Diefstalbeveiliging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ray

Re: Diefstalbeveiliging

Berichtdoor Ray » 13 Jan 2014, 14:22

Ha Roger, op mijn D3 had ik op verzoek van de verzekering een klasse 5 alarm/voertuigvolgsysteem van Cobra met doormelding naar een PAC.
Werkte altijd prima. Ik heb de D3 niet meer en rijdt nu zakelijk een Mitsu Outlander PH@V (niet allemaal gaan tieren en vloeken svp, heb een Defender voor het rijplezier). Daar is in verzekeringsland veel om te doen aangezien er een enorme diefstalgevoeligheid aan dit soort plug-in hybrides wordt toegekend. De reden is dat er in het oostblok veel "vraag" schijnt te zijn naar dit soort auto's. Heeft te maken met regelgeving voor taxi's, in geloof ik Moskou, die elektrisch/hybride moeten zijn.

Omdat deze auto's potentieel diefstal gevoelig zijn, stellen verzekeraars extra eisen. Een normaal alarm vindt men al niet meer afdoende en schijnt men onvoldoende vertrouwen te hebben in GPS/GSM gebaseerde oplossingen. Daar is een aantal jaar geleden LoJack als alternatief voor gekomen, maar dat leidt blijkbaar ook nog niet tot voldoende succes bij terugvinden heb ik me laten vertellen door een verzekeraar. Met name de medewerking van de autoriteiten buiten onze landsgrenzen laat te wensen over. Wat ik dan wel frappant vind is dat het succespercentage bij een GPS gebaseerd voertuigvolgsysteem blijkbaar toch zeer hoog is volgens jouw post.

Ik zie onder de Outlander rijders nu twee bewegingen ontstaan, ingegeven door de verzekeringseisen:
1) alarm in combinatie met een extra token (DriverCard). Betekent dat je een extra "ding" bij je moet hebben om de auto te laten werken.
2) mechanische beveiliging (BearLock), wat inhoudt dat je door middel van een sleutel een slot op je pook/stuur moet ontsluiten voordat je kunt rijden.

Dus geen voertuigvolgsystemen, maar extra beveiliging op de auto die overigens ook niet meer op de Canbus mogen zijn aangesloten.

Terug naar “Techniek”