Verzinken Defender onderdelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Verzinken Defender onderdelen

Berichtdoor Edward » 16 Jan 2014, 09:58

Lucas van Lierop schreef:Allemaal leuk over die verhalen over chassis gaat 27 jaar mee enzo maarrrr.. body's van staal zoals mijn Disco roesten als een malle. Ik ben dus erg blij dat de mijne verzinkt is, niet omdat ie nu 40 jaar meegaat maar wel omdat ie zolang ie meegaat gewoon niet roest want ik heb een enorme hekel aan roest.

Groet

Hij roest wel, want de zink 'roest' ook. En het blijft een chassis van pisbakken staal. Dus als er een plekje niet goed geraakt is of er komen scheurtjes in de zink waar modder blijft liggen en dat blijft liggen "want het chassis is verzinkt en hoeft geen onderhoud". Kan je uit ervaring vertellen dat bijvoorbeeld een G chassis dan na slechts 10 jaar alweer slechte plekken vertoont....

Goed schoonmaken blijft nodig. En verzinken wordt ook niet afgeraden, het nut wordt voor sommige onderdelen in twijfel getrokken. Ashuizen e.d. gaan verzinken is gewoon niet erg nodig. En als je ze zwart wilt hebben zelfs erg veel werk op de hals halen. De hechting op zink is gewoon minder.

Met verzinken is niks mis, maar het geen "heilige graal" zoals sommigen doen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 16 Jan 2014, 12:54

Daar ben ik het mee eens, zeker ashuizen idd, dat is "als het kan dan moet het". Ik heb ook mijn radiusarmen etc lekker laten zitten. Voor dun staal met veel holle ruimtes ben ik wel fan.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

one-ten

Berichtdoor one-ten » 20 Jan 2014, 18:59

We hebben vorig jaar een keer een Defender gerestaureerd. Bij deze auto hadden ze in 1989 al het chassis laten stralen en galvaniseren. Het gegalvaniseerde chassis is daarna niet meer behandeld met enig middel. Daarna is de auto jarenlang gebruikt voor het bevoorraden van een strandtent, de auto heeft veel zout gezien. Daarna heeft hij nog jaren buiten in de zeelucht opgeslagen gestaan op een grasveld (op gras stallen is meestal het einde van je chassis door al het vocht).

Toen wij de auto gingen repareren viel hij in stukjes uit elkaar, alles wat van staal was was door en door rot. Behalve de deuren, wonder boven wonder waren deze volledig gaaf. Ze hadden rubber dopjes van een ML behandeling, daar ben ik normaal geen voorstander van maar bij deze heeft het zeer goed geholpen. T-stijlen volledig kapot, alle verstevigingsbalkjes onder de achterbak verdwenen, schutbord stuk, vooras doorgeroest, trommelremmen één grote klomp roest, seatbox weg.
Het chassis was donkergrijs maar in 100% nieuwstaat, ook binnenin met de endoscoop geen spoortje roest te bekennen. Er zat echter zoveel zand in het chassis dat de endoscoop amper naar binnen wou. De klant wilde het graag zwart, dus we hebben hem licht laten stralen en zwart laten poedercoaten.
Maar zonder enige behandeling, ondanks vocht, zout, zeelucht en zand, bleek bijna 25 jaar misbruik geen enkel probleem voor het gegalvaniseerde chassis!

Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2014, 20:22

tja, vangrail langs de snelweg is ruim binnen de 25 jaar roestbruin.... zal verschil zijn in verzink methode ofzo
gone

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 20 Jan 2014, 21:50

one-ten schreef:We hebben vorig jaar een keer een Defender gerestaureerd. Bij deze auto hadden ze in 1989 al het chassis laten stralen en galvaniseren. Het gegalvaniseerde chassis is daarna niet meer behandeld met enig middel.
...
Maar zonder enige behandeling, ondanks vocht, zout, zeelucht en zand, bleek bijna 25 jaar misbruik geen enkel probleem voor het gegalvaniseerde chassis!

Leuk om te horen ;-), die van mij staat veilig in de stad, nouja veilig, d.w.z. ver van zoute zeelucht maar niet zo heel ver van een wijk waar 13 (!) jarige jongens rond de jaarwisseling 15 auto's in de fik gestoken hebben. Daar ben ik ondertussen veel banger voor dan roest (nog 3 maandjes en dan verhuizen...)

Over die vangrails, die staan i.t.t. een chassis wel weer de hele dag in weer en wind en op de weg wordt ook flink gestrooid. Daarnaast zie je vaak dat het gelijdelijk overgaat van verzinkt naar verroest maar niet meteen gatenkaas wordt.

Ow verzinken, je kan er over blijven lullen :-)
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Jan 2014, 08:05

Nou schijnt er inderdaad verschil te zitten in verzinken en verzinken, vraag me niet waarom, hoe of waar, want dat weet ik niet.

Ik weet wel dat ik aan aantal jaren geleden hier eens alle bouten van mijn imperiaal vervangen heb voor verzinkte bouten.
Wilde eigenlijk RVS maar omdat dat nog al prijzig was docht ik in verzinkt een goed alternatief gevonden te hebben.
NOT....ze waren nog eerder weg als gewone bouten.

Kan me alleen voorstellen dat het met het klimaat te maken heeft (2na zoutste klimaat ter wereld hier), maar het zal ongetweifeld ook te maken hebben met het verzinkproces.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Pike

Berichtdoor Pike » 05 Feb 2014, 19:00

Update: alleen chassis en bulkhead zijn naar de verzinker gegaan.
Rest onderdelen incl. chassis en bulkhead gaan volgende week naar de poedercoater!

Terug naar “Techniek”