rotor en puntje 2.6 series 2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robvankooten
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 Feb 2010, 15:56

rotor en puntje 2.6 series 2a

Berichtdoor robvankooten » 15 Jan 2014, 09:00

Hoi,
Ik heb een 109 2a met 2.6 motor, hiervan moet ik 1 a 2 keer per jaar de rotor, kapt er tijdens het rijden, vervangen en het puntje brandt erg snel in en moet moet dus ook met regelmaat vervangen worden. Geen dure reparatie en snel gedaan (heb altijd 2 rotortjes en een contactpuntje liggen in de auto) maar erg vervelend, zeker wanneer dit op de grote weg gebeurd en helemaal op een stuk zonder vluchtstrook.

Eerst zat er een gelijkstroom dynamo in en nu een wisselstroom dynamo, dit maakt echter geen verschil met het vervangen van de rotor en het contactpuntje, ook is de bobine reeds vervangen, ook dat maakt geen verschil.

Iemand een idee?

Alvast bedankt

gr
Rob

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: rotor en puntje 2.6 series 2a

Berichtdoor Gerard4t » 15 Jan 2014, 09:59

Vuil of vocht in de verdeler?

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: rotor en puntje 2.6 series 2a

Berichtdoor Ron63 » 15 Jan 2014, 11:18

Condensator kapot of verkeerde waarde?
110-Td5 X-tech 2006

robvankooten
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 Feb 2010, 15:56

Re: rotor en puntje 2.6 series 2a

Berichtdoor robvankooten » 15 Jan 2014, 12:10

ook de condensator vervang ik met regelmaat, misschien toch maar denken aan een 123 ignition, heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: rotor en puntje 2.6 series 2a

Berichtdoor RobStewart » 15 Jan 2014, 12:34

Yes the contact points on the 2,6 do seem to burn out more than on the 2,25 but 2 times a year is a little excessive.

The adjustment of the points is critical on the 2.6 (0,36mm to 0,40mm) Heather always used to set hers to the minimum as she found they were less prone to burn out. That said one of the things that she noticed on the 2,6 is that the main spindle on the distributor tends to get a bit of lateral movement so that the cam either pushes the spur on the points away so increasing the gap or moves the base plate so that the gap changes a fraction.

In the end she got tired of adjusting the points every month and fitted an optical ignition system from Lumenition (the kit for the 25D6 Distributor is FK116) to both her 2,6's

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

robvankooten
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 Feb 2010, 15:56

Re: rotor en puntje 2.6 series 2a

Berichtdoor robvankooten » 16 Jan 2014, 08:19

Rob,

Thanks, I can work with that!

Regards
Rob

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: rotor en puntje 2.6 series 2a

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2014, 22:53

robvankooten schreef:ook de condensator vervang ik met regelmaat, misschien toch maar denken aan een 123 ignition, heeft iemand daar ervaring mee?


Geen hands-on ervaring (dwz een maand geleden wel eentje doorgestuurd) maar, omdat de 123-ignition goedbeschouwd een "complete make-over" is wat betreft de verdeler krijg je wel wat meer als alleen een contact-puntjes upgrade. 't Ziet er heel mooi uit, maarrrrr het kost ook wat.
Wat wel weer mooi is dat je een passende curve kan kiezen en dat de 123 tot op zekere hoogte voor de onregelmaat in de motor corrigeert.
Hoe het allemaal precies inelkaar zit moet je me niet vragen, ik ben meer van de diesel, maar ik heb een 46 jarige Volvo-motor zien en horen lopen met een 123 ignition, en hij liep uiterst rustig, zowel op E85 als op benzine.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten