alles goed is kan je je LandRover gerust een paar weken met rust laten, en dan is de accu nog niet leeg (misschien heb je dan zelf wel ontwenningsverschijnselen 8-) ).
Voor een LandRover is vlgs mij de "theoretische" oplossing ook een heel praktische, eventueel doe je er ook nog een verklikkerledje bij zodat je kan zien of de massa-schakelaar in of uit staat

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 27 Jan 2014, 07:02

Tja, in principe moet de elektrische installatie zo zijn dat die de accu niet leegtrekt, althans niet binnen enkele weken

digitale dacho
maut kast
truck gps
bedrijf gps
parot systeem
weeg systeem
bandenspanning systeem
radio geheugen
+eigen inbouw rotzooi van een trucker

wat ze allemaal buiten de hoofdschakelaar om willen hebben

bij ons op het werk gaan die accu's niet zo lang hoor als het stilstaat
zeker als ze een lampje laten branden redden de meeste het nog geen weekend