Bij mijn defender zit er tijdens het sturen regelmatig een zwaar punt in. Als je stuurt dan gaat hij ineens zwaar en dan weer ineens normaal.
Als hij zwaar stuurt en je laat het stuur los blijft hij ook in dien stand staan. Komt dus niet terug in rijstand op dat moment.
Misschien een vage omschrijving maar herkent iemand het probleem?
groeten Twan
zwaar punt tijdens sturen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: zwaar punt tijdens sturen
ja, is eerder al eens een topic over geweest waarin toen meerdere opties gegeven zijn, voor zover ik me herinner heeft de vraagsteller destijds geen feedback gegeven wat het nu was...
probeer eens via de zoekfunktie
probeer eens via de zoekfunktie
gone
- Nicogroennl
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 12 Okt 2013, 00:06
- Locatie: Munnekeburen
Re: zwaar punt tijdens sturen
Heb hetzelfde met mijn series III, nog niet opgelost. Leek eerst te weinig olie in het stuurhuis maar bijvullen hielp niet.
Tijdje terug de kogels aan het eind van stuurstangen vet gegeven, sindsdien geen last meer maar dat wil nog niet zeggen dat het weg is!
Net als bij jou vaak weken geen last en dan opeens weer even wel. Drie keer aan heg stuur draaien en het is weer weg.
Volgens mij heb ik het alleen met naar rechts sturen.
Ben benieuwd of jij er verder mee komt.
Tijdje terug de kogels aan het eind van stuurstangen vet gegeven, sindsdien geen last meer maar dat wil nog niet zeggen dat het weg is!
Net als bij jou vaak weken geen last en dan opeens weer even wel. Drie keer aan heg stuur draaien en het is weer weg.
Volgens mij heb ik het alleen met naar rechts sturen.
Ben benieuwd of jij er verder mee komt.
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*
1*
Re: zwaar punt tijdens sturen
Heb ik een tijd geleden ook eens gehad, bleek een niet zo'n lekker kruisje in de bovenste stuurstang te zijn. Makkelijk te vervangen, ongeveer 2 tientjes.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: zwaar punt tijdens sturen
@ Vincent, die vlieger gaat alleen op als je het vroege type stuuras hebt, bij de latere types kan je daar niks meer aan vervangen behalve de as in zijn geheel.
denk de series nog wel en ook de 110's nog wel, maar vanaf defenders wordt het al twijfelachtig. Ik heb een late 300 Tdi, en daar zit dus al het nieuwe type op.
Luke
denk de series nog wel en ook de 110's nog wel, maar vanaf defenders wordt het al twijfelachtig. Ik heb een late 300 Tdi, en daar zit dus al het nieuwe type op.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: zwaar punt tijdens sturen
Hoi Luke, ik heb een 300 Tdi uit '96. Het betreft NRC7387:
Joint - Universal Steering Linkage Upper
Defender 1986 - 2007 with chassis number to (V) VA133508
Range Rover Classic 1986 - 1991 with chassis number from (V) HA601607
Discovery 1 1989 - 1998 with chassis number between (V) HA002272 & (V) LA081991

Joint - Universal Steering Linkage Upper
Defender 1986 - 2007 with chassis number to (V) VA133508
Range Rover Classic 1986 - 1991 with chassis number from (V) HA601607
Discovery 1 1989 - 1998 with chassis number between (V) HA002272 & (V) LA081991

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: zwaar punt tijdens sturen
Ik had precies het zelfde met mijn RRC, dit waren de kruisjes van de stuurstang. Ga niet direct vervangen, bij mij was even een paar keer goed in de olie voldoende.
En wd40 helpt even maar is geen olie
dus even echte olie gebruiken, gewoon motor olie in een kannetje 
En wd40 helpt even maar is geen olie
Groeten,
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: zwaar punt tijdens sturen
VeeTee schreef:Defender 1986 - 2007 with chassis number to (V) VA133508
The description from Shukers Parts is a bit misleading Vincent.
You see VA133508 was at the end of 1996 halfway in to the 1997 Model Year Build (the last of the 300Tdi EU build). The last of the 300Tdi's (EU build) were fitted with the new aluminium shaft as was the Td5 and the Puma, this was later superceded to a steel construction as they found that the splines on the UJ's at the stuurhuis end stripped off and the steering wheel would turn freely without doing anything
Luke has a ROW build 300Tdi which is basically the same as the Td5 without the engine.
... and as far as the "zwaar punt" problem is concerned then if you drop of the lower UJ (the one attached to the stuur huis) and turn the steering wheel and it's gone then check the stuur huis by lifting the front wheels and moving them lock to lock by hand. If the "zwaar punt" is still there then drop off the steering damper at pitman arm end and repeat. If it's still there then it';s the stuur huis, if it is gine then it's the damper and if it is not there at all then check each of the UJ joints by moving them when they are not connected to the stuur huis.
I just replaced a 6 bolt stuur huis on a 200Tdi with exactly the same problem, the UJ's were fine.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Nicogroennl
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 12 Okt 2013, 00:06
- Locatie: Munnekeburen
Re: zwaar punt tijdens sturen
Rob,
Gaat dit ook op voor een series III?
Gaat dit ook op voor een series III?
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*
1*
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: zwaar punt tijdens sturen
Nicogroennl schreef:Gaat dit ook op voor een series III?
Yes and No.
There are no UJ joints in the steering system however the diagnosis process can work the same way.
The thing with a Series III is that you have the column connected to a worm gear inside the stuurhuis on the bulkhead which then moves the arm on the side of the stuurhuis which is connected via 2 stuurkogels and a rod to the steering relay in the front chassis cross member, this then turns the shaft in the relay which is held in place by a large spring and bushes and then moves the drop arm via another stuur kogel and stuur stang to the RH Wheel which then moves the spoor stang and pushes or pulls the LH wheel.
The problem with the series is that you have 6 stuur kogels, a mechanical worm gear stuur huis with shims and a relay.
That said, if the adjustment on the stuurhuis is correct (via the nut on the side of the stuur huis behind the mud shield on the inner wing) then it's simply a case of looking at which kogel has a zwaar punt or it could be the steering relay itself. I have on one occasion on a 2.6 Station Wagon had the inner bearing at the top of the steering column fail which created a zwaar punt but also the steering wheel had some lateral movement on it.
Rob
Laatst gewijzigd door RobStewart op 14 Jan 2014, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten