Hoi,
Ik heb een 109 2a met 2.6 motor, hiervan moet ik 1 a 2 keer per jaar de rotor, kapt er tijdens het rijden, vervangen en het puntje brandt erg snel in en moet moet dus ook met regelmaat vervangen worden. Geen dure reparatie en snel gedaan (heb altijd 2 rotortjes en een contactpuntje liggen in de auto) maar erg vervelend, zeker wanneer dit op de grote weg gebeurd en helemaal op een stuk zonder vluchtstrook.
Eerst zat er een gelijkstroom dynamo in en nu een wisselstroom dynamo, dit maakt echter geen verschil met het vervangen van de rotor en het contactpuntje, ook is de bobine reeds vervangen, ook dat maakt geen verschil.
Iemand een idee?
Alvast bedankt
gr
Rob
rotor en puntje 2.6 series 2a
Re: rotor en puntje 2.6 series 2a
Vuil of vocht in de verdeler?
-
robvankooten
ook de condensator vervang ik met regelmaat, misschien toch maar denken aan een 123 ignition, heeft iemand daar ervaring mee?
- RobStewart
Yes the contact points on the 2,6 do seem to burn out more than on the 2,25 but 2 times a year is a little excessive.
The adjustment of the points is critical on the 2.6 (0,36mm to 0,40mm) Heather always used to set hers to the minimum as she found they were less prone to burn out. That said one of the things that she noticed on the 2,6 is that the main spindle on the distributor tends to get a bit of lateral movement so that the cam either pushes the spur on the points away so increasing the gap or moves the base plate so that the gap changes a fraction.
In the end she got tired of adjusting the points every month and fitted an optical ignition system from Lumenition (the kit for the 25D6 Distributor is FK116) to both her 2,6's
Rob
The adjustment of the points is critical on the 2.6 (0,36mm to 0,40mm) Heather always used to set hers to the minimum as she found they were less prone to burn out. That said one of the things that she noticed on the 2,6 is that the main spindle on the distributor tends to get a bit of lateral movement so that the cam either pushes the spur on the points away so increasing the gap or moves the base plate so that the gap changes a fraction.
In the end she got tired of adjusting the points every month and fitted an optical ignition system from Lumenition (the kit for the 25D6 Distributor is FK116) to both her 2,6's
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
robvankooten
Rob,
Thanks, I can work with that!
Regards
Rob
Thanks, I can work with that!
Regards
Rob
-
Landmarcs
robvankooten schreef:ook de condensator vervang ik met regelmaat, misschien toch maar denken aan een 123 ignition, heeft iemand daar ervaring mee?
Geen hands-on ervaring (dwz een maand geleden wel eentje doorgestuurd) maar, omdat de 123-ignition goedbeschouwd een "complete make-over" is wat betreft de verdeler krijg je wel wat meer als alleen een contact-puntjes upgrade. 't Ziet er heel mooi uit, maarrrrr het kost ook wat.
Wat wel weer mooi is dat je een passende curve kan kiezen en dat de 123 tot op zekere hoogte voor de onregelmaat in de motor corrigeert.
Hoe het allemaal precies inelkaar zit moet je me niet vragen, ik ben meer van de diesel, maar ik heb een 46 jarige Volvo-motor zien en horen lopen met een 123 ignition, en hij liep uiterst rustig, zowel op E85 als op benzine.
Groeten MarcS