Hallo,
In mijn D3 zit er een standaard CD-400 radio waar één van de groen lampjes (led) niet van werkt.
Ook is er een knop die vast zit.
Iemand ervaringen met deze radio te openen?
Is het te vervangen als je soldeer ervaring hebt?
>gezien er geen reacties komen zal ik het spul zelf eens opengooien en jullie op de hoogte houden....ondertussen zijn reactie welkom.
Groeten
Glenn
CD-400 radio: lampjes en knopjes hoe herstellen? (FIXED)
CD-400 radio: lampjes en knopjes hoe herstellen? (FIXED)
Laatst gewijzigd door Glenn op 20 Mar 2015, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Re: CD-400 radio: lampjes en knopjes hoe herstellen?
Hallo,
Ik heb de radio gedemonteerd uit de wagen.
Zeer eenvoudig te doen.
Eens de radio afgekoppeld is, heb ik de frontplaat gedemonteerd:
- 4 torx schroefjes uit draaien, dan voorzichtig de lipjes of clips naar buiten klikken met de nagels en ze komt van de radio.
- Vervolgens de 2 flatcables of te wel de platte bedrading die van de radio naar het paneel loopt uitschuiven van de witte contactfiches, eerst de borging naar achteren duwen
- naar gelang waar je moet zijn (bij mij het midden paneel) afschroeven met kleine torx schroevendraaier (vijsje of 8)
- grijze houder demonteren door het kunststof aan de bevestigingen los te maken
- voorzichtig grijze houder naar buiten trekken
- nu kan je bij de knopjes en met wat 'nieuwe' plastiek lipjes te lijmen aan de knopjes werken ze weer (kan wat prutsen zijn)
Oja, mijn lampjes waren niet kapot, in één van de knopjes zat een soort lijm door de vorige eigenaar aangebracht, deze belemmerde de licht doorlaat.
Hier wat foto's (krijg ik niet volledig in beeld)

Ik heb de radio gedemonteerd uit de wagen.
Zeer eenvoudig te doen.
Eens de radio afgekoppeld is, heb ik de frontplaat gedemonteerd:
- 4 torx schroefjes uit draaien, dan voorzichtig de lipjes of clips naar buiten klikken met de nagels en ze komt van de radio.
- Vervolgens de 2 flatcables of te wel de platte bedrading die van de radio naar het paneel loopt uitschuiven van de witte contactfiches, eerst de borging naar achteren duwen
- naar gelang waar je moet zijn (bij mij het midden paneel) afschroeven met kleine torx schroevendraaier (vijsje of 8)
- grijze houder demonteren door het kunststof aan de bevestigingen los te maken
- voorzichtig grijze houder naar buiten trekken
- nu kan je bij de knopjes en met wat 'nieuwe' plastiek lipjes te lijmen aan de knopjes werken ze weer (kan wat prutsen zijn)
Oja, mijn lampjes waren niet kapot, in één van de knopjes zat een soort lijm door de vorige eigenaar aangebracht, deze belemmerde de licht doorlaat.
Hier wat foto's (krijg ik niet volledig in beeld)

Dit zijn de knopjes van de radio op de printplaat + de LED's

Dit is het grijze paneeltje die alles wat extra op z'n plaats houdt en het licht verdeelt

Achter de grijze plaat zitten de witte knopjes, links is OK, de rechtse is het lipje van afgebroken.
Goed bezig Glenn,
Zijn er volgens mij maar weinig hier die hun vingers willen of durven branden aan electronica of er kaas van gegeten hebben, waaronder ondergetekende
Te veel / vaak zooi open geschroefd en van de regen in de drup gekomen 
Ik denk ook dat dat de reden is dat er geen reacties komen, omdat dit een redelijk grijs gebied is
Beschouw jezelf dus als een baanbreker, en neem van mij aan men leest met belangstelling mee wat je vorderingen betreft.
Luke
Zijn er volgens mij maar weinig hier die hun vingers willen of durven branden aan electronica of er kaas van gegeten hebben, waaronder ondergetekende
Ik denk ook dat dat de reden is dat er geen reacties komen, omdat dit een redelijk grijs gebied is
Beschouw jezelf dus als een baanbreker, en neem van mij aan men leest met belangstelling mee wat je vorderingen betreft.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Op circuitsonline.net is er op het forum de afdeling voertuigelektronica: http://www.circuitsonline.net/forum/section/24. Altijd zeer behulpzame mensen.
Dank voor de lovende woorden Luke!
Het is ook niet de eerste keer dat ik aan elektronica durf te werken. Wél van de Discovery 3 dus...was voor mij ook een ontdekking maar de onderdelen van Land Rover zijn vaak nog te herstellen. Bovendien was het van de radio niet echt een elektronice probleem maar een mechanisch defect.
Bij m'n D1 waren er ook veel kwaaltjes zoals de lichtschakelaars en zo die ingebrand waren (ook kunnen herstellen).
Het zou te zot zijn om een nieuwe unit te moeten kopen voor een knopje die niet werkt hé.
Na deze succesvolle radio herstelling, staan volgende 'elektronische' punten nog op mijn agenda voor de Discovery 3:
1- Probleem oplossen van de uitvallende achterruiten
2- De FBH voorzien van een Webasto 1533 timer (reeds gekocht) maar daar zijn reeds posts van terug te vinden. Volgende week begin ik deze te installeren.
3- Verstralers monteren voorjaar
4- Lier monteren voorjaar
5- Aankoop van een diagnose toetel (waarschijnlijk een LYNX)...maar ik ben er nog niet volledig uit.
LandRover = altijd wat avontuur
Groetjes,
Glenn
Het is ook niet de eerste keer dat ik aan elektronica durf te werken. Wél van de Discovery 3 dus...was voor mij ook een ontdekking maar de onderdelen van Land Rover zijn vaak nog te herstellen. Bovendien was het van de radio niet echt een elektronice probleem maar een mechanisch defect.
Bij m'n D1 waren er ook veel kwaaltjes zoals de lichtschakelaars en zo die ingebrand waren (ook kunnen herstellen).
Het zou te zot zijn om een nieuwe unit te moeten kopen voor een knopje die niet werkt hé.
Na deze succesvolle radio herstelling, staan volgende 'elektronische' punten nog op mijn agenda voor de Discovery 3:
1- Probleem oplossen van de uitvallende achterruiten
2- De FBH voorzien van een Webasto 1533 timer (reeds gekocht) maar daar zijn reeds posts van terug te vinden. Volgende week begin ik deze te installeren.
3- Verstralers monteren voorjaar
4- Lier monteren voorjaar
5- Aankoop van een diagnose toetel (waarschijnlijk een LYNX)...maar ik ben er nog niet volledig uit.
LandRover = altijd wat avontuur
Groetjes,
Glenn