zakkend koelwaterniveau P38 V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
p38experiment

zakkend koelwaterniveau P38 V8

Berichtdoor p38experiment » 09 Jan 2014, 23:21

Hallo,

Eigenlijk een beetje oneigenlijk onder topic defender maar gezien het antwoord van Roger als p38 eigenaar een vraagje..
2 jaar geleden nieuwe motor in mijn P38 laten zetten vanwege een cracked blok. Alles nieuw en 17K 'geinvesteerd'. Vanaf de eerste km verlies van koelwater. Laten afpersen. Alleen loszittende wartel, lekke slangen en te los zittende slangenklemmetjes worden als boosdoeners aangemerkt. Net auto weer terug uit Udenhout. CO2 meting blijkt goed. Alleen slangenklem op radiateur zou probleem zijn. Na een uur rijden alweer koelwater kwijt. Ik vul koelwater tot lasnaad bij. Zou het kunnen zijn dat mijn P38 ook een eigen niveau zoekt onder het 'min-niveau' zoals bij TD5? Motor loopt verder geweldig goed. Voor de zekerheid thermostaat vervangen? Ik baal enorm dat ik na zon investering elke keer weer met het bekende kluitje naar huis ga.... Nog tips?

Groet, Hans
RR p38 4.6 HSE 1997

Roger72

Re: zakkend koelwaterniveau P38 V8

Berichtdoor Roger72 » 09 Jan 2014, 23:31

zoals je zelf al aangaf is je vraag redelijk off topic voor het topic over de Td5, dus even een nieuw topic aangemaakt voor je vraag. :mrgreen:
Ik ben moderator-af.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jan 2014, 23:34

Zakt het water ook verder als je niet bij vult, of blijft het nadat het gezakt is tot een bepaald niveau niet meer verder?

ik ken het "zelf niveau bepalen" niet van de P38, wel wil de P38 nog weleens lekken bij de leidingen van de kachel, aan de bijrijderskant onder het dash op de tunnel. Die leidingen dichten af met o-ringen en die willen wel eens gaan lekken, vloerbedekking niet vochtig in de omgeving daar?
gone

p38experiment

Berichtdoor p38experiment » 09 Jan 2014, 23:48

Voor de laatste 'reparatie' bleef niveau doorzakken. Zal het niveau nu even niet bijvullen om te zien wat er gebeurt. Ook al aan kachel gedacht maar geen nattighied bij tunnel/vloerbedekking. In motorruimte veel sporen van koelvleoistof. Vooral op blok bij laatste cylinders. Dacht zelf aan koppakking maar volgens diagnose in Udenhout niet het probleem... Motor heeft nu 40K km gelopen. Als ik de auto ergens parkeer, ruikt alles naar koelwater... Ben wel klaar met de mannen in Udenhout maar ja om nu de auto weer naar een andere garage te brengen blijven de kosten maar oplopen
RR p38 4.6 HSE 1997

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jan 2014, 23:51

waar op het blok, aan de kant van het reservoir of aan de bestuurderskant, en waar op het blok bij de achterste cilinders zie je het water? onder de bougies (bij het uitlaatspruitstuk dus) of??

wie heeft de nieuwe motor geplaatst, en is dat een complete motor geweest, of alleen het blok met de koppen en in de rest overgezet van de oude motor?
gone

p38experiment

Berichtdoor p38experiment » 10 Jan 2014, 00:11

Revisie is gedaan in Oisterwijk (nu Udenhout). Blok is nieuw met gemodificeerde cylinderbussen. Ook krukassen etc, is nieuw. Koppen zijn volgens mij overgezet.
Had de RR voordat ik naar Udenhout ging naar een plaatselijke garage gebracht (heb nog een Volvo..). Daar was de diagnose koppakking maar ja is niet echt bekend met de P38.. Zal even vragen waar percies koelwater te zien was. Overal sporen te zien en in ieder geval bij beide blokken bij de achterste cylinders. Het wordt daar het heetst... Misschien dat koelwater wordt geloosd uit expansievat omdat thermostaat niet goed werkt. Dan zit het koelwater overal....
RR p38 4.6 HSE 1997

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 10 Jan 2014, 00:14

p38experiment schreef:Alles nieuw en 17K 'geinvesteerd'. Vanaf de eerste km verlies van koelwater.

Ik mag toch hopen dat je garantie hierop hebt? Een nieuwe motor die in feite vanaf de eerst km problemen heeft. :shock: Je hebt al een vermogen uitgegeven en dit klinkt niet bemoedigend. Want ik neem dan aan dat je ook al twee jaar loopt te sleutelen aan dit blok hiermee.

Overigens, heb je al een snuffeltest laten doen op dit blok?

p38experiment

Berichtdoor p38experiment » 10 Jan 2014, 00:25

Tja, ze houden vol dat het niet de koppakking is. Verder in het algemeen nogal lomp daar. Wat moet je dan he...
Ze hebben inderdaad een test uitgevoerd. Conclusie geen verhoogd HC in koelwater. Koelsysteem is afgeperst. Euvel zou slangenklem zijn maar ben na 3 dagen alweer half litertje kwijt. En ja sinds eerste km al gedoe en een liter of 20 bijgevuld. Het valt me wel op dat er bij lange ritten minder uit gaat dan bij korte ritten. Dat kan ik niet plaatsen.
RR p38 4.6 HSE 1997

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jan 2014, 01:00

p38experiment schreef:......... Vanaf de eerste km verlies van koelwater. Laten afpersen. Alleen loszittende wartel, lekke slangen en te los zittende slangenklemmetjes worden als boosdoeners aangemerkt. Net auto weer terug uit Udenhout. CO2 meting blijkt goed. Alleen slangenklem op radiateur zou probleem zijn. ................
Groet, Hans

Thomas Td5 schreef:Overigens, heb je al een snuffeltest laten doen op dit blok?

Snuffeltest is CO2 test Thomas......

het is bijna schandalig dat je al twee jaar met dit probleem moet rond rijden...
het is van belang uit te vinden waar het water naar buiten komt, en aan de hand daarvan verder te zoeken.
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 10 Jan 2014, 11:56

p38experiment schreef:Tja, ze houden vol dat het niet de koppakking is. Verder in het algemeen nogal lomp daar. Wat moet je dan he...

Second opinion halen ergens anders?

Je bent nu al twee jaar verder en 17.000 euro armer naar eigen zeggen. Waarom wil men niet eens kijken naar de koppakking? Ondanks aandraaien van wartels, vervangen van slangen etc. blijft je auto water lekken. Als die houding zo blijft dan zie ik niet hoe je hier uit moet komen.

Terug naar “Techniek”