Hallo!
Gisteren de hoofdcylinder van de koppeling vervangen door een Delphi LM38606 (stc500100g volgens de webshop).
De oude was lek. De slag van het werkelijk ontkoppelen werd steeds kleiner/korter en er lag een natte plek onder het pedaal.
Auto is een Defender 90, 200TDi met LT77s (geen conversie).
Verwisselen ging niet al te moeilijk met behulp van de LRCH Kennisbank.
Vloeistof in het reservoir, rustig pompen, ontluchten bij ‘slaafcylinder’, bijvullen enz.
Er lijkt nu alleen ergens een probleem. Er is geen druk te bespeuren (wel komt de vloeistof er onderin uit).
Het pedaal blijft onderin zitten als ik m’n voet er afhaal en moet ik hem omhoog trekken met de hand (die veer vanaf de hendel naar de bovenste bout rechts zit er op).
Wat mij opvalt, is dat de pen van de oude cylinder vanzelf weer naar buiten komt na dat ik die met de hand naar binnen druk (onderdeel los in ’n bakschoef).
Waar moet ik naar kijken?
Hoort er een (krachtige) veer in de hoofdcylinder te zitten die de pen weer terugduwt?
Alvast bedankt!
Jelle
Hoofdcylinder koppeling probleem
- RobStewart
Re: Hoofdcylinder koppeling probleem
Morning Jelle,
Just a couple of questions.
If you clamp off the flexible jump hose that runs from the bulkhead to the gearbox do you then get pressure on the pedal?
If so then then the problem is either in the slave cylinder, the jump hose itself could be ballooning or there is a problem in the clutch itself.
If you do not get pressure even with the hose clamped off then the problem is in the new master cylinder
Rob
Just a couple of questions.
If you clamp off the flexible jump hose that runs from the bulkhead to the gearbox do you then get pressure on the pedal?
If so then then the problem is either in the slave cylinder, the jump hose itself could be ballooning or there is a problem in the clutch itself.
If you do not get pressure even with the hose clamped off then the problem is in the new master cylinder
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Hoi Rob,
Goede tip! Dank daar voor.
Iemand had me al gewaarschuwd dat die cylinders soms al stuk zijn voor dat ze gemonteerd zitten.
Maar weet jij of er een veer in die master zit die de pen vanzelf naar buiten duwt?
Thanx!
Jelle
Goede tip! Dank daar voor.
Iemand had me al gewaarschuwd dat die cylinders soms al stuk zijn voor dat ze gemonteerd zitten.
Maar weet jij of er een veer in die master zit die de pen vanzelf naar buiten duwt?
Thanx!
Jelle
- RobStewart
Halge schreef:Maar weet jij of er een veer in die master zit die de pen vanzelf naar buiten duwt?
Yes there is, now it's interesting that you have the return spring on the pedal which doesn't pull the pedal back, the 300Tdi and Puma had the torsion spring EDP7510L that kept the pedal to the floor if there was no pressure. The 200Tdi and earlier and Td5 all had the return spring.
So if the pedal stays in the floor and there is no air in the system we are looking at some sort of mechanical failure on the actuating mechanism on the pedal ? or some sort of blockage on the stangetje of the master cylinder.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
er waren modellen waar het pedaal bij forse lekkage (en dus gebrek aan tegendruk) bij volledig intrappen niet terug kwam omdat de veer dan voorbij een kantelpunt kwam voor het kantelpunt trok de veer het pedaal omhoog, voorbij het kantelpunt dieper.. geen idee of een def200 tdi zo'n veer heeft, is te lang geleden..
Bij andere modellen had je een veertje om het asje van het pedaal dat met een haakje om het pedaal en aan de andere kant achter de bevestiging haakte en zo het pedaal terug drukte (dat veertje brak ook vaker bij de D1)
Bij andere modellen had je een veertje om het asje van het pedaal dat met een haakje om het pedaal en aan de andere kant achter de bevestiging haakte en zo het pedaal terug drukte (dat veertje brak ook vaker bij de D1)
gone
Het is inderdaad voorbij 'n kantelpunt o.i.d.
Heb een langere leiding aan de ontluchtingsnippel gezet zodat ik kon zien wat er gebeurd bij het indrukken van het pedaal.
Kwam toch best nog veel lucht naar boven. Had er al iets van 150cc doorgepompt eerder...
Maar naar enige... "gebeden" was daar dan toch druk! Het pedaal wordt dan blijkbaar genoeg teruggeduwd terug voorbij dat punt.
Wellicht dat het ritueel van DOT4 in m'n haar, gezicht en de halve carport aan de oplossing heeft bijgedragen!
Ik mag toch hopen dat de persoon, die de "makkelijk bereikbare" locatie van die nippel zo achter de uitlaatbocht heeft bedacht, nu het magazijn staat aan te vegen.
Heb een langere leiding aan de ontluchtingsnippel gezet zodat ik kon zien wat er gebeurd bij het indrukken van het pedaal.
Kwam toch best nog veel lucht naar boven. Had er al iets van 150cc doorgepompt eerder...
Maar naar enige... "gebeden" was daar dan toch druk! Het pedaal wordt dan blijkbaar genoeg teruggeduwd terug voorbij dat punt.
Wellicht dat het ritueel van DOT4 in m'n haar, gezicht en de halve carport aan de oplossing heeft bijgedragen!
Ik mag toch hopen dat de persoon, die de "makkelijk bereikbare" locatie van die nippel zo achter de uitlaatbocht heeft bedacht, nu het magazijn staat aan te vegen.