Buiten de Land Rovers heb ik een jaartje of 30 ervaring met verzinkte zooi en hoewel ik in Lucas zijn geval ook alles in de de zinkbak had gesmeten is het zeker niet zo zaligmakend als sommigen doen voorkomen.
Ga eens een keer bij een aanhangerboer kijken naar de ingeruilde aanhangers...........
De fout die veel mensen maken is dezelfde die Marc maakt in zijn betoog: aan de binnenkant heeft zink niets te lijden en DUS zal er niets gebeuren. Laat je in het chassis vuil en modder gewoon ophopen zonder onderhoud gaat het chassis net zo goed rotten want die zinklaag is dan in een paar jaar weg.....
Daarnaast heeft een chassis enorm veel flex en dat zorgt voor haarscheurtjes waar ook gewoon corrosie ontstaat.
Verzinken is het beste dat we hebben en ik vind het ongelooflijk dat iig het chassis niet affabriek verzinkt wordt, maar het vraagt gewoon onderhoud, aandacht en verzorging net als al het andere aan een auto........
Verzinken Defender onderdelen
Re: Verzinken Defender onderdelen
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verzinken Defender onderdelen
Dag Edward,
Ik weet ook wel dat zink ook oxideert, en al helemaal als er vochtige zooi in het spel is. (Kijk maar naar zinken dakgoten ... hoewel het daar 35 tot 75 jaar duurt voor ze door zijn.)
Maar zonder zink ben je nog beroerder uit. En het mooist (een RVS chassis is niet echt je dat - ik heb wel een deels RVS fiets, maar dat is een ander verhaal) zou een verzinkt en passend gelakt chassis bij de eerste montage zijn, en dan liefst een chassis dat direct rond de doorspoel- en afwateringsgaten geconstrueerd was. Maar dat is dan meer een "Utopia-gevalletje".
Groeten MarcS
Ik weet ook wel dat zink ook oxideert, en al helemaal als er vochtige zooi in het spel is. (Kijk maar naar zinken dakgoten ... hoewel het daar 35 tot 75 jaar duurt voor ze door zijn.)
Maar zonder zink ben je nog beroerder uit. En het mooist (een RVS chassis is niet echt je dat - ik heb wel een deels RVS fiets, maar dat is een ander verhaal) zou een verzinkt en passend gelakt chassis bij de eerste montage zijn, en dan liefst een chassis dat direct rond de doorspoel- en afwateringsgaten geconstrueerd was. Maar dat is dan meer een "Utopia-gevalletje".
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Jan 2014, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Whitehorse
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 25 Jun 2013, 18:47
- Locatie: Champagne-Ardenne, Frankrijk
- Contact:
Re: Verzinken Defender onderdelen
Ik begrijp even iets niet: het is toch algemeen bekend dat je verzinkt staal gewoon moet behandelen met primer en een paar lagen lak? Dat doen alle grote auto-fabrikanten en dan roest het echt voorlopig niet hoor....Op je chassis nog een paar lagen tectyl ofzo eroverheen tegen de steenslag of inderdaad: anti-steenslaglaag....
Oh, en dan Fluidfilm in de balken...
Oh, en dan Fluidfilm in de balken...
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Verzinken Defender onderdelen
Whitehorse schreef:Ik begrijp even iets niet: het is toch algemeen bekend dat je verzinkt staal gewoon moet behandelen met primer en een paar lagen lak?
Blijkbaar niet, getuige het best grote aantal gegalvaniseerde chassis die "mooi" grijs blinkend onder oa land rovers zitten
gone
Re: Verzinken Defender onderdelen
Zo'n discussie had ik even niet verwacht
!
Maar ik doe er mijn voordeel mee
!
Chassis wordt na verzinken in de coating gezet.
Het wegslijpen van eventuele klodders gaat mij iets te ver.
Ik denk dat mijn keiharde, verzinkte en spoten chassis er straks beter uitziet dan menig ander chassis
!
Een kloddertje hier en daar neem ik dan voor lief.
Het is tenslotte ook maar een chassis dat onder de auto zit en grotendeels niet zichtbaar is.
En zwart gespoten zie je daar sowieso weinig van.
Ik was vooral van plan in de auto te zitten en er niet onder te liggen.
Alhoewel met een Land Rover weet je dat nooit
!
Maar ik doe er mijn voordeel mee
Chassis wordt na verzinken in de coating gezet.
Het wegslijpen van eventuele klodders gaat mij iets te ver.
Ik denk dat mijn keiharde, verzinkte en spoten chassis er straks beter uitziet dan menig ander chassis
Een kloddertje hier en daar neem ik dan voor lief.
Het is tenslotte ook maar een chassis dat onder de auto zit en grotendeels niet zichtbaar is.
En zwart gespoten zie je daar sowieso weinig van.
Ik was vooral van plan in de auto te zitten en er niet onder te liggen.
Alhoewel met een Land Rover weet je dat nooit
- Whitehorse
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 25 Jun 2013, 18:47
- Locatie: Champagne-Ardenne, Frankrijk
- Contact:
Re: Verzinken Defender onderdelen
Nou, voor mij heb je dus groot gelijk! Succes man!
http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110
-
Erwin Lokhorst
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 27 Mei 2007, 13:01
- Locatie: Putten (Gld)
Re: Verzinken Defender onderdelen
Coaten is prima, zolang het maar geen poedercoaten is.
Goed bestand tegen mechanische beschadigingen, maar als die er eenmaal zijn roest het er nog harder onder door.
Goed bestand tegen mechanische beschadigingen, maar als die er eenmaal zijn roest het er nog harder onder door.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Verzinken Defender onderdelen
niet als dat poedercoaten op een fatsoenlijk behandelde zinklaag zit, dan wordt het bescgadigingetje dof zink kleurig en de rest gebeurt er niks. been there done that, 3 jaar gereden met een lierbumper die verzinkt en gepoedercoat was en vrij vroeg nadat ik die gemonteerd had is er een chipje van een paar mm² afgestoten op een hoekje en dat zag er 3 jaar later niet anders uit dan een paar dagen nadat het gebeurd is... de rest van de poedercoat niks aan de hand
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verzinken Defender onderdelen
Roger B. schreef:niet als dat poedercoaten op een fatsoenlijk behandelde zinklaag zit, dan wordt het bescgadigingetje dof zink kleurig en de rest gebeurt er niks. been there done that, 3 jaar gereden met een lierbumper die verzinkt en gepoedercoat was en vrij vroeg nadat ik die gemonteerd had is er een chipje van een paar mm² afgestoten op een hoekje en dat zag er 3 jaar later niet anders uit dan een paar dagen nadat het gebeurd is... de rest van de poedercoat niks aan de hand
Precies. Eventueel kan je ook wat verf in de beschadiging smeren, of eventueel wat epoxy-lijm.
Ik heb een setje uiterst degelijke bumperettes die verzinkt zijn en daarna gecoat. Inmiddels bijna vier jaar geleden haakte er een Peugeotje aan de linker bumperette en duwde daarmee het rear-X-member krom en mij van de weg. De bumperettes zitten inmiddels al weer 3-en-een-half jaar aan mijn auto en daar waar de coating beschadigd was heb ik gewoon wat verf in de krassen gepoetst -- niks roest en je ziet er hoegenaamd niks van.
Groeten MarcS
Re: Verzinken Defender onderdelen
Landmarcs schreef:Dag Edward,
(Kijk maar naar zinken dakgoten ... hoewel het daar 35 tot 75 jaar duurt voor ze door zijn.)
Groeten MarcS
Weet wel marc dat vroeger de standaard dikte van zinkwerk voor deze toepassingen 2 mm dik was..
tegenwoordig is de standaard diktemaat 1 mm , van rheinzink.
in beide dus niet echt vergelijkbaar met de dikte van de zinklaag die op een chassis wordt aangebracht.
maar wil je nou kunstwerk op zinkgebied zien, welliswaar niet op chassis's;
www.zinkopmaat.nl..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten