TD5 start niet meer
-
Roger B.
Re: TD5 start niet meer
maar de auto gebruikt ze wel, ook na het starten zorgt een gloeiende gleoiplug nog voor mooiere loop van de motor. voor het starten, als je langer doorstart gaat ie ook wel aan, is het onder de -10 pas van enig belang e.e.a. wordt belangrijker naarmate de compressie wat minder wordt
gone
Roger B. schreef:en wie heeft je dat wijs gemaakt??
bij de introductie van de Td5 en de Disco 2 in 1998 is ons bij de importeur al verteld dat er geen 5, maar 4 gloeipluggen in zaten....... lijkt me heel stug dat ze dan pas na 1999 gekomen zijn....
en echt niet alleen uit milieuoogpunt. Bij normale temperaturen start een Td5 die in orde is prima zonder gloeisysteem, maar als het flink koud is heeft ie toch ook echt wel die gloeistiften nodig
Roger, je hebt gelijk ik zat er inderdaad naast, er hebben altijd 4 pluggen ingezeten en ze zijn ook voor het beter starten.
Bij mijn D2 had ik nog nooit een voorgloeilampje of voorgloeiprocedure gezien en in 10 jaar nog nooit problemen gehad met starten.
De Defender die wel een voorgloeilampje heeft start overigens ook altijd direct zonder problemen.
Jan
-
Landmarcs
Seagull schreef:Roger B. schreef:en wie heeft je dat wijs gemaakt??
bij de introductie van de Td5 en de Disco 2 in 1998 is ons bij de importeur al verteld dat er geen 5, maar 4 gloeipluggen in zaten....... lijkt me heel stug dat ze dan pas na 1999 gekomen zijn....
en echt niet alleen uit milieuoogpunt. Bij normale temperaturen start een Td5 die in orde is prima zonder gloeisysteem, maar als het flink koud is heeft ie toch ook echt wel die gloeistiften nodig
Roger, je hebt gelijk ik zat er inderdaad naast, er hebben altijd 4 pluggen ingezeten en ze zijn ook voor het beter starten.
Bij mijn D2 had ik nog nooit een voorgloeilampje of voorgloeiprocedure gezien en in 10 jaar nog nooit problemen gehad met starten.
De Defender die wel een voorgloeilampje heeft start overigens ook altijd direct zonder problemen.
Als het maar koud genoeg is merk je echt verschil. Kort voorgloeien geeft een stevige diesel-sound en ook minder mooie verbranding, na gewoon voorgloeien merk je dat er maar 4 gloeistiften zijn op 5 cylinders, je hoort dat ie niet mooi "rond" loopt (en langer of tweemaal voorgloeien - wat bij een ouderwetse diesel soms extra hielp - doet niks extra).
Ik heb het overigens nog niet zo koud meegemaakt dat voorgloeien echt noodzaak was, het lijkt mij evenwel wel gewoon beter voor de (levensduur van de) motor: Koud, en slechte smering en slechte verbranding en extra zware belastingen ... dat is nu eenmaal geen eerste keuze, hoe sneller het blok warm wordt en rustig regelmatig rond-loopt en zijn smering op peil heeft hoe beter.
Verder is er het verhaal - ik heb het nog niet doorgerekend of anderszins bewezen gezien - dat voorgloeien een goede uitwerking op de accu heeft. De accu moet fors stroom leveren voor het eerste voorgloeien, zijn de gloeistiften eenmaal heel dan neemt de stroom af. Door deze eerste belasting wordt de accu ook zelf een beetje opgewarmd, en daarna zou de accu iets beter de startstroom kunnen leveren (de accu-capaciteit neemt nl sterk af bij lage temperaturen).
Het klinkt een beetje als de Baron van Munchhausen die zichzelf aan zijn schoenveters uit het moeras trok, maar gezien de gevoeligheid voor koude van de lood-accu zou het toch kunnen dat er een zekere waarheid in een en ander schuilt.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Dat een koude accu na even belast te zijn iets ontdooid is en dus net een tikkie meer stroom kan leveren...ja...of ie daar een langer leven van krijgt ??
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Dat een koude accu na even belast te zijn iets ontdooid is en dus net een tikkie meer stroom kan leveren...ja...of ie daar een langer leven van krijgt ??
't Gaat aardig OT, maar goed: Aangezien capaciteit van de lood-accu sterk temperatuur-afhankelijk is, en ook het opladen negatief door koude wordt beïnvloed denk ik - maar zoals ik al schreef: geen bewijs - dat het geen kwaad kan de accu zoveel mogelijk op te warmen bij koude (bij hitte loop je ook weer tegen grenzen aan, maar dat is een ander verhaal).
Groeten MarcS
Feit is dat mijne nog steeds niet draait!
Als je nou eens een andere d2 er naast zet, de kabel naar de injectors en de krukas sensor kan verlengen, + brandstofpomp relais inschakelen, zou je dan de motor op de andere d2 kunnen "hebben draaien" ?
Dan heb je alle mechanische gebreken uitgesloten. (ook bijvoorbeeld compressie druklucht in je brandstof aanvoer leiding.
Dan heb je alle mechanische gebreken uitgesloten. (ook bijvoorbeeld compressie druklucht in je brandstof aanvoer leiding.
Hi,
alles wat mechanisch kon getest worden of verwisseld worden met zijn eigen Disco is reeds gebeurd en mechanisch is alles werkelijk ok, tot compressie toe, ook brandplaatjes, krukaspositiesensor is vervangen, harness, en noem maar op. Diesel is er, druk is er, pomp zoemt, oliepeil 2mm onder max. en noem maar op.
Mijn Disco werd afgesleept naar een Land Rover dealer in Brugge, daar zat mijn garagist 2.5 uur achter het stuur " contact aan, contact uit", andere ECU, njet, niets.
Hij is dan met mijn disco op de hanger terug naar huis met een pak elektrische schema,s en zogezegd diagnose : kabelbreukje ergens.
Ondertussen staat de Disco daar met de hele zijkant gekleefd met elektrische schema,s en is hij kabel per kabel aan het checken.
Ten einde raad komt vanavond Andrew Colville kijken wat er aan de hand is.
Wat we definitief weten is dat met een nanocom ( ouder model ) de injectoren kunnen bedient worden, en dat er een ingangssignaal aankomt in de ECU maar er geen signaal vertrekt van de ECU naar de injectoren. En dit signaal komt er ook niet zonder Nanocom.
Dus logisch gevolg is dat met een andere ECU ( zelfde type ) de wagen dan tenminste zou aanslaan, maar neen, hij start en start maar slaat niet aan, spanning voor het starten 14.2v ( met toestel eraan ), tijdens starten zelf 12.6v.
alles wat mechanisch kon getest worden of verwisseld worden met zijn eigen Disco is reeds gebeurd en mechanisch is alles werkelijk ok, tot compressie toe, ook brandplaatjes, krukaspositiesensor is vervangen, harness, en noem maar op. Diesel is er, druk is er, pomp zoemt, oliepeil 2mm onder max. en noem maar op.
Mijn Disco werd afgesleept naar een Land Rover dealer in Brugge, daar zat mijn garagist 2.5 uur achter het stuur " contact aan, contact uit", andere ECU, njet, niets.
Hij is dan met mijn disco op de hanger terug naar huis met een pak elektrische schema,s en zogezegd diagnose : kabelbreukje ergens.
Ondertussen staat de Disco daar met de hele zijkant gekleefd met elektrische schema,s en is hij kabel per kabel aan het checken.
Ten einde raad komt vanavond Andrew Colville kijken wat er aan de hand is.
Wat we definitief weten is dat met een nanocom ( ouder model ) de injectoren kunnen bedient worden, en dat er een ingangssignaal aankomt in de ECU maar er geen signaal vertrekt van de ECU naar de injectoren. En dit signaal komt er ook niet zonder Nanocom.
Dus logisch gevolg is dat met een andere ECU ( zelfde type ) de wagen dan tenminste zou aanslaan, maar neen, hij start en start maar slaat niet aan, spanning voor het starten 14.2v ( met toestel eraan ), tijdens starten zelf 12.6v.
Dan blijft over: een toestand waaruit de ECU opmaakt dat de motor niet mag gaan lopen.
Inderdaad en het is die toestand vinden die me ondertussen al grijze haren geleverd heeft!