Vanwege het uitbouwen van de LPG installatie uit mijn Land Rover 110 (1984) ben ik nu bezig met het afstellen op benzine. Dit gaat heel moeizaam en ik zou daarom graag jullie advies willen hebben. Alvast bedankt!
Het volgende heb ik geconstateerd en al gedaan:
-Het gaat over een Land Rover 110 uit 1984. Volgens de papieren zou er een 2.25 liter benzine motor in moeten zitten.
-Voorheen liep hij voornamelijk op LPG. Vanwege de nieuwe belastingmaatregelen heb ik deze uitgebouwd.
-De motor liep heel slecht op benzine -> hoge CO uitstoot (8%) en veel roet. Op LPG liep hij wel goed.
-Ik heb de carbarateur gereviseerd -> nieuwe vlotternaald, pakkingen, etc. -> Hij loopt nu een stuk beter, start meteen, stabiel, etc. Maar nog steeds is er rook waarneembaar
-Tijdens mijn schoonmaakactie zag ik dat er verschillende sproeiers in zaten: F30 en F39. Volgens mijn zoektocht op internet zou dit alleen de bedoeling zijn bij 2.5 liter blok en niet de 2.25 liter. Dan zou er twee keer F30 in moeten zitten. Ik denk dat de idle jets nu ook niet correct zijn.
Op de volgende link lees ik dat dit geen probleem zou moeten zijn:
http://www.glencoyne.co.uk/carbs.htm Maar is dit ook zo?
-Verder lees ik op dit forum dat het afstellen van een Weber 32/34 DMTL op een 2.25 liter blok een probleem kan zijn. --> te rijk mengsel op stationair toerental.
-Ik zie ook dat de vorige eigenaar de carburateur er later heeft opgezet. Ik zie namelijk een getal van 98 erin gestanst staan. Ik maak hier uit op de carburateur uit 1998 komt. Hoe zou ik kunnen zien of dat de motor ook niet geupgraded is?
Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen? Sproeiers vervangen voor de originele twee keer F30? En de idle jets ook? Heeft dit veel invloed op het mengsel? Ik kan nu namelijk draaien aan het mengselverhouding wat ik wil, maar de rook verdwijnt nog niet.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
oneten '84 2,25B Weber 32/34 DMTL afstellen
- RobStewart
Re: Weber 32/34 DMTL op 110 2.25 liter
If it's a 1984 2,25 benzine then the engine number will probably be either 10H or 11H. The 2.5 was introduced in 1984 for the 1985 model year and the engine number would be 17H
Which set of instructions are you using for the carb?
I have uploaded the relevant section from the Land Rover Workshop Manual (in Dutch) on the kennisbank http://www.lrch.nl/node/1203
On the subject of the jets, there is little to choose from either the 2,25 or 2,5 versions the biggest difference is in the idler.
Rob.
Which set of instructions are you using for the carb?
I have uploaded the relevant section from the Land Rover Workshop Manual (in Dutch) on the kennisbank http://www.lrch.nl/node/1203
On the subject of the jets, there is little to choose from either the 2,25 or 2,5 versions the biggest difference is in the idler.
Rob.
Laatst gewijzigd door RobStewart op 08 Jan 2014, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Hallo Rob,
Allereerst bedankt voor je antwoord. Het gaat inderdaad om een motor met het nummer begint met 11H. Dus dat lijkt op 2.25 liter motor.
Ik heb hier het Nederlandse handboek liggen van de 90/110, drie mappen. Maar het reviseren van een 4 cilinder carburateur lijkt te ontbreken.
Bedankt voor de link, dit is een stuk uitgebreider. Verder heb ik de manual gebruikt die bij de revisieset zat. Ik alles nog eens nalopen aan de hand van deze manual om er zeker van te zijn dat ik niks ben vergeten.
Is het een optie om de idler jets te vervangen door de degene die er origineel in moeten?
Zal dit veel effect hebben?
Allereerst bedankt voor je antwoord. Het gaat inderdaad om een motor met het nummer begint met 11H. Dus dat lijkt op 2.25 liter motor.
Ik heb hier het Nederlandse handboek liggen van de 90/110, drie mappen. Maar het reviseren van een 4 cilinder carburateur lijkt te ontbreken.
Bedankt voor de link, dit is een stuk uitgebreider. Verder heb ik de manual gebruikt die bij de revisieset zat. Ik alles nog eens nalopen aan de hand van deze manual om er zeker van te zijn dat ik niks ben vergeten.
Is het een optie om de idler jets te vervangen door de degene die er origineel in moeten?
Zal dit veel effect hebben?
Die F30 en F39 zijn niet de sproeiers maar de emulsie buizen.
De sproeier bezetting van de 32/34DMTL van de 2,25 is.
primair:
stationair sproeier 55
luchtcorrectie sproeier 160-emulsiebuis F30-hoofdsproeier 110
Secundair:
stationair sproeier 60
Luchtcorrectie sproeier 160-emulsiebuis F30-hoofdsproeier 115
De 32/34DMTL van de 2,5.
Primair:
stationair sproeier 52
Luchtcorrectie sproeier 160-emulsiebuis F30-hoofdsproeier 112
Secundair:
stationair sproeier 60
luchtcorrectiesproeier 190-emulsiebuis F39-hoofdsproeier 112
Groet,
Eric.
De sproeier bezetting van de 32/34DMTL van de 2,25 is.
primair:
stationair sproeier 55
luchtcorrectie sproeier 160-emulsiebuis F30-hoofdsproeier 110
Secundair:
stationair sproeier 60
Luchtcorrectie sproeier 160-emulsiebuis F30-hoofdsproeier 115
De 32/34DMTL van de 2,5.
Primair:
stationair sproeier 52
Luchtcorrectie sproeier 160-emulsiebuis F30-hoofdsproeier 112
Secundair:
stationair sproeier 60
luchtcorrectiesproeier 190-emulsiebuis F39-hoofdsproeier 112
Groet,
Eric.
Inderdaad, ik moet zeggen emulsie buizen. Is het raadzaam om hiermee te starten deze te vervangen?
Die F39 emulsiebuis is van de secundaire trap en heeft dus niet veel invloed op de stationair loop.
In de emulsiebuizen worden de lucht en de benzine vermengt zodat er een goed brandbaar mengsel ontstaat maar doen voor de stationair loop niet zo heel veel.
De nummering van de Weber emulsiebuizen heeft trouwens niets te maken met de doorlaat zoals de nummers die op de sproeiers staan. De Weber emulsiebuizen zijn chronologisch genummerd op volgorde van ontwikkeling.
Een 2,25 kan heel goed lopen op een 32/34DMTL van een 2,5. Ik heb op mijn 11H blok(2,25) ook eentje van een 2,5 en het mengsel is over het hele toerenbereik prima(moet ik er wel bij vermelden dat ik een geflowde Turner kop heb). Ik heb een AFR-meter gemonteerd dus ik kan altijd zien wat het mengsel doet.
Stationair loopt hij inderdaad een heel klein beetje aan de rijke kant maar niets extreems.
Ik heb er hier nog 1 liggen voor een 2,5 en ik heb er nog 1 voor een 2,25. Ik was van plan de sproeiers en emulsiebuizen van de 2,25 versie ff over te schroeven in degene die nu op mijn blok zit. Gewoon eens om te kijken wat het mengsel dan doet,maar omdat ik meestal op gas rij is het er nog niet van gekomen(geen prioriteit).
Als je de juiste sproeiers wil aanschaffen kan dat bijhttp://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm of bij http://www.fastroadcars.co.uk/shop/.
De laatste is goedkoper.
Groet,
Eric.
In de emulsiebuizen worden de lucht en de benzine vermengt zodat er een goed brandbaar mengsel ontstaat maar doen voor de stationair loop niet zo heel veel.
De nummering van de Weber emulsiebuizen heeft trouwens niets te maken met de doorlaat zoals de nummers die op de sproeiers staan. De Weber emulsiebuizen zijn chronologisch genummerd op volgorde van ontwikkeling.
Een 2,25 kan heel goed lopen op een 32/34DMTL van een 2,5. Ik heb op mijn 11H blok(2,25) ook eentje van een 2,5 en het mengsel is over het hele toerenbereik prima(moet ik er wel bij vermelden dat ik een geflowde Turner kop heb). Ik heb een AFR-meter gemonteerd dus ik kan altijd zien wat het mengsel doet.
Stationair loopt hij inderdaad een heel klein beetje aan de rijke kant maar niets extreems.
Ik heb er hier nog 1 liggen voor een 2,5 en ik heb er nog 1 voor een 2,25. Ik was van plan de sproeiers en emulsiebuizen van de 2,25 versie ff over te schroeven in degene die nu op mijn blok zit. Gewoon eens om te kijken wat het mengsel dan doet,maar omdat ik meestal op gas rij is het er nog niet van gekomen(geen prioriteit).
Als je de juiste sproeiers wil aanschaffen kan dat bijhttp://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm of bij http://www.fastroadcars.co.uk/shop/.
De laatste is goedkoper.
Groet,
Eric.
Hallo Eric,
Bedankt voor de reactie. Ik zal eens testen of dat het aan de emulsiebuizen/sproeiers ligt. Ook het feit dat F30 en etc niks te maken heeft met de lengte is een interessant idee. Misschien dat er dan nog iets meer aan de hand is? Ik ga in ieder geval zaterdag weer eens verder zoeken.
Ik houd je op de hoogte!
Gr.
Eric
Bedankt voor de reactie. Ik zal eens testen of dat het aan de emulsiebuizen/sproeiers ligt. Ook het feit dat F30 en etc niks te maken heeft met de lengte is een interessant idee. Misschien dat er dan nog iets meer aan de hand is? Ik ga in ieder geval zaterdag weer eens verder zoeken.
Ik houd je op de hoogte!
Gr.
Eric
Hallo Eric, Rob,
Vandaag naar de RDW geweest en hij is door de keuring gekomen. De CO uitstoot is nu acceptabel, rond de 0.5%.
Uiteindelijk heb ik er een stuk mee gereden. Thuis verdere afstelling gedaan met een CO meter en nu rookt hij ook niet meer. Behalve de revisieset heb ik niets meer vervangen. Dus ook niet meer de sproeiers. Hij loopt nu ook perfect! Wat meer vermogen ook.
Bedankt voor jullie advies!
Gr. Eric
Vandaag naar de RDW geweest en hij is door de keuring gekomen. De CO uitstoot is nu acceptabel, rond de 0.5%.
Uiteindelijk heb ik er een stuk mee gereden. Thuis verdere afstelling gedaan met een CO meter en nu rookt hij ook niet meer. Behalve de revisieset heb ik niets meer vervangen. Dus ook niet meer de sproeiers. Hij loopt nu ook perfect! Wat meer vermogen ook.
Bedankt voor jullie advies!
Gr. Eric
- RobStewart
Fantastic news Eric, well done
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery