Tectyleren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Tectyleren

Berichtdoor Ron63 » 24 Jan 2015, 11:23

Dat een gegalvaniseerd een meerwaarde geeft geloof ik best, maar je huidig chassis netjes bijhouden met de een of andere behandeling kan ook geen kwaad.

Groet Ron

Ps: je hebt overigens kans dat je bijdrage wordt verwijderd, reclame op deze manier is zover ik weet niet toegestaan.
Maak hier een mooi verhaal van voor in het clubblad.
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2015, 11:53

Plegen jullie ook zelfmoord puur uit angst voor de dood??? :shock: :shock:

Een chassis onder een wagen uit (laten) halen en verzinken voor veel geld om te voorkomen dat het chassis roest en vervangen moet worden?? :shock: :shock:

Hebben jullie een steekje los of zo?? Een goed geconserveerd chassis zal langer mee gaan dan de bestuurder de wagen wil gebruiken of zelf meegaat. Mocht het dan een keer te slecht worden kan er nog altijd een ander, al dan niet gegalvaniseerd, chassis geplaatst worden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 24 Jan 2015, 11:57

:lol: :lol: :lol: :lol: Helamaal mee eens Edward.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 24 Jan 2015, 11:58

Precies, komen die tijden komen die zorgen :)

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

one-ten

Berichtdoor one-ten » 26 Jan 2015, 06:40

Alleen zijn er over een tijdje geen nieuwe chassis meer te koop.
Marslands wil er mee gaan stoppen, hij wil met pensioen en er is geen overnamekandidaat.
Dat is ook niet gek want binnenkort kunnen ze geen chassis meer krijgen van GKN om te laten galvaniseren. De productie van de chassis zal als de productie van de Defender is gestopt ook naar India verhuizen en een chassis zal dan enorm duur worden als het naar Europa moet komen.
Ik begin nu al moeilijk aan mijn chassis te komen want Land Rover heeft de productie van Defenders enorm opgeschroefd en eist daarom bijna alle chassis van GKN zelf op waardoor Marsland minder aanvoer heeft.
De andere chassis zijn niet RDW goedgekeurd.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2015, 13:31

Als aantoonbaar geen fabriekschassis meer te koop is zal er heus wel een ander chassis toegelaten gaan worden vanuit de Rdw.

Er is altijd wel een fabrikant die in het gat van de vraag springt.

Voor een Serie is ook nog zowat alles te koop.

En anders is een chassis nog bijna altijd wel reparabel. Er zit niks aan dat niet eenvoudig na te maken is. En dan kan het gerepareerde chassis ook nog altijd verzinkt worden.

Die bangmakerij is vast goed voor de handel, maar niet echt ergens op gebaseerd............
Edward van Vugt

one-ten

Berichtdoor one-ten » 27 Jan 2015, 23:57

Haha, lang niet alles is reparabel hoor..
Regelmatig haal ik dit soort chassis onder auto's vandaan:
Afbeelding
En dat zijn dan meestal de chassis met verschillende restanten van dikke oude beschermlagen er op. De chassis die niet behandeld zijn zijn meestal veel minder slecht. Dinitrol kan ik niet zo veel over zeggen, dat kom ik niet heel vaak tegen, meestal is het waxoyl of tectyl en ik durf te stellen dat je chassis daar op termijn harder van gaat roesten.

Ik vind het alleen zonde als mensen hun geld slecht besteden. Als je van plan bent je auto te houden moet je niet gaan smeren met spul. Dat blijft geld en tijd kosten omdat je er mee bezig moet blijven. Kan je nog beter helemaal niets doen, het uitgespaarde geld opzij leggen en als het echt nodig is pas een chassiswissel doen naar een gegalvaniseerd chassis (als het nog te krijgen is). Of nu met vrienden of een beunhaas het huidige chassis als het nog goed is laten stralen en galvaniseren.

tim

Berichtdoor tim » 28 Jan 2015, 00:13

Hoe moet ik dat lezen, de combinatie in 1 en dezelfde zin met de woorden galvaniseren en beunhaas?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2015, 00:46

tim schreef:Hoe moet ik dat lezen, de combinatie in 1 en dezelfde zin met de woorden galvaniseren en beunhaas?

Omdat stralen en galvaniseren nergens op slaat. Dat is beunhazerij :shock: :shock:

Als je een ouder chassis wilt verzinken moet je het laten ontlakken in een bad. Tci in Tilburg heeft dat vaker voor me gedaan maar die zijn de chassis rotzooi ook een beetje beu.

Maar nu eist de Rdw een chassis van Land Rover of gelijkwaardig omdat dat leverbaar is. Paar jaar terug een 109 chassis in elkaar gelast voor een vriend die wel kan waterjetten en cad tekenen maar niet kan lassen????

Dat is gewoon door de Rdw goedgekeurd als vervangchassis, geen enkel probleem.

Dus als over 30 jaar het chassis van de 130 weggerot is dan maak ik er zelf wel één. Slechter dan Marsland, Gkn en al die anderen kan bijna niet. :shock: :shock:

En als je hem op de Serie manier maakt van 4 lossen strippen is hetw el veel lassen maar ook kinderlijk eenvoudig. De cad tekeningen zijn er tegen die tijd ook wel....... :lol: :lol:
Edward van Vugt

tim

Berichtdoor tim » 28 Jan 2015, 00:52

Okee, bij ontlakken bereik je dus ook de binnenzijde, in tegenstelling tot stralen.
Gesnopen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”