*********************************MOD EDIT*************************************
zoals je zelf al zei, totaal off topic.... en daar was je al voor gewaarschuwd vandaag.
daarnaast is ook de vraag om commerciele diensten een vorm van commercie.
***************************BERICHT VERWIJDERD*****************************
Tja, ik haakte slechts in op wat Floris-Tim schreef, en naast de OT opmerking zat er ook een zinnig staartje aan.
Gelukkig is "vandaag" alweer gister, dus beginnen we weer met een schone lei.
Groeten MarcS
Verzinken Defender onderdelen
Re: Verzinken Defender onderdelen
een paar puntjes
1)
een defender van 1986 is 27 jaar dus het chassis ging 27 jaar mee...onverzinkt.
en nu opeens niet meer goed zonder dat t verzinkt is. ga je nu echt nog eens 27 jaar
rijden in de zelfde defender??....Land Rovers oldies zijn over 10 a 15 jaar gewoon verboden laat dat gezegd zijn. of vanwege dat er geen airbag in zit of omdat die geen roetfilter heeft of omdat
voor de werkgelegenheid beter is auto's ouder dan 15 jaar te verschrotten. dat er tegen die tijd zelfs een anti-PC-hoofdtractor-partij in de kamer zit. Zie wat er nu al gebeurd met de MRB
2)
Land Rover maakt een auto die 10 jaar mee moet kunnen gaan...doen alle fabrikanten.
dat Wij fanaten er opeens 20 30 en 40 jaar van maken kunnen zij niks aandoen.
3)
RVS is 5x duurder dan staal en alles wat je vast maakt aan rvs moet ook of RVS, niet minder edel zijn (alu mag wel,zink mag weer niet) of galvanisch gescheiden anders roest het even snel.
Een stalen chassis kost nu zo'n zeg een 1500,-??"dan dus 7500,- Het is ook brozer dan staal. het is ook moeilijker verwerkbaar (veel moeilijker) zeker in de persprocessen. Ja ken niet zomaar lassen aan RVS want dat moet je daarna wel afdoende behandelen. een hoekje aan elkaar prima maar een chassis aan de binnenkant?? weer door een bad heen. dus met RVS is thuis hobby-en echt voorbij.
4)
Dikker dan 10 mm staal roest niet door in 1 mensenleven dus waarom assen verzinken. de huid oxideert klaar. niet eraf borstelen, dan ligt het staal weer bloot aan het zuurstof zo gaat de
10 mm er dus en 2 jaar doorheen Oxide sluit het materiaal af van het zuurstof. ik heb nog nooit 1 schilder een spoorstaaf zien schilderen maar ook nog nooit doorgeroeste spoorstaven gezien.
Gr Mark
1)
een defender van 1986 is 27 jaar dus het chassis ging 27 jaar mee...onverzinkt.
en nu opeens niet meer goed zonder dat t verzinkt is. ga je nu echt nog eens 27 jaar
rijden in de zelfde defender??....Land Rovers oldies zijn over 10 a 15 jaar gewoon verboden laat dat gezegd zijn. of vanwege dat er geen airbag in zit of omdat die geen roetfilter heeft of omdat
voor de werkgelegenheid beter is auto's ouder dan 15 jaar te verschrotten. dat er tegen die tijd zelfs een anti-PC-hoofdtractor-partij in de kamer zit. Zie wat er nu al gebeurd met de MRB
2)
Land Rover maakt een auto die 10 jaar mee moet kunnen gaan...doen alle fabrikanten.
dat Wij fanaten er opeens 20 30 en 40 jaar van maken kunnen zij niks aandoen.
3)
RVS is 5x duurder dan staal en alles wat je vast maakt aan rvs moet ook of RVS, niet minder edel zijn (alu mag wel,zink mag weer niet) of galvanisch gescheiden anders roest het even snel.
Een stalen chassis kost nu zo'n zeg een 1500,-??"dan dus 7500,- Het is ook brozer dan staal. het is ook moeilijker verwerkbaar (veel moeilijker) zeker in de persprocessen. Ja ken niet zomaar lassen aan RVS want dat moet je daarna wel afdoende behandelen. een hoekje aan elkaar prima maar een chassis aan de binnenkant?? weer door een bad heen. dus met RVS is thuis hobby-en echt voorbij.
4)
Dikker dan 10 mm staal roest niet door in 1 mensenleven dus waarom assen verzinken. de huid oxideert klaar. niet eraf borstelen, dan ligt het staal weer bloot aan het zuurstof zo gaat de
10 mm er dus en 2 jaar doorheen Oxide sluit het materiaal af van het zuurstof. ik heb nog nooit 1 schilder een spoorstaaf zien schilderen maar ook nog nooit doorgeroeste spoorstaven gezien.
Gr Mark
in order of appearance
Discovery 2 Td5 2002 - Defender Td5 2002 - Defender 90 200TD -i 1985
En zo is het!
Zo las ik mijn chassis ook op de rails methode: http://tractorvideos.net/railroad-thermite-welding/

Zo las ik mijn chassis ook op de rails methode: http://tractorvideos.net/railroad-thermite-welding/
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:En zo is het!
Zo las ik mijn chassis ook op de rails methode: http://tractorvideos.net/railroad-thermite-welding/![]()
![]()
![]()
![]()
hahahaha.....heerlijk toch
in order of appearance
Wat zien we nou precies op edwards filmpje?
volgens mij het plaatselijk gieten van staal tussen de 2 rails.
correct?
maar is het dan niet zo dat die 2 railzen niet koud tegenmekaar mogen liggen, dat er dus een ruimte tussen moet zitten tbv het gietwerk?
volgens mij het plaatselijk gieten van staal tussen de 2 rails.
correct?
maar is het dan niet zo dat die 2 railzen niet koud tegenmekaar mogen liggen, dat er dus een ruimte tussen moet zitten tbv het gietwerk?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
ja? heb jij gezien dat de staven koud tegen elkaar lagen of niet? maar dit gaat weer behoorlijk offtopic.
wat mij meer verbaasd is dat ik altijd begrepen heb dat spoorstaven juist met ruimte gelegd worden zodat ze bij warmte plaats hebben om uit te zetten
wat mij meer verbaasd is dat ik altijd begrepen heb dat spoorstaven juist met ruimte gelegd worden zodat ze bij warmte plaats hebben om uit te zetten
gone
Op het fimpje kan ik niet zien of ze koud tegen mekaar liggen of niet, het is meer de vraag die bij me opkomt, of er dus wel of geen ruimte tussen zou moeten zitten tbv het gietproces.
Wel zwaar degelijk vakwerk, wat gezien de toepassing uiteraard ook wel nodig is.
Wel zwaar degelijk vakwerk, wat gezien de toepassing uiteraard ook wel nodig is.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:ja? heb jij gezien dat de staven koud tegen elkaar lagen of niet? maar dit gaat weer behoorlijk offtopic.
't Is nogal OffTopic:
Bij lang-gelast spoor zijn er om de zoveel tijd schuif-lassen die de uitzetting en krimp bij zomerzon en winterkou opvangen. Sinds het langgelaste spoor gaat het niet meer kdeng-kdeng kdeng-kdeng .. kdeng-kdeng kdeng-kdeng .. , bij de schuiflassen hoor en voel je wel wat, maar erg weinig. Overigens wordt heel veel spoor in lange lengten gelegd, zo'n spoorstaaf is door zijn lengte beweeglijker als je zou denken als je naar 10 cm ervan kijkt.
En iets minder OffTopic: Ook een railstaaf kan wegroesten, ik heb wellicht wel een plaatje. Railstaven worden gewoonlijk met een zekere regelmaat vervangen (alleen op een zijspoortje of op een fabrieksterein vind je wel eens doorgeroeste staven.
Groeten MarcS
-
Lucas van Lierop
Allemaal leuk over die verhalen over chassis gaat 27 jaar mee enzo maarrrr.. body's van staal zoals mijn Disco roesten als een malle. Ik ben dus erg blij dat de mijne verzinkt is, niet omdat ie nu 40 jaar meegaat maar wel omdat ie zolang ie meegaat gewoon niet roest want ik heb een enorme hekel aan roest.
Groet
Groet
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
sticmer schreef:4)
de huid oxideert klaar. niet eraf borstelen, dan ligt het staal weer bloot aan het zuurstof zo gaat de
10 mm er dus en 2 jaar doorheen Oxide sluit het materiaal af van het zuurstof.
Gr Mark
Ik ben geen materiaaldeskundige maar heb in mijn onderwijs-werkzame-tijd wel 10 jaar lang leerlingen verteld dat aluminium oxide een vast laagje vormt op het metaal, en dat dat bij staal niet gebeurd. Daarom moet staal altijd behandeld en aluminium kan " kaal" worden gebruikt toch?
Enne wat betreft die spoorstaven, ik zou eens gaan kijken in Limburg bij het spoor van de ZLSM. Die hebben wat stukjes waar de staven echt niet fris meer zijn (zijspoor bij Wijlre bv.) Maar dat is geen probleem omdat de dwarsliggers allang veel meer verrot zijn....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even